Aartstralen en bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Henk Benjamins
Berichten:8
Lid geworden op:za 27 mar 2004, 22:32
Contacteer:
Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Henk Benjamins » do 09 feb 2006, 20:06

kent geen aardstralen :-) wel lamstralen maar is wat anders

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door marc » do 09 feb 2006, 20:25

Zou men dan ook niet kunnen verwachten van de wilde bijen, die al zolang op deze aarde meegeëvolueerd zijn, dat zij juist op die plaatsen hun nesten gaan bouwen ? Misschien moet daar eens onderzoek naar gebeuren of gaan de wichelroedes onder de wilde bijennesten ook voorbedacht bewegen [;)]

comphees
Berichten:4
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door comphees » do 09 feb 2006, 20:47

Els Kleijnendorst schreef:
Wim, bedankt voor het terugplaatsen.

Is er iemand onder ons die moedwillig de bijen op een aardstraal geplaatst heeft? En hoe reageren zijn/haar bijen hierop? Het bijengedrag liefst vergeleken met volken op dezelfde stand, maar niet op de aardstraal staand.

Ben erg benieuwd.
Els
Els,

Ik heb ongeveer 43 jaar bijen en sinds 5 jaar loop ik ook wichelroede. Twee fantastische hobby's.
Ik was altijd zeer sceptisch wat aardstralen e.d. betreft.
Maar ik ontdekte dat ik wichelroede kon lopen en ik volgde een cursus hierin. Sindsdien weet ik dat er aardstralen, leylijnen enz. bestaan, want ik voel ze!
Mijn bijen zet ik op de dracht opzettelijk op aardstralen. Op het koolzaad heb ik een paar jaar geleden opzettelijk 4 volken boven aardstralen en 4 ernaast gezet. De vier boven aardstralen hadden de meeste opbrengst, maar dit zegt natuurlijk niet zoveel. De volkssterkte en haaldrift spelen natuurlijk een rol. En acht volken is natuurlijk een te klein aantal om een onderzoek, dat relevante gegevens oplevert, te doen.
Tegenwoordig ondervinden we als mensen, dieren en planten niet alleen invloed van straling in de natuur, maar ook de zogenaamde electrosmog heeft meer en meer invloed. Niet voor niets lees je steeds meer in de kranten over de discussie wat betreft het wel of niet plaatsen van de nieuwe masten voor onze gsm-metjes.

Jan Tissing

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Æbe » do 09 feb 2006, 22:58

Wist je dat bijen produktiever zijn en meer honingopbrengst voortbrengen indien je de bijenkorven plaatst op aardstraalzones.Heel wat oudere imkers pastten die techniek toe.
nou,wichelroede lopen heb ik ook gedaan,maar niet om kasten te plaatsen,maar om drainage buizen en putjes en oude gedempte waterlopen in het land op te sporen,vraag mij niet hoe het kan,maar het werkt perfekt ,dus als je gaat zoeken kun je de kasten ook op waterstralen zetten,verder is heel het leven vol met stralen,zelfs wij kunnen stralen van geluk,en vraag mij niet hoe het kan ,maar profiteer er van
groeten,Æbe


Æ.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 10 feb 2006, 21:44

Jan Tissing schreef:
De vier boven aardstralen hadden de meeste opbrengst, maar dit zegt natuurlijk niet zoveel. De volkssterkte en haaldrift spelen natuurlijk een rol. En acht volken is natuurlijk een te klein aantal om een onderzoek, dat relevante gegevens oplevert
Jan, alle relevante informatie is welkom. Zou je willen vertellen hoeveel "meer opbrengst" is? 25%? 50%? Heb je juist je allerbeste volken op de aardstralen gezet of waren het willekeurig gepakte volken?
Op het koolzaad komen meestal ook voor het eerst in het jaar de zwermen, of is in ieder geval zwermverhindering nodig. Waren deze minder/meer/identiek aan de andere 4 volken?

Wat ik wel frappant vind is dat in een aantal reacties melding wordt gemaakt "dat vroeger veel gebruik gemaakt werd van aardstralen om bijenkorven/kasten op te plaatsen". Heb met de zoekmachine de woorden aardstraal, aardstralen, wichelroede en pendel in de Groentjes van 1898 t/m 1948 laten zoeken. Kreeg geen enkele hit. En dat terwijl er in die eerste 40 jaar Groentjes toch veelvuldig over allerlei zaken gediscussieerd werd. En omdat honing in die tijd een hoofd- of neven-inkomstenbron vormde, zal men zoiets simpels als het benutten van aardstralen niet over het hoofd hebben gezien. Met andere woorden: het onderwerp zou ongetwijfeld veelvuldig besproken zijn. Dus werden die aardstralen begin vorige eeuw wel zo vaak benut als nu gezegd wordt?

comphees
Berichten:4
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door comphees » zo 12 mar 2006, 14:40

Jan, alle relevante informatie is welkom. Zou je willen vertellen hoeveel "meer opbrengst" is? 25%? 50%? Heb je juist je allerbeste volken op de aardstralen gezet of waren het willekeurig gepakte volken?
Op het koolzaad komen meestal ook voor het eerst in het jaar de zwermen, of is in ieder geval zwermverhindering nodig. Waren deze minder/meer/identiek aan de andere 4 volken?
Els,
Ik schat 25 - 30 § meer. Ik had de volken willekeurig geplaatst.
Op zwermigheid i.v.m. aardstralen heb ik niet gelet.
Dit jaar zal ik daar extra op letten (tenminste als de volken goed de winter doorkomen. Ze zitten dit winter in het noorden van het land erg lang opgesloten zonder dat ze een redelijke reinigingsvlucht kunnen houden.)
Sorry dat ik wat laat reageer, maar o.a. verbouwingsdrukte, de geboorte van een kleindochter en het organiseren van een basiscursus bijenhouden in Gron./Drenthe hebben me nogal beziggehouden.
Jan Tissing

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 88 gasten