honingprijzen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Harmen vd Ende » zo 20 nov 2005, 11:22

Bedankt voor je reaktie.

Jammer genoeg heb je wat dat betreft hier ook weer gelijk in.
Maar wat ik mij afvroeg zijn er ook imkers die naar de winkel gaan en hun honing aanbieden aan bijv een groenteboer/ grootgrutter etc.
Zo ben ik aan een Bakker gekomen en die verkoopt honing aan de lopende band
En al zetten ze eerst maar 5 potjes in de winkel. Ik geef toe dan moet de winkelier hier ook weer wat op verdienen, maar wat ik veel hoor is dat ze het alleen maar leuk vinden een produkt uit eigen stad/dorp en dat de prijs mag dan best iets hoger zijn.

Maar mijn vraag is eigenlijk wie heeft hier/dezelfde ervaring mee als het niet zo toeristisch zoals bij ons

Groeten Harmen

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door jjmvaningen » vr 09 dec 2005, 18:20

ik vraag 2euro voor een potje voorjaars- en zomerhoning (450 gram potjes&deksels uit het bijenhuis) en voor een potje heidehoning 2,50euro.

ik heb dit jaar 70 potjes voorjaarshoning, 120 zomerhoning, 35 lindehoning en 30 heidehoning verkocht aan de deur (ik heb een overzichtelijke en gezellige, beperkte vaste klandizie). de rest van de 10 kasten gaat gewoon op in de familie.

het is voor mij puur een hobby (en p.r.), vandaar deze hoge prijs.

groet, jacques (vanuit zelhem/doetinchem)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Oude Essink » vr 09 dec 2005, 19:46

het is voor mij puur een hobby (en p.r.), vandaar deze hoge prijs.
Jouw prijs is dusdanig aan de lage kant dat je jezelf tekort doet; met deze prijs zul je nooit verantwoord die uitgaven kunnen doen voor je imkerij, die nodig zijn om verantwoord te imkeren; het zou beter zijn, de algemene richtprijs aan te houden voor "honing uit eigen imkerij"; je loopt dan ook anderen niet in de weg, die wel voor hun uitgaven een redelijker prijs nodig hebben; een redelijke prijs zou zijn: EUR.3,- `a EUR.3,50.
hennie oes

Afbeelding

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door jjmvaningen » zo 11 dec 2005, 14:14

da hennie,

ach het is maar hoe je het bekijkt hoog/laag. ik vind 3 - 3,5 euro veel, eigenlijk te veel. je praat wel over 6,5 - 7,5 gulden.

ik ben het eenst met jou dat ik met mijn prijs niet die uitgaven kan doen die ik zelf verantwoord vind. zoals altijd: "hobby's kosten geld", dus ook voor mij en daar heb ik geen probleem mee. het geeft mij veel, zeer veel voldoening die niet in geld uit te drukken is.

groet, jacques

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Oude Essink » ma 12 dec 2005, 10:51

Dag Jacques,
En toch ben jij volgens mij (en vele collega's) verkeerd bezig met je honingprijzen.

Kijk eens naar het volgende artikel over: De imker en zijn kosten
(ik heb dat geschreven naar aanleiding van klachten dat imkers "voor nop" bijen voor bestuiving aanbieden en daarmee een goede regeling in de weg staan; vervolgens vanwege de toenmalige gang van zaken in de bedrijfsraad waar menig voorstel om tot betere regelingen te komen, stukliepen op de onwil van bijenbonden om een redelijke bijdrage te leveren, met als argument: "wij zijn maar bedelaars"; en zij konden niet anders, want voorstellen tot enige contributieverhoging levert bij de leden een moord en brand scène op).
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3368

hennie oes

Afbeelding

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 12 dec 2005, 11:27

Hallo Hennie,

Ondanks dat ik een normale prijs van 4€/pot 500g vraag bezondig ik mij ook aan het gratis aanbieden van mijn bijen voor de bestuiving. Op 1 plaats sta ik gratis. Echter met reden. Op deze plaats mag ik mijn bijen laten staan of terug brengen voor de linde. Er is maar 1 privé eigenaar naast deze weg van ongeveer 3 kilometer lang met 2 rijen lindes, de rest zijn bedrijven die geen bijen toelaten.

De afspraak is dan ook dat ik alleen daar mag staan voor de linde. Een win win situatie dus.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Oude Essink » ma 12 dec 2005, 12:13

Hallo Theo,
dank voor je reactie. In jouw geval kun je ook niet spreken over "verhuur van bijenvolken"; jij hebt een leuke plaats om je volk neer te zetten en van meer dracht te genieten.boffert[:)],
oes

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door patrick » di 13 dec 2005, 13:16

Hallo iedereen,

Wat is nu teveel gevraagd voor een potje honing? Zelf verkoop ik aan huis potten van 500 gr. aan 4 euro maar wel met analysecertificaat
m.a.w. ik heb een honingstaal opgestuurd naar de bevoegde instantie in België. En als je kijkt wat je er voor moet doen om een deftig potje honing te bekomen; Slingeren, zeven, klaren, rijpen, potten afvullen, etiketten kleven, enz.
Verder woon ik niet in wat je een drukke buurt kunt noemen (alleen plaatselijk verkeer) en toch ben ik bijna door mijn voorraad heen.
Wat ik wel ondervonden heb, de mondelinge reclame is de beste en de mensen willen best wat meer betalen voor " gegarandeerde kwaliteit [:)]
groeten uit België Patrick

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten