11 ramen in broedkamer spaarkast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Groenendijk
Berichten:6
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 16:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:
11 ramen in broedkamer spaarkast?

Bericht door Groenendijk » zo 27 nov 2005, 19:52

Ik overweeg spaarkastbroedkamers uit te rusten met afstandslijsten voor 11 ramen. Gaarne zou ik uit de praktijk vernemen of dit al dan niet is aan te raden. Alvast mijn dank voor Uw inbreng!

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 11 ramen in broedkamer spaarkast?

Bericht door LWPisa » zo 27 nov 2005, 20:47

Ikzelf gebruik die al een paar jaar. Mijn bijen doen het best, ik weet niet of het effect heeft op de bijen of dat het puur psychologisch is. Ze zitten wel wat dichter op elkaar en op de gemiddelde bijenruimte van wilde nesten in koude klimaten (referentie hiervan weet ik niet meer). Er passen meer bijen en voer in per literkastinhoud.

Bij het manipuleren van ramen kneus je veel bijen als je ze "zomaar en snel" eruit haalt. Ik haal altijd een kantraam weg en blader dan door de kast heen.

L

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 11 ramen in broedkamer spaarkast?

Bericht door Oude Essink » zo 27 nov 2005, 20:48

Hallo Rob,
Over het algemeen wordt een oneven aantal ramen in het broednest als een voordeel gezien; het levert een evenwichtiger verdeling van het volk over de broedkamer op; bij een even aantal zit het volk of teveel naar links ( schimmel rechts) of teveel naar rechts ( schimmel links). en als je dan toch bezig bent, zou je op een broedkamer met 11 ramen een honingkamer moeten construeren met 9 of 10 ramen, zodat zij de honingramen beder kunnen uitbouwen..[^]..
met groet,
hennie oes

Afbeelding

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 11 ramen in broedkamer spaarkast?

Bericht door LWPisa » zo 27 nov 2005, 20:52

hmmm Hennie het gebeurt niet vaak dat ze de spekraten van een 9 raams honingkamer zonder welvingen uitbouwen, bij mij dan. Ik vind de welvingen lastig bij transport en ontzegelen.

L

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 11 ramen in broedkamer spaarkast?

Bericht door Oude Essink » zo 27 nov 2005, 22:23

Herinner je je dat raam van Kees v.Holland nog:
Afbeelding
het is enorm uitgebouwd; levert aanzienlijk meer honing op en is niet verkleefd aan zijn buren; met een normale ontzegelvork goed te ontzegelen (met een mes wordt het moeilijker!) en uit te slingeren.
hennie oes

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: 11 ramen in broedkamer spaarkast?

Bericht door Kees Overeem » do 01 dec 2005, 18:42

Op 30-01-2002 schreef ik over dit onderwerp:

11-RAAMS AFSTANDREPEN

Vorig jaar op 13 mei tijdens de excursie bij Bert Pranger ben ik definitief omgegaan om van de afstandblikjes over te stappen op 11-raams afstandrepen.
Tot die tijd heb ik altijd volgehouden dat het voordeel van blikjes ( je kunt tijdens controle's de ramen eerst een stukje van elkaar schuiven zodat je geen bijen -en koningin- mangelt) opwoog tegen de vele nadelen. Een paar opnoemen is niet moeilijk: bijen kitten de zaak erg vast, veel werk met opschuiven van de blikjes, met slingeren moeten ze eraf, meer contactoppervlak zodat er meer kans is op gekneusde bijen, enzovoort.
Toch was de aanleiding om over te stappen van andere aard.
In diverse boeken en publicatie's had ik gelezen dat de natuurlijke raatafstand 35 mm is en niet de 38,5 mm die alleen wij (Nederlanders) ervan hebben gemaakt. Dit zou gedaan zijn uit commerciele overwegingen, gehoopt werd dat er grotere bijen uit zouden komen en er is minder materiaal nodig.
Een groot nadeel van de onnatuurlijke 38,5 mm is, dat er veel meer bijen nodig zijn om het geheel warm te houden en als dat niet goed lukt heeft dat zijn weerslag op de verzorging van het broed (grotere Nosema-kans) en de indamping van de honing.
Nu wil het geval dat de binnenmaat van onze standaard-spaarkast 38,5 cm is, en het kan geen toeval zijn dat daar met 11 ramen een raatafstand van 35 mm ontstaat !!
Toen ook nog bleek dat die 11-raams afstandrepen gewoon in de handel waren, was mijn belangstelling gewekt en het was Bert Pranger die me over de streep haalde. In mijn geval was de overstap (van blikjes naar repen) minder groot dan wanneer je al 10-raams repen hebt en die moet vervangen, stel ik me zo voor.

De ervaringen tot nu toe
De meest opvallende prettige ervaring is, dat ik nu pas merk wat voor ondingen die ellendige blikjes eigenlijk zijn. Ik heb ze dan ook met heel veel genoegen weggegooid!
De voordelen van 35 mm voor de bijen worden volgens mij pas ( voor de imker) zichtbaar over een langere periode. De afleggers van 2000 zijn op 11 ramen gekomen en waren dit jaar de productievolken. Het kan natuurlijk aan veel meer factoren liggen dat ze het dit jaar buitengewoon goed hebben gedaan. Veel honing en weinig zwermen waren uitroepen die je overal hoorde, en van Nosema had ik altijd al weinig last.
Wat heel erg meevalt is dat het uitnemen van de ramen zonder bijen te kneuzen heel goed gaat. Dit komt misschien ook doordat de 35mm afstand ervoor zorgt dat de ramen heel erg vlak en zonder hobbels en uitsteeksels worden uitgebouwd, al het bouwwerk blijft binnen de 22mm van de latten.
Dit geeft meteen aan dat de 35mm alleen plezierig en nuttig is in de broedkamer, zulke honingramen ontzegelen niet makkelijk en bevatten natuurlijk minder honing.
Om deze reden gebruikt een aantal imkers in de honingkamer 9-raams repen.
Omdat ook de ramen met wintervoer niet dik worden uitgebouwd is het extra oppassen dat het volk genoeg voorraad heeft, het geeft een beetje een andere manier van inwinteren en bepalen of een volk genoeg heeft.
Een belangrijk punt van zorg is de ventilatie tijdens het reizen. Hier ben ik met veel schade achter gekomen.
De volken die ik voor de heidedracht had uitverkoren, had ik na het afnemen van de zomerhoning al flink gevoerd. Tegen de tijd van het wegbrengen naar de heide hadden ze dus zowel heel veel bijen als ook veel voer in de broedkamers met dus relatief weinig ruimte door de 35mm. Wel stond op elk volk minimaal een lege honingkamer.
Ondanks het feit dat onder mijn volken altijd een gehele bodem van gaas zit die altijd open is, waren er tijdens de heenreis naar de heide 2 volken warm gelopen en dood!
Over enkele jaren denk ik een goed beeld te hebben van het functioneren van deze raatafstand en zal u dan, bij leven en welzijn, daarvan op de hoogte brengen.

Kees Overeem

Nu zijn mijn ervaringen, gewoon op het gevoel, nog steeds goed.
Nog steeds is er voor het probleem dat er geen ruimte is voor darrenraat geen oplossing.
Ik dacht een uitvinding te hebben gedaan door aan een raampje een dun plaatje te spijkeren en daarin een vel darrenkunstraat te monteren, maar dat gaat niet: de bijen kunnen niet overweg met een raat die maar naar een kant kan worden gebouwd.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: 11 ramen in broedkamer spaarkast?

Bericht door Bart de Coo » zo 04 dec 2005, 15:04

Als je een volk in een korf stopt, dan komt de raatafstand dicht in de buurt van de 35 mm. 38,5 mm lijkt, vergeleken met de korf, onnatuurlijk wijd. Bovendien bouwen bijen in een korf, ongeacht de afmetingen, altijd een oneven aantal raten. Ik vind dat sterke argumenten voor afstandrepen van 11 ramen.

De leden van mijn vereniging voeren altijd als bezwaar aan, dat je er met je vingers niet tussen komt. Een bezwaar dat zeer eenvoudig te verhelpen is, door te werken met een raampjeslichter en niet met een beitel.

Een honingkamer er bovenop met 10 of zelfs negen ramen, werkt vervolgens prima. Een zekere Bernhard uit Drenthe werkt met Segeberger kunststofkasten: twee broedkamers op elkaar, 11 ramen beneden en 9 boven. Hij werkt vervolgens zonder rooster. Zijn ervaring is dat door deze aanpak de koningin vanzelf wel beneden blijft. (Bernhard - ik ben zijn achternaam even kwijt - is werkzaam bij het Ielgat in Amen of hij is daar zelfs de eigenaar van. Wat ik hierboven heb opgeschreven, heeft hij mij ooit eens uitgelegd op een bijenmarkt. Ik neem aan dat veel forumdeelnemers weten wie ik bedoel.)

Verder herinner ik mij dat er ooit op dit forum uitgebreid gediscussieerd is over de vraag, of wij het met een raatafstand van 35mm de bijen niet veel gemakkelijker maken om de temperatuur in het broednest op peil te houden. Een bijenvolk zou daardoor veel minder vatbaar zijn voor de varroamijt. Maar daarvoor moet ik nog eens gaan rondkijken bij 'Ziektes en bestrijding'.

Bart de Coo

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: 11 ramen in broedkamer spaarkast?

Bericht door Frans vanTongeren » di 27 dec 2005, 15:55

Dag Groenendijk,
Nu kom je bij de bron...
Surf naar:
-
Albert M. uitvinder van de elfraams afstandsreep
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... tandsrepen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten