samenvoegen of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

samenvoegen of niet

Bericht door J.R. » vr 29 jul 2005, 20:48

Hallo Forum, sinds dit voorjaar zijn mijn vrouw en ik aspirant imker
Mijn naam is Jan Ritsma en ben nog niet zo thuis op het forum ,maar ik lees bijna alles om te leren .
Nu ons probleem: In 1 spaarkast zit een klein volk met een jonge koningin op 7 ramen met weinig bijen maar wel open en gesl. broed.
in kast 2 zit ook een jonge koningin met open en gesloten broed op 5 ramen .
Wat doe je met deze situatie
1 samenvoegen en wanneer doe je dat
2 beide apart inwinteren
of weet imand iets anders

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: samenvoegen of niet

Bericht door Gerard van Gastel » vr 29 jul 2005, 20:58

Dag Jan,
Hier nog een aspirant imker.
Ik zou zeggen gewoon nog met allebei doorgaan, de komende maand(en) kan een jonge koningin nog veel bijen voortbrengen, en kunnen er 2 voldoende sterke volken uit groeien.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: samenvoegen of niet

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 29 jul 2005, 21:11

J.R. schreef:

Nu ons probleem: In 1 spaarkast zit een klein volk met een jonge koningin op 7 ramen met weinig bijen maar wel open en gesl. broed.
in kast 2 zit ook een jonge koningin met open en gesloten broed op 5 ramen .
Hallo Jan,

Graag wat verduidelijking wat bedoel je met 7 ramen met weinig bijen? Hoeveel zijn er bezet met bijen? Hoeveel broed? Voor kast 2 net dezelfde vragen.

Voorlopig zou ik beide volken stimuleren met een suikeroplossing 1:1 (dus 1kg suiker oplossen in 1 liter water). Geef hiervan per volk 1/4 of 1/5 liter per dag. De bijen zullen zo voldoende eten binnen halen om de koningin te stimuleren. Eens een dagje overslaan is geen ramp. Kijk dan begin september wat deze volken doen. Verenigen is dan nog tijd genoeg.


mvg

buckfast_beekeeper

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: samenvoegen of niet

Bericht door J.R. » vr 29 jul 2005, 21:19

in beide kasten zitten 10 ramen waarvan bij 1 kast 7 ramen bezet zijn 2 met honing en stuifmeel ende rest half voer half broed,
kast2 5 ramen waarvan 1met honing 4 half voer half broed rest kunstraad. Deze week heb ik beide 1 maal 1 lt suikerwater 1 op 1 gegeven

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: samenvoegen of niet

Bericht door buckfast_beekeeper » za 30 jul 2005, 00:44

Als de volken deze sterkte hebben moet het mogelijk zijn ze met succes de winter door te krijgen.

Zou ipv 1liter per week te geven dit spreiden over alle dagen van de week (indien haalbaar natuurlijk). Je zal de bijen zo de illusie geven dat er voldoende dracht is.

Begin september zou ik deze volken inwinteren met 1/2liter per dag 2:1. Normaal zullen ze dan rond 20 september ingewinterd zijn, wat prima is. Halen ze dit voedsel niet of nauwelijks op kan je nog steeds tot verenigen overgaan. Het niet of slecht ophalen van wintervoedsel is dikwijls een veeg teken.


mvg

buckfast_beekeeper

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: samenvoegen of niet

Bericht door J.R. » za 30 jul 2005, 10:59

bedankd voor de info, ga dat proberen . de liter suikeroplossing deden ze 1,5 dag over , ga nu elke dag iets voeren .
toch handig zo'n forum als je het nog niet allemaal weet
groeten uit Marum, Jan Risma

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: samenvoegen of niet

Bericht door hans hoogendoorn » za 30 jul 2005, 13:59

[quote="buckfast_beekeeper"]

Zou ipv 1liter per week te geven dit spreiden over alle dagen van de week (indien haalbaar natuurlijk). Je zal de bijen zo de illusie geven dat er voldoende dracht is.[/quote]

Ik ben even zo vrij met een aanvulling :
- de dunne 'honing' stimuleert het eitjes leggen van de koningin
- 's avonds geven en 's morgens moet het op zijn.
- Er moet ook voldoende stuifmeelaanbod zijn. Vers in de raat of vers van het land.
(kort gezegd) Anders krijg je wel veel bijen, maar met te weinig eiwit-vetreserve. Deze leven niet alleen korter, maar moeten ook voedersap maken uit hun reserve. Bij afwezigheid wordt de volgende generatie dan mogelijk ook zwakker.

!HaHo!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten