Kunststof ramen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Groenendijk
Berichten:6
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 16:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Kunststof ramen.

Bericht door Groenendijk » di 20 dec 2005, 23:41

Wie heeft ervaring met kunststof ramen en kan me voor en nadelen aangeven? Verkrijgbaarheid en kosten? Alvast bedankt!!!!

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door Lammert van Beek » wo 21 dec 2005, 00:05

Groenendijk schreef:
Wie heeft ervaring met kunststof ramen en kan me voor en nadelen aangeven? Verkrijgbaarheid en kosten? Alvast bedankt!!!!
Beste Rob,

Ik heb net als de meeste van mijn collega-imkers geen ervaring met kunststof ramen.
Omdat bijenhouden in principe een milieuvriendelijke hobby is, zou ik kiezen voor milieuvriendelijke materialen, ook als het gaat om bijenramen en ook al zouden de kosten wat hoger zijn. Bijenramen kunnen een mensenleven lang meegaan.

Lammert van Beek

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door Ria van den Berg » wo 21 dec 2005, 04:24

Hoewel wij er negen jaar geleden vreemd tegen aan keken, zijn we totaal om in het voordeel van de kunststoframen. De honingkamerramen gaan een stuk beter door de automatische ontzegelaar, de koningin legt er graag in, als ze eenmaal zijn uitgebouwd en als een kast te graaien wordt genomen door een beer, zijn de plastic ramen vaak nog heel.
Voor een hobby imker geldt waarschijnlijk alleen het tweede punt. Milieuvriendelijk ?????? Plastic wordt hier ook gerecycled.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door apiario » wo 21 dec 2005, 09:17

Ik merkte , en Roel van het Bijenhuis zal het beamen, dat de Roterendekast uit het "Oosten" behebt is met ronde kunststof ramen

In mijn ronde kasten maak ik ook gebruik van kunstof ramen.
Bijen in het wild en hout wat voorradig is is van oudsher met elkaar verbonden. Daar ben je mee opgegroeit.
Maar als mensen maken we gauw de fout dat we denken dat dieren of insecten de zelfde gevoelens hebben.(Let maar eens op hoe mensen op het forum over bijen praten)
Niets is minder waar. Dit jaar haalde ik twee zwermen uit plastic tonnen.
Robson vertelde dat speurbijen en koningin in staat zijn de ruimte te meten. Of de ruimte van steen plastic,termietenheuvel, grond of wat dan ook is ,t'zal hun een rotzorg zijn de ruimte waar gebouwd moet worden is van belang.

En hier in Europa op tijd inwinteren en niet meer aankomen.

Bertus

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door Tieme » wo 21 dec 2005, 10:01

Hallo allemaal?

kun je er in Nederland eigenlijk wel aankomen?
Hoe zit het met het ontsmetten in geval van ziekten?
Is het duurder of goedkoper dan houten raampjes met kunstraat?
Het is misschien ook wel handig voor bevruchtingskastjes omdat je dan de raat in de toplatjes vast kan spijkeren en je veel minder breukrisico hebt?

Tieme

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door apiario » wo 21 dec 2005, 11:27

Ja,"daseengoeievraag' Ik zit er wel over te tokken,maar as ter op an komt weet ik het ook niet.
Misschien het Bijenhuis. En ja ik heb ze zelf gemaakt. De kosten waren nehiel. Het is nog in ontwikkeling ,zal ik maar zeggen.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 21 dec 2005, 11:46

@ Tieme,

Ik heb ze in België 1 keer gezien. Deze handelaar is echter gestopt. de verkrijgbare maat was echter Duits Normaal. Geen (Nederlandse)Simplex of Spaarkast. Waarschijnlijk is de Nederlands/Belgische markt te klein om daar specifiek ramen voor te maken.

Mochten er toch zijn die deze maten reeds hebben laat ik mij graag tegenspreken.

Ik zal echter niet snel van de gebruikelijke ramen afstappen. Ik giet mijn eigen middenwanden en heb een mooie voorraad houten ramen van minder dan 7 jaar oud (+- 700 stuks). Die zullen ook nog wel even meegaan. Deze allemaal vervangen door plastiek zou me een mooie duit kosten denk ik.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door Tieme » wo 21 dec 2005, 12:44

Voor mij is plastic ook geen optie, omdat ik alle karweitjes omtrent de ramen een leuk onderdeel van de imkerij vind. Maar voor de bevruchtingskastjes is het misschien toch wl een goed idee.

Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 dec 2005, 13:50

Ik meen dat het al weer zo'n vijf jaar geleden is, heeft Ria en haar man op mijn verzoek 10 ramen van Canadese maat voor mij mee genomen. Ik heb daar een kast omheen gemaakt. Ik begrijp niet dat er niet meer kunststof ramen worden gebruikt! Geen draden meer spannen geen gegoten kunstraat breuk. Als een raat/raam oud is(veel bebroed); een nachtje in een emmer water laten weken, dan met een stevige borstel schoon borstelen. Des gewenst heet sodawater afspoelen laten drogen. Dan het raam met een kwast vloeibare bijenwas insmeren. Drie dagen later legt de moer op de nieuw uitgebouwde raat eitjes!!
Hans

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door jack » wo 21 dec 2005, 21:21

Ik gebruik al jaren kunststof ramen. Ik heb segebergers in DN maat en de ramen hebben ook deze maat Ze zijn te koop bij het Ielgat. Ze zijn niet goedkoop, maar gaan bijna een levenlang mee. De bijen bouwen ze prima uit en wanneer dit om welke reden dan ook niet gebeurd dan is er geen man over boord. Kunstraat wil dan weleens krom trekken, of de bijen knagen er een gedeelte vanaf. Bij deze ramen is dit niet het geval. Wel is het zaak de ramen goed van een laagje was te voorzien en niet stukken te vergeten. Dit is mij dit voorjaar overkomen. Een aantal ramen waren niet volledig uitgebouwd. `Met een campinggastelletje, een pannetje water en een pannetje was naar de bijen. Eén voor eén de ramen uit de kast en de lege plekken met een kwast voorzien van was. Een aantal dagen later waren ze prachtig uitgebouwd.
Groeten Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten