?milieuvergunning aanvragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1106
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

?milieuvergunning aanvragen

Bericht door jjmvaningen » di 03 jan 2006, 14:07

L.S.

Bij het bijenhouden heb je rekening te houden met de plaatselijke, gemeentelijke APV. Hierin wordt (als het goed is) aangegeven onder welke voorwaarden met bijen kan (en soms mag) houden. Zoiets als xx meter afstand van weg/buren e.d. Zo is er waarschijnlijk ook iets m.b.t. rijks- en provinciale wegen geregeld.

Nu is er ook nog iets als een Wet Milieubeheer (WM) met daarbinnen/daarbij nog aparte Amvb's (verbijzonderingen). Hierin worden regels/voorwaarden gesteld waaraan bij bedrijfsmating bijenhouden handelen moet worden voldaan. Nu is het begrip bedrijfsmatig niet eenduidig gedefinieerd, dat is aan de rechter.

Vraag:
a. heeft iemand ervaring met het aanvragen van een vergunning volgens de WM en/of een Amvb?;
b. wanneer is het handig/verstandig om een vergunning/melding te doen? (de voor/tegens);

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door arjan_vanderveen » di 03 jan 2006, 15:21

Beste Jacques,

De APV geldt ook voor provinciale- en rijkswegen. De APV bestrijkt het gehele grondgebied van een gemeente. De APV kan per gemeente verschillen, maar het belangrijkste punt is dat laag uitvliegen voorkomen moet worden. Ik heb zelf een wand van 2 meter hoog rond mijn kasten gezet.
Een milieuvergunning zou nodig kunnen zijn bij een bedrijfsmatig imker. Je zou misschien bij de gemeente na kunnen vragen of dat noodzakelijk is (vervuiling van kassen door uitwerpselen of zo?). Ik denk dat de kans klein is, ik heb het even aan een van onze juristen gevraagd, maar die kon er zo ook geen uitspraak over doen. Ik zou zeggen dat meer dan 100 kasten op een plaats misschien een bedrijfsmatige activiteit is.

Groet,
Arjan

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door NicoVredegoor » za 07 jan 2006, 15:47

Hoi,

Volgens mij heb je alleen te maken met de wet milieubeheer als je bedrijfsmatig imkert. Dit houdt in dat je ingeschreven bent bij de kamer van koophandel en je bent bij de belastingdienst bekend als ondernemer.

De APV is per gemeente verschillend en of je een vergunning moet aanvragen is ook verschillend per gemeente.

Wij moesten in Hoorn een vergunning aanvragen mits de bijen op 30 meter van een gebouw waar overdag mensen in verbleven stond of er een schutting van 2 meter om stond. Wij hebben geen vergunning aan gevraagd en ook aan de andere voorwaarden voldeden we niet. We hebben op dit moment nog twee kasten in onze achtertuin in een woonwijk staan. Op dat we toch al ruzie met onze buren hadden hebben we het er op gegokt dat het niet erg zou opvallen. Dit ging de hele zomer goed tot dat in de we in de herfst een brief kregen van de gemeente dat we de bijen weg moesten doen of aan de APV voldoen. Zodoende hebben we toen de schutting verhoogte tot 2 meter. Dit hebben ze gecontroleerd en was goed bevonden. Een maand later is er nog een klacht gekomen bij de gemeente en zijn ze weer langs gekomen en hebben ze gezegd dat ze echt weg moeten. Nu hebben we met de gemeente afgesproken dat ze gedurende de winter maanden bij ons thuis mogen staan en zomers ergens anders. Later bleek dat de beren waar we al ruzie mee hadden geklaagt hadden en de hele buurt af waren geweest om medestanders te vinden. Niemand in de buurt had er voor de rest last van behalve hun en iemand die pas in de buurt was komen wonen. Maar die kwam later zijn excusses aanbieden omdat hij zich mee had laten slepen door de buren en er eigelijk maar weinig verstand van had en daarom ook een klacht ingediend. Hem hebben we gewoon gezegd dat het niet veel uitmaakte en een pot honing mee gegeven. Kwam er de volgende dag (inmiddels begin winter) een brief van de gemeente dat de buren hadden geklaagt dat we elke dag honing uit de bijenkasten aan het halen waren. Heb ik de gemeente maar en mail gestuurd met van wanneer tot wanneer er in de bijen gewerkt wordt en hoe wij dat precies doen. Nu hebben we er al een tijd niks meer van gehoord maar we verwachten straks dat ze weer op de stoep staan ook al zijn de bijen dan allang ergens anders onder gebracht.

Als je op goede voet met je buren woont kan je ze beter informeren en vertellen wat je van plan bent eventueel afspraken maken met ze over het maximaal te houden bijenkasten en ze af en toe een pot honing toe te schuiven. Daarnaast zou ik even goed een vergunning aanvragen om eventuele klachten van nieuwe bewoners voor te zijn.

Als je toch al ruzie heb met je buren kan je ze beter gewoon neerzetten. Immers zodra zij je vergunningaanvraag in de krant lezen hebben ze er problemen mee en houden ze je extra in de gaten of je geen bijen gaat houden. Probeer dan zo min mogelijk in de bijen te werken en op tijdstippen dat niemand er last van kan hebben en dan gewoon maar afwachten, een paar noodadressen waar je ze als ze opeens weg moeten is handig. In het ergste geval moeten ze binnen een bepaalde tijd weg. Bij ons was dat 2 weken als we niet aan de APV voldeden. Of ze moeten na een bepaalde periode weg wij mogen bijvoorbeeld nu van september tot 14 maart bijen in onze tuin houden.

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door arjan_vanderveen » di 10 jan 2006, 12:47

Hallo Nico,

Ik heb nog eens nagevraagd aan onze jurist (ik werk zelf bij de gemeente) of de gemeente aanvullend op de voorwaarden als gesteld in de APV deze eisen mag stellen. Dit blijkt niet het geval te zijn; de eis van de gemeente is daarmee onrechtmatig. Alleen als je niet voldoet aan de eisen en een vergunning aanvraagt, dan kan de gemeente die eisen stellen.
Neemt natuurlijk niet weg dat je probeert zo veel mogelijk rekening te houden met de buren. Ik heb zelf 2 kasten in de tuin, voldoend aan de eisen van de APV (waarbij ik zelf aanspreekpunt voor dit onderdeel van de APV ben:D). Ik heb eens 3 kasten geprobeerd, maar vond dat er teveel bijen rondvlogen.

Groet, Arjan

jjmvaningen
Berichten: 1106
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door jjmvaningen » wo 11 jan 2006, 22:10

hoe is het dan gegaan in schier?
of speelde hier niet het hebben van een vergunning/melding.

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door arjan_vanderveen » do 12 jan 2006, 08:12

Voor zover ik weet ging het daar om overlast door bijenpoep en is in overleg het aantal volken verminderd. Ik weet dat er een aantal jaar geleden een rechtzaak geweest is over bevuiling van kassen, die uitspraak moet nog wel ergens terug te vinden zijn. Misschien dat iemand daar meer over weet?

Groet, Arjan

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door NicoVredegoor » do 12 jan 2006, 10:56

Hoi Arjan,

Bedankt voor de uitleg. We wisten niet dat de gemeente dit niet mocht doen. Maar we willen ons in iedergeval wel aan ons deel van de afspraak houden. Het kan namelijk zo zijn dat we de gemeente vaker nodig hebben en dan kan je beter geen onenigheid met ze hebben. Bovendien we wonen in een woonwijk en daar valt het toch al tegen voor de bijen.

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door arjan_vanderveen » do 12 jan 2006, 12:53

Dat is grappig, mijn bijen halen juist heel veel in de wijk, meer dan op de andere plekken waar ik ze meer buitenaf had staan. Er is wel heel veel groen, misschien dat dat uitmaakt.

Groet, Arjan

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door NicoVredegoor » vr 13 jan 2006, 12:53

Bij ons is er niet veel groen en wat er is moet wijken voor bebouwing. We hadden eerst drie redelijk grote parken in de directe omgeving. die zijn inmiddels bijna geheel verdwenen. Daarnaast zijn hier stenen in de mode om in de tuin te hebben. Dus uit de tuinen halen ze ook niks. Wel zijn er op een kilometer of 2 fruittuinen die straks gaan boeien. Maar het was toch al de bedoeling om bij een bevriende fruitteler te gaan staan.

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ?milieuvergunning aanvragen

Bericht door arjan_vanderveen » vr 13 jan 2006, 13:22

Helaas heb je veel tuinprogramma's waar een stenen inrichting van de tuin gepropageerd wordt. Het zou misschien goed zijn om een lobby in die richting te beginnen om niet meer alles te verharden. Overigens kan je bij de gemeentelijke groendiensten nog wel vaak gehoor krijgen om meer nectarplanten aan te planten.

Groet, Arjan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten