Koninginneroosters schoon maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Koninginneroosters schoon maken

Bericht door weertman » vr 06 jan 2006, 23:33

Koninginneroosters schoonmaken
Heb vandaag al mijn roosters schoongemaakt, eerst een stuk of wat met de verfstripper(Elektrisch) en met de staalborstel dit gaat; echter propolis gaat er slecht af, de anderen met een verfbrander (Gas) en de staalborstel, dit gaat beter, maar ik vind ieder jaar weer een klere werk.
Ik vraag mij af: is er niet een schoonmaakmiddel of i.d. waar je ze een poosje inlegt of mee besproeit en het er dan zo afborstelt?

Vanuit het 'Sallandsche'

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door DaanL » za 07 jan 2006, 06:10

Gewoon soda geloof dat ik wel eens gehoord heb, kan me vergissen hoor.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door Oude Essink » za 07 jan 2006, 10:48

Een weekje diepvriezen in de vriezer; dan verpulvert de propolis en klop je het er zo af. Moet je gelegenheid voor hebben. chemici onder ons zouden toch een goed middel moeten (kunnen) weten.
hennie oes

Afbeelding

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door NicoVredegoor » za 07 jan 2006, 15:51

Ik heb met kokend water en een afwasborstel eerst het ergste er afgehaald. Daarna 2x mee met de vaatwasser en ze waren weer prachtig schoon.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door Gerard van Gastel » za 07 jan 2006, 17:25

Een 5% kaliloog oplossing. (Goede persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken!)Een warme oplossing werkt sneller en beter, maar een koude oplossing waarin men de spullen enige tijd legt werkt ook prima. Mijn perspex dekplanken maak ik er ook mee schoon. (Eerst het grofste verwijderen).

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door patrick » zo 08 jan 2006, 10:47

Propolis is heel gemakkelijk op te lossen met met alcohol. Je dompelt de rooster onder en laat hem een uurtje liggen, de propolis is opgelost in de alcohol terwijl de wasresten heel makkelijk verwijdert kunnen worden.
Een voldoende sterke alcohol-propolis oplossing kan gebruikt worden om kasten en onderdelen te ontsmetten.

Patrick

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door Kees Overeem » wo 11 jan 2006, 19:15

Zowel propolis als wasresten zijn heel goed te verwijderen met SUN wasmiddel voor de vaatwasser. In heel erg heet water heb je de onderdelen in een oogwenk schoon.
Ook heel goed werkt het middel 'St, Marcs' dat in verfwinkels wordt verkocht om houtwerk voor het schilderen schoon te maken.
Dit middel is een soort zeep dat gemaakt wordt van dennehars en het ruikt ook zo lekker.
Zelf kook ik roosters en ramen uit de wassmelter (in een grote pan op een grote gasbrander)in een sodaoplossing en direkt erna spuit ik ze af met een hogedrukspuit: werkt perfect!

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door jjmvaningen » wo 11 jan 2006, 22:15

ik maak alles schoon (kasten, raampjes, korven, ook de roosters) met warm water met ammonia (wel handschioen aandoen en buiten schoonmaken. het is niet echt een viooltjeslucht).

de propolisresten van de kast&raten (voor zover afgeschraapt) los ik op in spiritus (goedkoper dan alcohol) en "verf" daar dan de schoongemaakte kasten mee in. mooie kleur en het ruikt lekker.

berry
Berichten: 81
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door berry » do 12 jan 2006, 07:53

Het schoonmaken van ramen en roosters is niet zo moeilijk.
Ik zelf maak roosters en ramen altijd schoon met caustic soda.
Ik doe dat in een oud olievat met een gasbrander eronder,
een flinke schep caustic soda en dan water erbij en aan de kook brengen. Als het water kookt de roosters en ramen er in doen en 5 minuten laten koken.
Daarna is alles ontsmet en perfect schoon.

Wel handschoenen aantrekken want het spul "brand" dwars door je huid heen en geen caustic soda meer bijvoegen in kokend water het begint dan namelijk te spuiten.

Dennis
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Koninginneroosters schoon maken

Bericht door Dennis » do 12 jan 2006, 12:05

Goedemiddag Berry,

Wat is het verschil tussen caustic soda en de soda die je gewoon in de winkel kan kopen of is het misschien het zelfde ?

Vriendelijke groet

Dennis van Randen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten