bevruchtingskastjes zelf maken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door elmook » di 18 okt 2005, 21:22

Beste mensen,

het knutselseizoen staat weer voor de deur, dus rees bij mij de vraag:

Kun je bevruchtingskastjes zoals kirchainer en apidea van hout maken, of is dat echt te koud?
Heeft iemand daar overigens een tekening van, of moet ik er gewoon een kopen en nabouwen?

Of ben ik echt een veel te grote krent, loont het niet en kan ik ze beter gewoon kant en klaar kopen...

Alvast bedankt,

Elmar

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door buckfast_beekeeper » di 18 okt 2005, 22:23

Hallo Elmar,

Alles is (na) te maken. De EWK's zijn natuurlijk het eenvoudigste. Ook een Apidea achtig iets moet mogelijk zijn. Een "kostenstudie" moet uitmaken of het echt loont. Welk materiaal je reeds ter beschikking hebt kan de balans laten overhellen.

De hoeveelheid tijd die je wil besteden zal natuurlijk ook wel belangrijk zijn.

In welke mate een houten of kunstof variant de uiteindelijke resultaten zal beïnvloeden, is denk ik moeilijk in te schatten.

mvg

Theo

bé kikkert
Berichten: 31
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door bé kikkert » di 18 okt 2005, 22:58

Hallo Elmar,

Ik heb bij een imker in Duitsland waar ik regelmatig kom nagebouwde apidea's van hout gezien en werkte goed, dus de kou zal wel meevallen.
Een derde mogelijkheid is met EWK's (einwaben Kästchen)werken, deze moeten wel in een schutkast geplaats worden.
Zelf werk ik daar al vele jaren mee, twee EWK's in één schutkast gescheiden door een tussenschot en de vlieggaten aan weerszijden. Voordeel vind ik dat je de volkjes door de plexiglas zijwanden kunt controleren of de koningin aan de leg is, zonder de kastjes open te maken en te verstoren.


Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door weertman » di 18 okt 2005, 23:14

Elmar

Ik heb mijn Apidea kastjes zelf gemaakt ,
ze voldoen mij uitstekend.Als je echter de tijd rekent, kan je ze beter kopen
Heb er geen tekening van,maar mocht je in de buurt
zijn(zover ligt Dronten niet van Heino)kom er maar 1 een poosje lenen
Vanuit het "Sallandsche"

Manni Weertman

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door Hugo » wo 19 okt 2005, 10:12

Elmar,

Zelf maken.
Kijk ook eens op

http://users.skynet.be/htho50/files/EWK1raam.doc

mvg,

Hugo (1/2 bij en 1/2 bricoleur)

Nobodies prefetc

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 19 okt 2005, 11:03

bé kikkert schreef:

Een derde mogelijkheid is met EWK's (einwaben Kästchen)werken, deze moeten wel in een schutkast geplaats worden.
Zelf werk ik daar al vele jaren mee, twee EWK's in één schutkast gescheiden door een tussenschot en de vlieggaten aan weerszijden. Voordeel vind ik dat je de volkjes door de plexiglas zijwanden kunt controleren of de koningin aan de leg is, zonder de kastjes open te maken en te verstoren.

Hallo bé,

Of het EWK's of Apidea of nog wat anders wordt, zal een persoonlijke beslissing zijn van Elmar.

Persoonlijk geef ik meer de voorkeur aan Apidea dan aan EWK. Er is iets meer volk aanwezig dan in een EWK en de koninginnen kunnen er iets langer in blijven. Om de koningin echt enkele weken te volgen zijn ook Apidea te klein. Dan is mini-plus al wat beter. Ze vragen echter weer meer volk en plaats.

Mijn Apidea krijgen enkele malen op een seizoen een koningin, zonder dat ik nieuwe bijen hoef op te zetten. Met EWK is dat bijna niet mogelijk.

Het verstoren van het volkje valt echt wel mee. Tussen 2 en 3 weken nadat de koningin werd toegevoegd, even de raampjes opheffen, is echt niet dramatisch.

Een compromis zal het altijd zijn. Ik zou zeggen enkele varianten proberen en gebruiken waar men zich goed bij voelt.

mvg

Theo

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door elmook » wo 19 okt 2005, 21:50

Leuk! dat dat dus kan, van hout. Als ik in de buurt van Heino ben kom ik zeker eens langs, bedankt voor het aanbod.
Ik zou zeggen enkele varianten proberen en gebruiken waar men zich goed bij voelt.
Dat was ik ook van plan. Vooral de kirchainers spraken me aan, vanwege de eenvoud, maar ook de 'doordachte apidea' is interessant. Die EWK's lijken me maar omslachtig, met zo'n ombouw en een glasplaatje en zo...

Dat wordt flink knutselen dus!

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door hans hoogendoorn » wo 19 okt 2005, 21:58

Elmar,

EWK, Miniplus, Apidea’s, Kirchainer, met de daarvan afgeleid het Segeberger bevruchtingskastje hebben elk hun specifieke eigenschappen met voor en nadelen. Bij zelfbouw kun je die slim combineren en je leert er heel veel van.

Ik ben zelf niet zo voor de vaak klemmende plastic raampjes van de Apidea’s en de toplat methode van de Kirchainer en Segeberger. Bij mij maakten de bijen daar vaak toch een potje van.
Bij zelfbouw zou ik kiezen voor een raampje met een onderlat. Rekening houden met de bijenruimte.

Verder aandacht schenken aan je eigen wensen zoals b.v. de mogelijkheden tot voeren, moertje invoeren, dopje inhangen, ventileren, afsluiten, flatopstelling en indien gewenst verenigen met elkaar of een groot volk.

De bijen zijn snel tevreden.
Forumlid Hennie Oes beschreef er zelfs eentje van karton.
Ik gebruik zelfs een eenraams-observatiekastje,
die met een haakje aan de schuur hangt net als een schilderijtje ,
tevens als bevruchtingskastje. Ik voer deze met een fles.


Zelfbouw bevruchtingskastjes worden (onder voorwaarden)
toegelaten op bevruchtingsstation Ameland.

Veel knutselplezier.
En Oeps. Ik zie net, dat je al in deze strekking gereageerd hebt.
terwijl ik mijn berichtje schreef.

Hans.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door buckfast_beekeeper » do 20 okt 2005, 12:57

Hallo Elmar,

Nog iets om te overwegen als je voor zelfbouw gaat. Enkele collegea hier in de buurt hebben hun bevruchtingskastjes zo gemaakt dat de raampjes net de helft zijn van een broedraam. Als er 2 naast elkaar worden gemonteerd kunnen ze zo van het bevruchtingsvolkje in een 6 ramer. Je hoeft dan niet te wachten tot het broed is uitgelopen, of verloren gaat.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door hans hoogendoorn » vr 21 okt 2005, 11:17

[quote="Theo"]

Enkele collegea hier in de buurt hebben hun bevruchtingskastjes zo gemaakt dat de raampjes net de helft zijn van een broedraam. Als er 2 naast elkaar worden gemonteerd kunnen ze zo van het bevruchtingsvolkje in een 6 ramer. Je hoeft dan niet te wachten tot het broed is uitgelopen, of verloren gaat.[/quote]

Een belangrijk detail, dat theo noemt.
Twee miniplus raampjes zijn samen één dadant-honingraampje.
Dat is samen iets kleiner als één simplex broedraam.
Op z'n kant kun je de kunstraat hiervan gebruiken.

De andere bevruchtingskastjes hebben hier geen rekening mee gehouden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten