koningin ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

koningin ?

Bericht door noëlvis »

Het is nu eind september dus durf ik de kasten niet echt meer openmaken.

Toch vraag ik mij af of de koningin nog aanwezig is.

Na het lezen van boeken kwam ik tot het besluit dat wanneer bijen stuifmeel binnenbrengen er nog ongesloten broed en dus een koningin aanwezig is.

een volk dat dus redcellen heeft opgetrokken zal geen stuifmeel meer binnenbrengen?

Klopt dit?
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koningin ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Noël,

Het is niet de bedoeling om alle kasten nu nog te verstoren. Maar als je een gefundeerde reden hebt, kan het met dit weer nog wel. Zolang de bijen goed vliegen is het behoorlijk weer. Dan mag het kasten openen niet direct een probleem opleveren.

Je hoeft niet direct de koningin te vinden. Broed in alle stadia is al een indicatie voor een moergoed volk.

Je redcellen zullen gesloten zijn voor het laatste broed gesloten is. Dus is dat maar een magere indicatie.

Welke reden heb je om te vermoeden dat het volk moerloos is?

mvg

Theo
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koningin ?

Bericht door noëlvis »

Wel er zijn veel bijen bij de uitgang, het was "druk" en uit de kast klinkt luid gezoem.

In het boek van storch staat dat bijen die moerloos zijn gestresst rondkruipen en op zoek gaan maar hoe lang doen ze dit?

Hoewel ik denk dat dat komt omdat ik nog snel wat aan het bijvoeren ben. Toen ik de laatste keer keek was er te weinig reserve.
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koningin ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Noël,

Vandaag mooi weer. Een ideaal weertje om te kijken. Als je 's avonds, als het normaal stil is in de hal, even op de kast klopt gaan de bijen zoemen. Als dit bijna onmiddelijk verstomd, is het volk moer goed. Blijven ze echter huilen is er wat aan de hand.

Hopelijk is het inderdaad het bijvoeren. Als je dit echter 's avonds doet, zou het 's morgens moeten binnen zijn. En mag dan normaal geen gevolg geven voor de kast.

Is het misschien roverij? Ook dan is het een onrustige drukte en gezoem rond de kast. Dit gaat ten koste van de geroofde kast en de koningin laat er niet zelden het loodje bij.

mvg

Theo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 150 gasten