tweede honingkamer erboven of eronder

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:
tweede honingkamer erboven of eronder

Bericht door jacob mus » wo 07 dec 2005, 14:01

Wat is verstandig bij het plaatsen van een tweede honingkamer wegens ruimtegebrek in de eerste kamer. Komt deze bovenop de andere of komt deze tussen de broed- en honingkamer. Lijkt mij toch een zonnig probleem bij dit druilerige weer.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: tweede honingkamer erboven of eronder

Bericht door Frans vanTongeren » wo 07 dec 2005, 14:14

Dag Jacob,
Nu ... begin december, zou ik de bijenwoning met rust laten.
De winterbijen sterven geleidelijk af en laten meer ruimte vrij; Bovendien wordt er nu meer geconsumeerd dan geproduceerd en dat levert ook ruimte op.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: tweede honingkamer erboven of eronder

Bericht door maartenkleijne » wo 07 dec 2005, 14:56

Ik heb op cursus geleeerd -Jacob- dat ik een deel van de bezette ramen van de eerste honingkamer moet overhangen in de tweede honingkamer, die er bovenop komt.

Uit luiigheid echter zet ik de tweede, lege honingkamer zonder meer bovenop de eerste en dat bevalt goed: de bijen gaan gewoon de honingkransen naar boven verplaatsen en breiden eventueel beneden het broednest wat uit.

Wat makkelijk is voor de imker is meestal ook makkelijk voor de bijen.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: tweede honingkamer erboven of eronder

Bericht door jacob mus » wo 07 dec 2005, 15:38

Dank je Frans. Natuurlijk laat ik de bijenwoning nu voor wat zij is. Ik ben mij mentaal echter alweer aan het prepareren op zonniger tijden. Met de toename van het broeikaseffect verwacht ik volgend jaar een massale dracht!!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: tweede honingkamer erboven of eronder

Bericht door Tieme » do 08 dec 2005, 09:36

Hallo Allemaal,

In mijn fantasie stel ik me altijd voor dat een nieuwe honingkamer onder een volle honingkamer sneller uitgebouwd en volgesleept zal worden.

Die bak zit dan warmer (dichter bij het broed)en "stoort" de bijen door de discontinuiteit die er in het nest is ontstaan.

Helaas heb ik deze gedachte niet kunnen verifieren, aangezien ik mijn honingkamer gewoon een derde broedkamer is. Maar toch...

Tieme

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: tweede honingkamer erboven of eronder

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 08 dec 2005, 12:43

Ik zet de lege honingbak er onder. Dit doe ik pas als de bovenste nagenoeg vol is. Ze bouwen dan de lege bak snel uit. Om ze een aanzetje te geven wil ik nog wel eens 2 ramen uit de bovenbak onderin zetten, maar als er genoeg bijen op de kast zitten is het eigenlijk niet nodig.
De bovenste bak is er op deze manier ook makkelijk af te halen als hij helemaal vol zit. De meeste bijen zitten dan op de tweede bak omdat er bovenin niet veel meer te doen is.
Na het slingeren kan de geslingerde bak eventueel weer onder de andere geplaats worden en zo roleerd dat het hele jaar door als er voldoende dracht is. (Ik heb dus altijd maar maximaal 2 honingbakken er op staan.)

Jaap

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: tweede honingkamer erboven of eronder

Bericht door Dirk C » do 08 dec 2005, 19:24

Wel opletten als je de nieuwe honingkamer er tussen plaatst.
Als het honing is die snel hard wordt zoals vb. koolzaad, dan is het aangewezen de nieuwe bak boven te plaatsen. Anders koelt de volle honingzolder af en is de aanwezige honing zo snel gekristalliseerd dat hij niet meer te slingeren is.
Heb ooit wel eens voorgehad[:I]
Ik plaats de nieuwe er meestal bovenop, bij voldoende dracht is dit volgens mij geen bezwaar.

groeten
dirk

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: tweede honingkamer erboven of eronder

Bericht door marc » vr 09 dec 2005, 23:17

Ik plaats een tweede, lege, honingkamer altijd onder de eerste als deze bijna vol is om de simpele reden dat de bijen de gevulde honingkamer te zeer als een drempel zien en dan eerder geneigd zijn naar beneden toe vol te stoppen en alzo de broedkamer te verkleinen.
Bovendien zullen de bijen altijd de honing opslaan net boven het broednest dus in de lege honingkamer.
Als de bovenste kamer volledig gevuld zit is het ook makkelijk deze weg te nemen.Ik heb hier (nog) geen slechte ervaringen mee gehad.
marc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Matthijs Lindeman en 98 gasten