Moertje dood na de vacantie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Moertje dood na de vacantie

Bericht door flayed » di 30 aug 2005, 20:55

Tja, daar sta je dan,[B)] oke de bijen trekken zelf redcellen op, maar omdat ik over wilde stappen van carnica op primorski en daar een volk van heb en twee volken carnica, waarvan er op dit moment dus een moerloos is. Dacht ik laten we toch twee F1 primorki koninginnen kweeken, zo gezegt zo gedaan, en verder de doppen gebroken van het moerloze volk.[}:)]
Vier dagen terug koninginnen geboren en een in een apidea kastje gedaan voor reserve en de andere de 27 ingevoert met nicot invoerkooitje en vandaag de moer dood buiten de kast gevonden.[:(!] Ships!!! Hoe kan ik nu zorgen dat de moer, nu nog niet bevrucht, wel word aangenomen????[?]

Groeten John

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Moertje dood na de vacantie

Bericht door buckfast_beekeeper » di 30 aug 2005, 21:05

Is een tussenstap hier niet beter? De kast zonder moer terug broed aanbieden. Zodat ze terug een redcel kunnen optrekken. Daarna, als de andere koningin aan de leg is deze op de kast zetten. En doppen breken natuurlijk.
Mocht het dan mis gaan met "de reserve" hebben ze toch al enkele dagen winst. Hopelijk zijn er dan nog voldoende darren om tot een goede bevruchting te komen.

In alle geval veel geluk en hopelijk halen ze de winter.

mvg

Theo

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moertje dood na de vacantie

Bericht door Barry Sp » di 30 aug 2005, 21:16

Hoi john!

Ik zou nog even wachten tot dat de koningin bevrucht is! dan lukt het bijna altijd!

Ik heb wel is gelezen als je de jonge onbevruchte koningin onder smeert met vocht wat er bij de dar uit zijn achter werk komt en je zet de koningin op de vlieg plank,dan denken de bijen dat ze terug is van de briudsvlucht en maken haar schoon en dan is ze aangenomen maar ik heb het nog niet geprobeerd.

Gr,Barry

B.Speet

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moertje dood na de vacantie

Bericht door flayed » vr 02 sep 2005, 22:11

Bedankt voor de reacties!
Ik doe als volgt, raampje broed in het moerloos volk, kan hiermee controleren of er misschien toch nog een andere moer in zit? zo niet dan doppen breken tot dat de nieuwe konigin bevrucht is en aan de leg is, vervolgens de kranten methoden toepassen lukt dat niet dan twee grote volken samen voegen.
Of gaat dit dan ook fout???

groeten John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten