wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
riesebos
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 13:02
Contacteer:

wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Bericht door riesebos » vr 24 feb 2006, 13:54

Ergens aan het begin van de winter zijn al mijn bijen doodgegaan (twee volken). Ze hadden voldoende voer. Dat is nu dus nog over. Wat kan ik hier het beste mee doen? Het zijn broedkamer ramen. Ik wil weer met nieuwe volken beginnen. Maar het kan zijn, dat de bijen aan een virus dood zijn gegaan. Dat zit er dan nog in.

Mvg Marieke

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Bericht door jjmvaningen » za 25 feb 2006, 09:55

Ik zou de raampjes gewoon bewaren en teruggeven aan de nieuwe startvolkjes (veger, zwerm e.d.), dan hebben een goede uitgangspositie.
Virussen e.d. kom je niet zo snel tegen in opgeslagen suiker/honing.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Bericht door weertman » za 25 feb 2006, 14:32

Hallo Marieke

Alle raat uit de ramen snijden en verwijderen, ramen met een brander schoonbranden en ook de beide kasten schoonbranden en of met soda goed uit boenen.Ik weet wel; ons imkers bent '

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Bericht door Ati » zo 26 feb 2006, 16:46

Marieke,

ik ben aan het begin van de winter ook een volk verloren dat een grote voedselvoorraad achterliet. Ik zat met dezelfde vraag en ben toen gaan zoeken in het archief van dit forum. Wat ik vond? Er zijn imkers (zoals Manni hierboven) die heel streng in de leer zijn. Als je op safe wilt spelen, gooi je inderdaad alles weg. Maar er zijn ook imkers die de ramen met voer opnieuw aan hun volken geven en die daar geen problemen mee zeggen te hebben.

Conclusie: ik durf het wel aan om de ramen met voer te bewaren en opnieuw aan te bieden. Ik moet er wel bij zeggen dat er bij mij geen duidelijke sporen van ziekte in de kast te zien waren. Anders had ik ze weggegooid.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Bericht door Hans van der Post. » zo 26 feb 2006, 17:18

Vind je geen sporen van poep en zijn de raten/ramen nog nieuw = net het eeste jaar en uitgebouwd niet schimmelig enz. enz. dan bewaren. Als het kan in de vriezer tervoorkoming van beschadigen en daardoor gaan "lopen" van het verzegelde opgeslagen voedsel.
Hans

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Bericht door zonregeditor » zo 26 mar 2006, 22:45

Helaas was 1 van mijn twee volken aan het eind van de winter nog
doodgegaan, het was vorig jaar het hele jaar al een zwak volk.
Gelukkig leeft het andere volk nog, dus dit wordt mijn tweede jaar met bijen.

Nu wilde ik de verzegelde beefit in de vriezer doen omdat het er nog mooi schoon uitzag, maar sinds 2 dagen zijn de bijen uit de kast ernaast massaal op de kast gestormt , ik denk om de honing te roven.

Tot mijn verbazing zaten er snachts ook nog een massa bijen in,
maar vanochtend heb ik die eruit kunnen jagen , ging om ongeveer 100 a 200 bijen, is het niet vreemd dat ze niet snachts terug naar hun eigen kast gaan om te slapen?


groet, peter

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Bericht door Kroese » ma 27 mar 2006, 12:55

Hans van der Post schreef:
Vind je geen sporen van poep en zijn de raten/ramen nog nieuw = net het eeste jaar en uitgebouwd niet schimmelig enz. enz. dan bewaren. Als het kan in de vriezer tervoorkoming van beschadigen en daardoor gaan "lopen" van het verzegelde opgeslagen voedsel.
Hans
Misschien is het verstandiger om de ramen eerst met ijsazijn te behandelen. In een plastic zak of een goed afgesloten broedbak. Wel boven de 15 graden doen anders werkt het niet.
Omdat de ramen uit een dood volk komen is het beter om ook de onzichtbare nosema sporen te doden.

Je hebt dan alleen de oppervlakkige sporen te pakken. De sporen die in de suiker / honing en in de pop vliezen zitten bereik je er niet mee.

Je kunt ook de raat uitsnijden en uitpersen. De suiker/honing moet dan verhit worden naar 70-80 graden. De nosema sporen gaan bij 49C dood. De ramen en kasten uitkoken in soda. Dat is wel een heleboel werk!!

Hennie...(die steeds meer de nosema (apis of ceranae)verdenkt de trigger te zijn)

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen met "oude" raampjes suiker/beefit

Bericht door NicoVredegoor » ma 27 mar 2006, 13:26

Onze bijen hebben de winter ook niet overleefd wij hebben ook alles weg gegooid met raampjes en al. omdat het maar om een 20 tal raamjes ging. Was het mij te veel werk om de rotzooi eruit te halen en schoon te maken. Daarnaast kosten nieuwe raampjes nog geen 90 cent per stuk. Dat heb ik er dan wel voor over.
Daarnaast mocht het een besmettelijke ziekte zijn geweest weegt het verlies van nog een of meerdere volken het niet op tegen de aanschaf van nieuwe raampjes.
De kasten zelf hebben we uitgebrand en voor dat er nieuwe volken in gaan worden ze nog een keer gepoets met alcohol of iets anders wat goed ontsmettend werkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten