bijen vliegplak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

bijen vliegplak

Bericht door noëlvis »

giteren zaten er weer veel bijen buiten zonder dat er daarom ook veel op en af vlogen.

[img]C:\Documents%20and%20Settings\Peter\Mijn%20documenten\Mijn%20afbeeldingen\bijen.jpg[/img]

Kan iemand mij vertellen wat die daar zitten te doen?

moet ik ingrijpen?

groeten
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijen vliegplak

Bericht door buckfast_beekeeper »

Is dit bij 1 of bij alle kasten?

Is er dracht? Zorg er vooral voor dat ze niet verhongeren. Ik hoop dat je al aan inwinteren bent begonnen. Is dit niet zo. Begin er dan maar aan want het begint tijd te worden.


mvg

buckfast_beekeeper
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen vliegplak

Bericht door Erik Speksnijder »

Ja je moet ingrijpen - ze moeten een schop voor hun kont hebben. De centen van hun baas zijn niet van blik...[:)]

Nee, nu even serieus - er kunnen meerdere oorzaken van het niet uitvliegen (zware verstoring, slecht weer, moerloos volk etc.) zijn en het vereist wat jaartjes bijenhouden om de reden te kunnen doorzien. Een boekje wat je msschien wel kan helpen, is: Bij het vlieggat van H.Storch. Dit boekje beschrijft, wat je in het jaar kunt zien en wat hier de mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn.

Wil je weten , hoe het er in jouw volk mee voorstaat, maak dan je kast open en haal er (ergens in het midden van het verwachte broednest een raampje uit) - zie je broed in alle stadia (eitjes, larven etc.), dan hoef je je niet druk te maken - sluit de kast en laat ze verder met rust. Zorg dat je bijtjes op tijd hun wintervoer binnen hebben en bestreden worden tegen varroa (afhankelijk van de gekozen methode).


Erik
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 152 gasten