inwinteren met volle honingkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Drareg
Berichten:5
Lid geworden op:di 19 jul 2005, 11:08
Locatie:Nederland
Contacteer:
inwinteren met volle honingkamer

Bericht door Drareg » za 01 okt 2005, 13:48

Omdat dit de eerste keer is dat ik mij met een vraag meld
op het forum zal ik even iets over mijzelf vertellen: Ik woon in De Hoef (bij Uithoorn),ben met FPU (zeg maar VUT), heb daardoor wat meer tijd voor de bijen.Achter in de tuin staan al bijna twintig jaar een paar volken. Dit jaar winter ik acht volken in . Ik ben laat met inwinteren.Toen ik vanochtend de honingkamers onder zette zoals gewoonlijk voor het voeren, bleken twee volken over een volle hk. te beschikken; het zijn allebei volken waar ik niet van geslingerd heb, omdat ze 22 aug. bijgevoerd zijn met 2ltr. suikeroplossing (ze zaten zonder voer). Ik heb gewoontegetrouw de hk.'s onder gezet, maar vraag me nu toch af of dat zo wel kan, gezien de opbouw van de voorraad als ze straks hun wintervoer krijgen.Beide volken bezetten 10 bk-ramen.

12-24-36

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwinteren met volle honingkamer

Bericht door Hans van der Post. » za 01 okt 2005, 16:08

Gerard schrijft:
Ik heb gewoontegetrouw de hk.'s onder gezet, maar vraag me nu toch af of dat zo wel kan, gezien de opbouw van de voorraad als ze straks hun wintervoer krijgen. Beide volken bezetten 10 bk-ramen.

Goed dat je dit je afvraagt. Zou morgen maar de gevulde honingkamers boven zetten Dan kunnen de bijen tenminste bij het voer. Een bijenvolk "eet" zich in de winterperiode altijd naar boven kan niet elders -aan de buitenkant of in de onderbak - voedsel "ophalen". Ze kunnen zich bij een buitentemperatuur van 10c Celsius niet zijwaarts verplaatsen. '“verkleumen -
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten