Inballen, feit of fictie?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Inballen, feit of fictie?

Bericht door jjmvaningen » vr 20 jan 2006, 17:13

Vanuit de letteratuur (Schotman e.a.) wordt nogal gewaarschuwd voor het "inballen van de keningin". Het schijnt dat in bepaalde omstandigheden de werksters zich om de koningin heen sluiten. Dit schijnt m.n. te gebeuren bij de zwarte bij (Schotman 370-372).
Zelf het ik dit nog niet (afkloppen!!) meegemaakt, maar de vraag doet zich bij mij wel voor of het uberhaubt wel gebeurd (niets ten nadele van oude waarnemingen).
vraag: heeft iemand "ervaring" (wat heet ervaring) met dit fenomeen? en zo ja wat speelde zich vooraf (en tijdens) af?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Inballen, feit of fictie?

Bericht door maartenkleijne » vr 20 jan 2006, 18:04

Zelf heb ik 'zwarte bijen' -wat daarvoor min of meer door kan gaan-, en ik heb het nog nooit meegemaakt.
Wel hoor ik soms van een moer die wordt afgestoken na invoeren in een volk dat haar niet zit zitten. Verondersteld wordt dat de geur van moer niet klopt met de imme, rasperceptie ofzo. Bijen hebben iets tegen allochtone moeren.

Men zegt algemeen dat jonge moeren die nog niet aan de leg zijn absoluut niet gestoord mogen worden om deze reden (inbalgevaar). En dat al te veel rommelen in het volk ook tot inballen kan leiden.

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inballen, feit of fictie?

Bericht door lamheuv » za 21 jan 2006, 11:20

Hallo, Jacques
Inballen gebeurt ook bij andere bijensoorten.
Wij doen aan koninginnenteelt en mijn ervaring is, net wat Maarten schrijft, een allochtone koningin wordt bij VERSTORING, omringt door een kluit druk in de weer zijnde werksters en afgestoken. Dat is de reden waarom wij niet eerder dan een dag of 9 a 11, nadat de nieuwe koningin is ingevoerd, in de kast kijken hoe het er voor staat.
Een keer is er ons een afgestoken, nadat ik haar gemerkt had. Een vreemd luchtje. Direct werd ze belaagd en ik was niet rap genoeg om haar te redden.
Een andere keer bij directe herkenning van het inballen is me dat wel gelukt. Ik heb haar weer in een waspatroon tussen de ramen gehangen en daarna de 11 dagen in acht genomen voor dat ik heb gecontroleerd. Dat is goed gegaan.
Maar met manipulatie, de koninginnenteelt volgens het Niocot systeem of Jenter systeem, loop je dit gevaar.
Ben je aan het controleren en je kunt de koningin niet vinden, houd dan ondertussen de balletjes drukdoende werksters in de gaten en haal ze een beetje uit elkaar en misschien zit daar de koningin wel tussen en kun je haar nog redden.
Voor o.a. deze gevallen heb ik ALTIJD het knijpertje (art.64240 Bijenhuiscatalogus) in mijn linkerbroekzak (ik ben links) zodat ik blindelings het knijpertje kan pakken om de koningin te isoleren.

Met vriendelijke groet Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inballen, feit of fictie?

Bericht door Oude Essink » za 21 jan 2006, 16:36

In mijn toch al lange imkerpraktijk is het inballen mij één keer overkomen: ik had een jonge moer, toen zij na haar bruidsvucht keurig aan de leg was en gesloten broed had, van een likje lak voorzien en ( kennelijk te snel; lak nog geurend?) weer in laten lopen; ik hoorde een sissend geluid en zag het inballen gebeuren; onmiddellijk de kluit met een vinger uiteengehaald en een puf rook over de moer geblazen; daarna hebben ze haar met rust gelaten. Sindsdien laat ik na het merken de moer een kwartierje in een kooitje; het is mij niet opnieuw gebeurd.
hennie oes

Afbeelding

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Inballen, feit of fictie?

Bericht door jjmvaningen » zo 22 jan 2006, 10:31

De eerste reacties lezende komt het mij voor dat het "inballen" zich m.n. afspeelt bij het inbrengen van koninginnen (nieuwe/oude gemerkte). Een schijnbaar geurprobleem.
DIt ligt m.i. dan ook meer in de lijn van "het afweren van dat wat niet bekend is (een soort "wat de boer niet kent, dat eet hij niet") dan van een bewust/onbewust verdedigingsmechanisme van de bijen richting hun koningin, zoals dat ook wel eens wordt genoemd.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Inballen, feit of fictie?

Bericht door Ria van den Berg » di 24 jan 2006, 03:27

jjmvaningen schreef:
De eerste reacties lezende komt het mij voor dat het "inballen" zich m.n. afspeelt bij het inbrengen van koninginnen (nieuwe/oude gemerkte). Een schijnbaar geurprobleem.
DIt ligt m.i. dan ook meer in de lijn van "het afweren van dat wat niet bekend is (een soort "wat de boer niet kent, dat eet hij niet") dan van een bewust/onbewust verdedigingsmechanisme van de bijen richting hun koningin, zoals dat ook wel eens wordt genoemd.
Als je een koningin invoert, kijk je in de kast en zie je wat er gebeurt. Bij ons komt vaak stille moerwisseling voor en ik vermoed dat de bijen de koningin dan ook eerst inballen. Ik heb het nog nooit gezien, maar we zien zelfs niet eens elk jaar twee koninginnen in een volk, terwijl bij zeker 10% van de volken stille moerwisseling optreedt.
Het accepteren van een moer zit niet altijd in de moer. Ooit hadden we een volk dat gewoon geen nieuwe koningin wilde, voordat er leggende werksters waren, hadden ze al drie moeren afgestoken, twee jonge, bevruchte en één oude. Bij dat volk werkte gewoon niets.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inballen, feit of fictie?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 24 jan 2006, 11:54

Ik heb het inballen van een moer eenmaal gezien bij het invoeren van een andere moer. Direct bij het laten inlopen vormde zich de bal. Natuurlijk direct de moer er tussenuit gehaald en hierna op een raat aan de zijkant van de kast teruggezet. Ook hier werd ze weer direct omgeven door bijen. Haar daarna maar 2 dagen in een kluisje laten zitten, waarna er geen problemen meer waren.
Alleen had ik bij het opzoeken van de moer in de bal beide keren de indruk dat de bijen rond de moer haar juist beschermden, ze waren nl absoluut niet agressief en hadden ook geen gekromd achterlijf, dus niet klaar om te steken.
Verwonderde mij toen over het niet agressief zijn, juist omdat dit altijd gezegd wordt.

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Inballen, feit of fictie?

Bericht door JANVANHAMONT » di 24 jan 2006, 19:25

Bij het inballen , hetgeen ik reeds meerder malen heb meegemaakt, beginnen de tros bijen rondom de koningin al het mogelijke te doen om haar te vermoorden. Ze proberen te steken ze trekken aan de poten en vleugels van de koningin en lukken er soms in om de poten of vleugles uit te trekken. Uiteindelijk overleeft de koningin deze annval niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten