Moer nu al van de leg?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Moer nu al van de leg?

Bericht door LWPisa » za 08 okt 2005, 09:10

Beste forummers,

In 2 kasten waarvan ik 3 weken geleden zeker wist dat er een leggende moer in zat heb ik bij controle geen eitjes gevonden. Deze volken hebben hun darren al uitgezet, gedroegen zich rustig en haalden mondjesmaat stuifmeel (en gebruiken opvallend veel propolis).

De moeren die erin zitten (zaten) zijn donkerbruine carnica type Fx.

Zijn er onder U die dit ook hebben, moeren die nu al gestopt zijn of zouden ze gewoon verdwenen of anderzins defunctioneel zijn?

mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door maartenkleijne » za 08 okt 2005, 12:42

Van de zomer had ik zo'n 'moerloos', althans eitjesloos volk dat verder heel rustig was en zich niet 'moerloos' gedroeg. Gesloten broed zat er wel in.
2 weken later zat de hele kast opeens van onder tot boven vol met eitjes en jonge larven.
Ik heb het idee dat de moer soms in golven legt.
Het verschijnsel dat de hele kast vol zit met gesloten broed komt sowieso veel voor.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door heidecap » za 08 okt 2005, 22:07

Goedenavond, Lennard,

in 1 van mijn 8 volken is de moer momenteel ook al niet meer aan de leg. Het betreft een moer van dit jaar die op een produktiekast zit van 20 ramen. Ik inspecteerde de kast toevallig vandaag omdat ik een muizenest in de kast vermoedde (muizekeutels op de varroa-lade).
Er waren nog wel welgeteld een stuk of 10 uitlopende werksters. dat was het. Zeker geen open broed. De gemerkte moer heb ik zien lopen.
Elders in mijn kasten heb ik nog 2-4 ramen broed momenteel.

Groeten, Thomas

bé kikkert
Berichten:31
Lid geworden op:do 17 mar 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door bé kikkert » za 08 okt 2005, 22:53

Dag Lennard, het voorval dat je constateerde bij je carnica volken is niet iets bijzonders en je hoeft je ook geen zorgen te maken.
Ben dit jaar veertig jaar imker waarvan dertig jaar carnicateler/koninginneteler en dit verschijnsel zie je veel vaker bij carnica volken, zelfs kan het zo zijn dat je op een bepaald moment in je volken kijkt en er nog behoorlijk wat open broed aanwezig is, kijk je een aantal dagen later weer in je volken dan kan dit open broed spontaan geruimd zijn. Dit zie je het sterkst bij de carnicalijnen Troiseck 1075 en de 07 en treed vaak in september op na een aantal koude nachten.

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door patrick » zo 09 okt 2005, 18:19

hallo allemaal,
Wat we nu als indian summer mogen noemen is in deze contreien eerder een uitzondering dan de regel. Wie van de collega-imkers heeft een zo goede en lange nazomer gekend als dit jaar. Zelf werk ik met carnica-bijen maar de verdere oorsprong ken ik niet. Ik schaf me om de twee jaar een aangekochte koningin aan maar voor de rest selecteer ik op eigen stand, dus al mijn beste volken met de eigenschappen die ik wens blijven, alle anderen worden geëlimineerd door vereninging.
Ik heb mijn kasten vandaag de laatste voorbereiding gegeven voor de winterzit, alleen eind oktober,begin november nog een behandeling met perizine en ik kan allen het voorjaar afwachten. Ik heb vandaag wel gemerkt dat de meeste vlieg en haalbijen het loodje gelegd hebben en wat je nu met deze temperaturen ziet rondvliegen zijn volgens mij 98% je winterbijen.
vele imkersgroeten, Patrick

j.grimbergen
Berichten:7
Lid geworden op:ma 06 mei 2002, 14:25
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door j.grimbergen » ma 10 okt 2005, 11:34

Mij is opgevallen dat de moer stopt met leggen tijdens de mierenzuurbehandelingen. Kan dit bij jullie de oorzaak zijn?
Mierenzuurverdamper eruit en ze gaat weer vrolijk verder.

Jeroen

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Kees Overeem » di 11 okt 2005, 18:12

Mensen, wees alsjeblieft blij als de moeren nu niet meer leggen!!
Zelf zou ik er een lief ding voor over hebben als op dit moment tot vroeg in het voorjaar alle moeren geen enkel eitje meer zouden leggen.
Vooral de Buckfast heeft de eigenschap om ongeacht het jaargetijde, temperatuur en weer, de hele winter door broed te verzorgen.
Al jaren doe ik temperatuurmetingen en in bijna alle buckfastvolken komt de temperatuur in de tros niet onder de 33 graden in de winter.
Voor het in toom houden van allerlei kwalen, vooral de varroa met zijn meeliftende virussen, is een lange broedvrije winterzit een zegen. In zo een volk kun je de varroa gemakkelijk tot een minimum reduceren.
Volgens mij spaart het ook een boel energie en levenskrachten voor de winterbijen die in het voorjaar beter benut kunnen worden.
Winterbijen moeten in de zomer worden grootgebracht, in sept.-oct. zijn de omstandigheden niet meer ideaal.
Het selecteren op een broedvrije winterzit is m.i. nuttiger dan selecteren op poetsgedrag.
Al met al een reden voor mij om serieus te overwegen om terug te keren naar de Carnica.
Hoe denken jullie over deze gedachtengang?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door LWPisa » di 11 okt 2005, 19:37

Een strict broedvrije periode lijkt me ook gunstig. Scheelt veel energie.

Ik heb met dit mooie weer uit nieuwsgierigheid de betreffende volken ieder een raam met broed/eitjes gegeven: na 2 dagen was alles geruimd/verdwenen.

Mijn andere volken op 2 BK hebben nog ongeveer 2 ramen broed ieder, de segenberger kast het meest.

Ikzelf nijg er naar om buckfast te hebben maar heb een heel goede ervaring gehad met een carnica moer van Ed Pieterse, die na op 4 ramen in een ongeisoleerde zesramer overwinterd te hebben dit jaar een mooie uniforme bak bijen opleverde met een prachtig broednest en een bak honing. Het lijkt ook alsog deze bijen bij kouder weer vlogen dan de Marken buckfast moeren.

Misschien kies ik voor buckfast in nat west nederland met heel vroege drachten en voor carnica in het droge schrale bos op de heuvelrug...

L

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Lammert van Beek » di 11 okt 2005, 21:35

Kees Overeem schreef:
Mensen, wees alsjeblieft blij als de moeren nu niet meer leggen!!
Zelf zou ik er een lief ding voor over hebben als op dit moment tot vroeg in het voorjaar alle moeren geen enkel eitje meer zouden leggen.
Volgens mij spaart het ook een boel energie en levenskrachten voor de winterbijen die in het voorjaar beter benut kunnen worden.
Winterbijen moeten in de zomer worden grootgebracht, in sept.-oct. zijn de omstandigheden niet meer ideaal.
Het selecteren op een broedvrije winterzit is m.i. nuttiger dan selecteren op poetsgedrag.
Hoe denken jullie over deze gedachtengang?
Hallo Kees,

Misschien klopt jouw gedachtengang maar misschien ook niet.
Voor zover mijn kennis gaat, worden winterbijen geboren in de periode vanaf augustus. De bijen die dit jaar vanaf september tot nu toe zijn geboren, hebben ideale weersomstandigheden meegemaakt. Doordat het weer nog steeds bijna zomers is en er door de haalbijen nog heel veel stuifmeel wordt verzameld, kunnen onze winterbijen, die vanaf september zijn geboren, nog een eiwit-vetlichaam opbouwen dat hen zeer waardevol maakt het komend voorjaar. Als de temperatuur de komende tijd niet onder de normale waarden voor deze tijd van het jaar daalt en er ook niet te veel regendagen komen, blijft het stuifmeelaanbod zeker de hele maand oktober nog ruim voldoende.
Ik denk dat wij onze bijenvolken moeilijk kunnen sturen in de richting van broedvrij zijn in deze periode van het jaar, als het weer daartoe ook niet meewerkt.
Volgens mij is elke dag met mooi weer in deze tijd van het jaar mooi meegenomen, niet alleen voor ons, maar ook voor onze bijen!

Lammert van Beek

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Kees Overeem » di 11 okt 2005, 22:39

""worden winterbijen geboren in de periode vanaf augustus.""

Ik denk dat hier de vergissing zit: Winterbijen worden al geboren vanaf juni!! Eind augustus worden de laatste winterbijen geboren.
Het lijkt wel dat met de opwarming van de aarde niet alleen de lente vroeger wordt, maar ook de zomer langer, en daardoor komt ook denk ik het idee dat het gewoon is dat het laat in de zomer/vroeg in de herfst nog goed weer is om winterbijen te kweken.
Zelf denk ik daar (als bioloog) anders over.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten