Biologische honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Biologische honing

Bericht door Piet Jager » wo 26 okt 2005, 12:01

Wanneer mogen wij als hobby-imkers het begrip 'biologische honing' op ons etiket zetten? Een eerste verkenning is door mij bijeen geprokkeld in onderstaande omschrijving.

!Piet

Biologische honing

De biologische status van de producten van de bijenteelt hangt nauw samen met de wijze waarop de volken worden behandeld en met de kwaliteit van het milieu. Deze status hangt ook samen met de omstandigheden, waarin de producten van de bijenteelt worden gewonnen, verwerkt en opgeslagen

1. Het voordeel van biologische honing is dat ze niet verhit is in
tegenstelling tot de gangbare honing in supermarkten
2. Behandeling van het bijenvolk met antibiotica is niet toegestaan,
3. De wetgeving voor bio-honing anticipeert ook op mogelijke externe oorzaken van
besmetting door duidelijk te stellen dat 'bronnen van nectar en stuifmeel binnen
een straal van 3 km van de locatie van de bijenstal hoofdzakelijk bestaan uit
biologische gewassen en/of spontane vegetatie'

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Biologische honing

Bericht door Tieme » wo 26 okt 2005, 14:04

Hallo Piet,

Recentelijk had ik de eisenlijst voor biologische honing van een site vandaan gehaald (ik ben vergeten waar).

In principe zijn er geen eisen waar een gewoon imker niet aan kan voldoen.

Er is echter wel wat meer om te doen dan er in je bericht staat;

Al moet er een bepaalde periode overheen gaan voordat een gewone imkerij biologisch genoemd mag worden. In die tussen tijd sta je wel onder curatele en moeten zoveel mogelijk gebruikte materialen zoals was van biologische oorsprong worden gebruikt.

Tijdens die periode moet er dus ook een keuze gemaakt worden voor biologische varroa bestrijding, wintervoedering met bijeneigen honing, en als standplaats een biologische boerderij of een natuurgebied.

Dit zal allemaal gecontroleerd moeten worden door een auditor (zijn dure jongens).

Als vervolgens volledig aan de norm voldaan wordt kun je eko op je etiket zetten.

Het grote probleem in Nederland, waardoor het toch niet gauw zal lukken is het vinden van een plek waaromheen in een straal van 3 kilometer biologisch wordt geboerd / natuur beheerd.
Al heb ik goede hoop dat dit wel gauw beter wordt.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Biologische honing

Bericht door Piet Jager » wo 26 okt 2005, 17:44

Tieme schrijft: "Als vervolgens volledig aan de norm voldaan wordt kun je eko op je etiket zetten.
Eko* is een geregistreerd keurmerk van de SKAL. Ook al voldoe je aan de norm, dan mag je dat keurmerk alleen voeren als je bent aangesloten bij de SKAL en door hen bent gecertificeerd. Voor een hobby-imker is dat voor enkele potjes honing veel geld.

Als ik nou voor mezelf denk dat ik redelijk aan die norm voldoe, dan mag ik toch op mijn etiket zetten van biologische honing? Het predikaat "biologisch honing" is toch niet beschermd als zijnde een geregistreerd keurmerk?

Maar toch, uit 'Wet- en regelgeving en toezicht op biologische productie' blijkt het volgende

Een plant, dier of product ervan mag alleen als "biologisch" op de markt worden gebracht, wanneer het afkomstig is van gecertificeerde en biologische productie. Dit is de kern van de wetgeving. De productie moet aan bepaalde eisen voldoen en daar moet op worden toegezien. Doel van de wetgeving is de consument te beschermen tegen misleiding en fraude te voorkomen. De aanduiding "biologisch" op planten, dieren of producten ervan is dus beschermd, evenals aanduidingen die dat suggereren, zoals bio-, eco- etc. Aanduidingen als "natuurlijk", "milieuvriendelijk" etc. zijn dat niet.

!Piet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Biologische honing

Bericht door Tieme » wo 26 okt 2005, 19:55

Inderdaad,

Door een eisenpakket op tafel te zetten en onafhankelijke controle te laten uitvoeren wordt het begrip biologisch niet felxibel toegepast. Zou ook een potje (honing) worden.

Tieme

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Biologische honing

Bericht door elmook » wo 26 okt 2005, 20:11

Het grote probleem in Nederland, waardoor het toch niet gauw zal lukken is het vinden van een plek waaromheen in een straal van 3 kilometer biologisch wordt geboerd / natuur beheerd.
Dat is inderdaad het probleem en de reden dat praktisch alle ekohoning uit verweggistan komt. Binnen de biologisch-dynamische (BD) beweging vindt men het belangrijk dat voedingsmiddelen zo dicht mogelijk bij de consument worden geproduceerd. Alleen op die manier kan het voedsel met je lichaam resoneren, erdoor 'herkend worden'. Alleen met voedsel dat je lichaam 'iets zegt' kun je je 'geestelijk voeden'.
Poeh, dat is heel wat zeg...

In Duitsland kun je BD (demeter-keurmerk) imker worden. Je bent dan niet gebonden aan die drie (?) kilometer, je moet wel 'de voorkeur geven' aan biologische en natuur standplaatsen. Wel zijn de regels m.b.t. de omgang met de bijen een stuk strenger. Het belangrijkste is natuurbouw in de broedkamer en koninginnen alleen uit zwermcellen. De exacte regels kun je hier nalezen: http://www.demeter.de/demeter/EZ_2-05_V-5_Bienen.pdf
Een tijdje terug las ik in een nieuwsbrief van de Nederlandse BD-vereniging dat er voor Nederland ook imkerij-regels in de maak waren. Geinteresseerden konden toen het concept opvragen. Sindsdien nooit meer wat over gehoord, maar er ook niet achteraan geweest. Wie er het fijne van wil weten kijkt/mailt http://www.demeter-bd.nl

Ik koop nooit ekohoning, liever bij een imker uit het dorp (tot ik zelf heb natuurlijk[:)]). Dan maar risico op residu...

Groet, Elmar

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Biologische honing

Bericht door Piet Jager » wo 26 okt 2005, 22:34

Elmar schrijft: "Dat is inderdaad het probleem en de reden dat praktisch alle ekohoning uit verweggistan komt. Binnen de biologisch-dynamische (BD) beweging vindt men het belangrijk dat voedingsmiddelen zo dicht mogelijk bij de consument worden geproduceerd. Alleen op die manier kan het voedsel met je lichaam resoneren, erdoor 'herkend worden'. Alleen met voedsel dat je lichaam 'iets zegt' kun je je 'geestelijk voeden'.

Sluit volkomen aan bij mijn etiket!
(Dank aan de snelle service van Hans)

Afbeelding

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 54 gasten