Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Bericht door heidecap »

Binnenkort vertrek ik naar Denemarken op vakantie.
Waar ik heenga (Fyn) staan momenteel behoorlijk wat klavervelden in de bloei.
Weet iemand of ik een 6-ramertje met bijen tussen de fietsen mee mag nemen of gelden er invoerverboden voor Denemarken ?

Thomas
Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Bericht door Ati »

Doe je de bijen daar echt een plezier mee? Gisteren heb ik voor het eerst in mijn leven een volk verplaatst. Drie kwartier in de auto, in de schaduw en met genoeg ventilatie. Maar wat een stress bij de bijen! Vanaf de vroege ochtend, toen ze ontdekten dat ze de kast niet uit konden, zaten ze te kolken en te bruisen. Ik vraag me af of je winst (klaverveld) opweegt tegen het verlies (stress kost ook een hoop energie).

Groet, Ati
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Bericht door Hennie Peters »

Thomas,

Wat zou een zesramertje je opleveren?
Ik kan me zo voorstellen dat je vrouw gaat protesteren als je een kast met twee broedkamers en minimaal een honingkamer mee wilt nemen achter in de auto. Geen ruimte meer voor de beautycase en zo :D
Toch moet je aan zo'n volk denken als je wat klaverhoning mee terug wil brengen.


groet,
Hennie
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="Hennie Peters"]

Thomas,

Want zou een resramertje je opleveren?[/quote]

bijen mee op vakantie [8D]

!HH!
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Bericht door Oude Essink »

bijen mee op vakantie [:)]
ik zou zeggen: "bijen mee op vakantie: [:(!]..[:(!]"

eigen plez ier, nietdat van je bijen. die het misschien zelfs niet overleven!! [V]..[V]..
hennie oes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Bericht door Wim Joosten »

Ik las een keer verhaal van iemand, die elk jaar in augustus naar camping Dianaheide in Amen (Drenthe) ging. Hij nam dan zijn bijen mee en zette deze op de daar gelegen heidevelden. Hij op de camping en de bijen op de heide. Ideaal toch!?
Thomas, als jij met je bijen naar Denemarken wil, heb je voor Duitsland een één of andere inreisverklaring nodig. Vrij van avb ofzo? Ik weet het niet precies meer. Ik heb er een eens een keer iets over gelezen.
Naar Denemarken toe ben je toch wel 8 á 9 uur onderweg vanaf jouw woonplaats? En terug natuurlijk ook.
Op zich lijkt het wel een leuk idee; de bijen mee op vakantie. Maar hoe houden de bijen zich tijdens zo'n lange reis?

Met vriendelijke groet,
Wim
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Bericht door heidecap »

Wim, daar was ik nou inderdaad benieuw naar, of er voor Duitsland en met name Denemarken invoer- of reisbeperkingen gelden.

Dat mijn bijen de reis in een 6 ramer met 6-raams opzetbak de reis overleven daar maak ik mij allerminst zorgen over. De 6-ramer heeft meer dan voldoende ventilatie en met 2 bakken op elkaar is er ook ruimte genoeg.
Nee, een reis van 10 uur overleven ze heus wel. Als je een moertje uit Denemarken koopt is zij per post soms ook wel 5 dagen onderweg ...

Ik overweeg de reis omdat ik uit ben op klaverhoning, maar m'n eigen bijen mee op vakantie, dat zou ik ook wel aardig vinden.

Vandaag kwam er goed nieuws uit onverwachte hoek : Een biologische boer uit Zuid Holland belde dat zijn klaver in de bloei stond.
Ben hier meteen met Henk Beugeling en elk een kastje opaf gereisd.
Wat zag dat klaverveld er mooi uit! Jammer dat ik maar 1 lege honingkamer had staan ...

Thomas
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mogen mijn bijen mee op vakantie ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Heidecap,

Tja bijen op vakantie, het kan. Zelf ben ik in het beste heidehoningjaar 2003 mijn bijen achterna gegaan naar.........Dwingeloo. Het was prachtig weer en tijdens een mid week kon ik ideaal ene bijeninspectie doen. Ik heb nu van dat jaar nog emmmers honing staan.[V]

Verder weet ik van een buckfast imker die elk jaar twee van zijn kasten achter zijn camper installeerde, idd. met ventilatie. Hij zette zijn camper altijd bij bijzonder drachten neer, bijv. bij Amandel bomen in Frankrijk. Naar ik meen was het een ene meneer Ten Hoedt, die ook altijd adverteert in het Bijen.
Bijen op vakantie kan, maar denk idd om de ziekteoverdracht!


J.P.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Marije_en_Bas en 164 gasten