uitslikken natte honingramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

uitslikken natte honingramen

Bericht door hans hoogendoorn » zo 28 aug 2005, 11:17

uitslikken maar

In de achterkamer staan een tiental honingkamers opgestapeld,
met daarin (ssst de bijen weten het nog niet) nog natte versgeslingerde honingramen.

Een jaarlijks terugkerend moment nadert.
Op een middag omstreeks 17.00 uur wordt die hele bups in de achtertuin geplaatst.
samen met de ontzegelde zegelwas.

Die dag gaan de bijen wat later op stok.
Ze zijn nog aan het buiten spelen met de anderen.
Uiteindelijk is het toch wel heftige gezoem weer afgelopen.
Het wordt te donker of te koud.

Waar gaat het hier om ?
De raampjes zijn uitgeslikt en zullen niet gaan schimmelen in de winteropslag.
De natte honing is er uit.
De honingkamers worden als een schoorsteen opgestapeld in de garage.
Plaatje horregaas er onder en een plaatje erboven om de wasmot buiten te sluiten.
Klaar voor volgend jaar en voor de bijen meurt het niet meer zo.

De gehanteerde uitslik-methode in de tuin
wordt door sommigen verfoeid en door anderen vrolijk toegepast.
Eén keer alles flink gestresst voor een goed (bedoeld) doel.
Ik voel me echter altijd een beetje schuldig.

Ik heb ook wel eens wat anders geprobeerd.
Uitslikken onder of uitslikken boven het volk. In een van de buitenwereld afgesloten rand.
Werd vrolijk vol-gesjouwd met van alles.

Sommigen geven de honingkamer onder het volk terug in de winter.
Maar dan wordt daar toch stuifmeel in opgeslagen en worden de ramen toch vies ?

Nu denk ik aan een afgesloten uitslik-kast met b.v. 4 honingkamers.
Twee randen met een rond gat aan 1 zijde met daarin een passende ronde (doorzichtige) slang.
De ene rand op/onder de kast met bijen en de ander op de kast met slikramen.
Slikken maar ! En denk er om, geen tumult in de tuin.

Afijn, een goed moment om te vragen : Hoe doen jullie dat, &'¦. uitslikken ?
en wat zijn de voor en nadelen van je methode.



!HH!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door Frans vanTongeren » zo 28 aug 2005, 13:18

Veel raamoppervlak geeft VEEL bijen de kans om naar ''het honingrestaurant'' te gaan. Daar worden de beestjes helemaal wild van in een periode dat er geen dracht meer is. Dat kan leiden tot ROVERIJ (vooral bij Buckfastbijen).
Zelf hang ik hooguit twee raampjes tussen twee schraagjes en vervang die naar een uurtje.
Dat bevalt mij goed.
(Maar ik kan mij permitteren om de hele dag thuis te zijn!)
Ook BK-ramen met gekristalliseerde honing hang ik op .
EEN raam per halve dag.

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door hbeugeling » zo 28 aug 2005, 13:56

Hoi Hans,
Afgelopen week, na het slingeren ook diverse zaken als ontzegelde was, de panty van mijn vrouw met honing, en wat natte ramen in de tuin gezet. Heb daar nu spijt van. De bijen waren bijzonder vlug bij het spul evenals een groot aantal wespen. De eerste groep is inmiddels verdwenen, elders op zoek naar meer, de wespen zijn na dagen nog steeds in de tuin ernstig op zoek naar zoetigheid en worden behoorlijk opdringerig. Ik denk erover om alle natte ramen naar een rustige omgeving te brengen en daar op schragen een paar dagen te laten hangen. Daarna motdicht maar luchtdoorlaten de winter in.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door hans hoogendoorn » zo 28 aug 2005, 17:35

Bedankt voor de reacties.

Laten we snel benadrukken ! Tumult en roverij is hier inderdaad een groot gevaar.
En bij roverij zijn de rapen gaar.
Dan ben je heel ver van huis en dat heb je NIET zomaar verholpen.

Daarom is het tijdstip in mijn casus naar na 17.00 gezet. Later kan soms nog beter zijn.
De vliegtijd moet kort zijn voor het vallen van de avond.
En daarna direct de raampjes opbergen.
Het kan schelen om de raampje zo te hangen, dat om en om een lege plek ontstaat.
Per twee een uurtje, zoals Frans stelt lijkt me ook een mogelijkheid.

Toen ik mijn eerste bijenvolken had gekocht, kreeg ik het advies om na het slingeren de raampjes buiten te hangen.
Ik deed dat pardoes. Ik kon de situatie ook nog niet goed inschatten. Oh jé de bijen werden gek. Waarschijnlijk geen dracht of nog gedesorienteerd. Ze vlogen rondjes om het huis en vraten gaten in de ramen. Ik zat verschrikt in huis. Tumult en schade. Dat nooit weer.

Alsmaar zoekende bijen vind ik al vervelend.
Daarom zoek ik nog steeds naar betere oplossingen !
de slikkast misschien ....

