regelgeving plaatsing bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jeno
Berichten:26
Lid geworden op:do 07 jul 2005, 09:32
Locatie:Nederland
Contacteer:
regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door jeno » do 21 jul 2005, 12:29

Aankomende winter komt onze bijenkast thuis te staan.
Nu heb ik verschillende verhalen gehoord over de regelgeving voor het plaatsen van de kast.
De een verteld dat de kasten overal geplaatst kunnen worden mist er niemand last van heeft.
De ander vertel dat de kast minstens 30 meter van de openbare weg geplaatst moet worden.
Wij willen de kast pl/m. 15 meter van de openbare (polder)weg plaatsen. vlieggat naar het zuid/oosten en de weg is dan achter de kast naar het westen.
Weet iemand of dat dit mag en waar ik hierover meer informatie kan vinden.

groet Gijs

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door bedet » do 21 jul 2005, 13:06

Hoi Gijs,
Ik citeer je een stukje uit het werkboek Bijenhouden.
Er is een standaardverordening voor het houden van bijen in de bebouwde kom. In de meeste gemeenten is die van kracht.
1. Het is verboden bijen te houden:
a. binnen een afstand van 30 meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven;
b. binnen een afstand van 30 meter van de weg;
2. Het in lid 1 gestelde verbod geldt niet indien op een afstand van ten hoogste 6 meter van de korven of kasten een schutting is aangebracht van 2 meter hoogte of zoveel hoger als noodzakelijk is om het laag uit- en invliegen van de bijen te voorkomen;
3. Het eerste lid, aanhef en onder b gestelde verbod geldt niet in gevallen waarin het Provinciaal Wegenreglement van toepassing is;
4. B&W kunnen van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.


Heb je hier iets aan?
Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door Robbert » do 21 jul 2005, 13:15

Zijn er mensen met bijen waarop deze wetgeving van toepassing is?

Daar bedoel ik mee: Zijn er imkers die in een woonwijk wonen en binnen 30 meter afstand van andere huizen/mensen bijen houden?

Heb je daarvoor een ontheffing geregeld of is de 2 meter hoge schutting/bescherming van toepassing?

Ik vraag dit omdat ik onlangs lid ben geworden van de vbbn en binnenkort ook bijen wil gaan houden. (Oude hobby van vroeger). Maar daarvoor zal ik eerst gaan verhuizen alleen wil ik niet naar een boederij [8D] willen verhuizen om bijen te kunnen houden. Hoekhuis o.i.d zal genoeg moeten zijn.

Dus ik ben benieuwd of er forum leden zijn die mij daar een voorbeeld van kunnen geven en het liefst ook met foto.

Groeten,

Robbert Mackiewicz

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door LWPisa » do 21 jul 2005, 13:32

...altijd bijen direct naast studentenhuis en appartement (onder de galerij in de bramenhaag) gehad met veel mensen in de buurt...zolang de bijen geen overlast veroorzaken valt het niemand op...zodra er sprake is van overlast wordt de wetgeving van kracht lijkt mij...

L

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door H.J.Booij » do 21 jul 2005, 14:09

je moet het even navragen bij de gemeente. Vaak hebben ze niets geregeld maar soms hebben ze ook een plaatselijk verordening waarbij criterea zijn opgenomen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » do 21 jul 2005, 19:16

Dat heet een APV = Algemene Politie Verordening en is in elke gemeente anders opgesteld.
In Oegstgeest mag je bijenhouden in de directe omgeving van de woningen mits er geen klachten komen. Als er meer dan drie klagers zijn moeten de bijen weg.
Zelf zou ik een APV in je woongemeente opvragen en de buren niet van te voren inlichten.
Bijen en andere vliegend gedierte zijn eng dus van tevoren al gebrandmerkt.
Zorg dat je rustige bijen hebt en tracht geen handelingen aan het bijenvolk te doen als de buren in de tuin zitten. Zorg voor dat er geen direct zich is op de kast maar je moet hem niet verbergen. Komen er toch 'klachten'

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door piml » do 21 jul 2005, 20:18

In Haarlem heb je een ontheffing nodig om bijen te houden. Er komt dan zelfs een ambtenaar van Bijzondere Wetten kijken wat je plannen etc. etc zijn. Ook neemt hij een kijkje bij de buren of die eventueel bezwaar tegen de komst van de bijen maken!


In de omliggende gemeentes (o.a. Bloemendaal, Zandvoort en Heemstede) ben je vrij om bijen te houden...
Mits je geen overlast veroorzaakt!!!


groeten,


Pim Lemmers

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door bedet » vr 22 jul 2005, 13:14

Xibel schreef:
Daar bedoel ik mee: Zijn er imkers die in een woonwijk wonen en binnen 30 meter afstand van andere huizen/mensen bijen houden?
Hoi Robbert,
Mijn kasten staan in aan de rand van een woonwijk en kunnen zo de polder (Biesbosch) invliegen. Die 2 meter schutting red ik in de zomermaanden wel (er staat een wilgenheg naast onze stand), maar na het knotten natuurlijk niet. De buurvrouw woont 15 meter verderop en de openbare weg zo'n 5 meter. Ik heb geen klachten van omwonenden. Die houd ik te vriend met het jaarlijks toeschuiven van een pot honing [:)]
groetjes

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door Robbert » vr 22 jul 2005, 16:11

Bedet,

Met mijn zoekopdracht voor een huis zoek ik inderdaad iets aan een rand van een woonwijk of gebied. Een hoekhuis is daar altijd een betere in dan een rijtjes huis. Misschien vinden we op Funda.nl binnenkort wel een zoek optie voor bij-vriendelijk [:)].

Niks lijkt me erger dan een woning betrekken en er een paar weken later achter komen dat je buren het niks vinden en je toch ergens anders een stand moet bouwen.

De oplossing van Hans vind ik prachtig!

Groeten,

Robbert

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: regelgeving plaatsing bijenkast

Bericht door Wim Joosten » vr 22 jul 2005, 20:42

Hallo Robbert,
ik woon in een woonwijk en heb momenteel 4 volken in de tuin staan. Ik woon in een twee-onder-één kap. Ik heb door middel van schuttingen en struiken een soortement vliegcorridor voor de bijen gemaakt zodat ze direct hoog uit moeten vliegen en andersom. Ook vliegen ze dan dus hoog over de tuin van de buren. Verder heb ik een zachtaardig ras (Carnica). De buren ondervinden geen last van de bijen. Ze vinden het juist leuk; ik heb ze laten zien hoe het werkt en een kijkje in de kast (doorzichtige dekplaat) laten nemen.
Ze merken het helemaal niet wanneer de bijen weg zijn naar de koolzaad en wanneer ze weer terug zijn.
Ja, wanneer er een zwerm afkomt is het even schrikken voor de buren. Tenminste de eerste keer wel. De tweede keer vonden ze het leuk om dit mee te maken. Ik niet, maar ja: ik moet er dan ook voor zorgen dat dit niet kan gebeuren.
Ik geef de buren af en toe een potje honing en dat wordt gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 136 gasten