!HH!

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door dickvanleeuwen » zo 28 aug 2005, 18:58

Hoi Hans, al een aantal jaren zet ik de leeg geslingerde HK onder het volk. Dat doe ik ook altijd na 17:00 uur. Op deze manier heb ik geen last van roverij en direct een mooie opslag voor de winter!

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door hans hoogendoorn » zo 28 aug 2005, 21:25

[quote="dickvanleeuwen"]

Hoi Hans, al een aantal jaren zet ik de leeg geslingerde HK onder het volk. Dat doe ik ook altijd na 17:00 uur. Op deze manier heb ik geen last van roverij en direct een mooie opslag voor de winter! [/quote]
Dick, ik begrijp, dat je de honingkamer er de hele winter onder laat (direct mooie opslag)
Dat bevalt je dus goed. Hoe zit het dan met stuifmeel en loopsporen in die honingkamer ?
Het tijdstip na 17.00 uur is weer een belangrijk detail !

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door dickvanleeuwen » zo 28 aug 2005, 21:42

Stuifmeel wordt alleen opgeslagen in en rond het broednest, dus niet in die onderop geplaatste HK. Tja en dan een spoortje stuifmeel, daar heb ik nog nooit zo op gelet. De HK's zijn in het voorjaar droog en schoon!!!!!!!

In het begin was ik wel bang voor beschimmelde ramen. Daar heb ik gelukkig nog nooit last van gehad. Ik ken iemand die de HK kantramen en de kantramen uit de onderste BK haalt ter voorkoming van schimmel. Zo kun je ook 2 HK onder het volk plaatsen. En,,,, je hoeft de HK niet dezelfde dag nog terug te zetten. Vaak zijn ze van het afnemen al onrustig geworden en een tweede ingreep op 1 dag wordt dan niet in zo dank afgenomen. Er zit meestal wel een weekje tussen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 28 aug 2005, 23:31

BESTE MENSEN,

ook voor mij is dit een jaarlijks terugkerend probleem. Het jaar 2003 was een helemaal een ramp. Na het uitslikken hebben enkele jonge buckfast volken een hele wintervoer bijelkaar geroofd. Ik kon geen drup suikerwater knoeien of ik had een probleem.

Dit jaar ben ik wat eerder met invoeren begonnen. Het kan zijn dat het invloed heeft. Er is nu nog een redelijke dracht.

Maar goed het uitlikken. Tijdstippen daar is al iets over gezegd. Ook afstand lijkt mij belangrijk. Niet te ver van de stand. Maar ook zeker niet te dicht bij. 50 meter op minst lijkt mij vodoende. Ook vliegweer is van belang. Ik ga aankomende dinsdag slingeren. I.v.m. tijdsnood moet ik diezelfde dag nog de ramen laten uitliken. Niet erg handig aangezien de warme temepraturen.

Ik sta dus in overweging om de ramen onder de volken te brengen. Nadelen zijn dat je de hele volken weer open moet hebben en een zware belasting voor je rug. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is wat die bijen gaan doen met die lage honingkamer onderop?? In broeden?? Leeg laten?? Stuifmeel verslepen??

jp

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door Leo van der Heijden » ma 29 aug 2005, 00:17

Beste imkers,
Ik laat mijn vers geslingerde ramen nooit uitlikken.
Ik bewaar de nog natte geslingerde ramen in een toren van op elkaar gestapelde bakken. Deze toren staat in een niet verwarmde schuur. De boven en onderkant van de stapel is afgesloten met dichte dekplanken. Op elke bak gevuld met natte ramen leg ik een dik vloeipapier waar ik vervolgens ijsazijn op giet. Elke bak ongeveer 10 ml. Vroeger plakte ik de randen van de bakken af met plakband om het geheel luchtdicht af te sluiten. Nu de bakken al jaren in gebruik zijn doe ik dat niet meer. Door de propolis op de randen sluit alles vanzelf.
In het voorjaar is de damp van ijsazijn bijna verdwenen. Ik zet de bakken direct op de volken zonder probleem. Door de ijsazijn zijn de raten ontsmet en heeft wasmot geen kans gekregen. Ook heb ik nog nooit beschimmelde raten gehad. Alle problemen omtrent het schoon laten likken van ramen is dus niet nodig. Een groot bijkomende voordeel.
Leo.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door dickvanleeuwen » ma 29 aug 2005, 08:45

De HK's heb ik ook eens opgeslagen in de koelcel bij een fruitteler. Dat was echt ideaal!! Toen dat niet meer kon zat ik met een opslagprobleem.

Het terug plaatsen vind ook ik altijd weer een gedoe. Maar ik schreef het al, dat doe ik later als ik weer in de volken aan de slag ben. Voorwaarde voor opslag onder het volk is wel dat het voldoende kan luchten. Er zit varoagaas onder de volken en de schuiflades laat ik er de hele winter onder uit. De bijen maken alleen de raten schoon, verder gebeurd er niets mee. Het volk gaat in de winter toch naar boven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten