bestrijding paardebloem schadelijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
bestrijding paardebloem schadelijk?

Bericht door Ernst de Jonge » di 14 mar 2006, 09:39

Over enige tijd staan bij mij de weilanden weer vol met paardebloemen (alles geel). De boer gaat dat bestrijden. Weet iemand of die bestrijding schadelijk is voor de bijen? Als het middel op zich niet schadelijk is kan de meegebrachte vreemde geur soms wel nadelig zijn? Is e.e.a. een reden om met de boer een afspraak te maken over het tijdstip van spuiten (bijvoorbeeld tegen de avond)of om maar in die tijd te gaan reizen (heb ik vorig jaar gedaan)?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bestrijding paardebloem schadelijk?

Bericht door Hans van der Post. » di 14 mar 2006, 11:23

De boer moet eens op de verpakking van het middel lezen. Daar staat zeker spuit niet in open bloemen! Verder is het merkwaardig dat je in een weiland tegen paardebloemen spuit.
Ik dacht dat de grazende veestapel dit kruid graag eet.
Als bijen met dit middel in aanraking komen zullen ze voorzover ik weet daaraan niet sterven. Maar deze "besmette" bijen worden niet in de kast toegelaten en zullen als vreemde bijen worden afgestoken. Dit komt door de vreemde geur.
Persoonlijk zou ik een afspraak maken dat hij pas spuit als de bloei over de top is.
Het is verbijsterend dat zoiets gebeurd!
Hans

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: bestrijding paardebloem schadelijk?

Bericht door Ruinerweg » di 14 mar 2006, 13:45

Ik heb dit een paar jaar geleden bij de hand gehad toen een loonwerker bij stralend zonnig weer om 1 uur aan het spuiten was op het grasland naast ons huis.

Des avonds lagen er wel dode bijen voor de kast maar niet verontrustend veel,de volgende dag bleek toch dat de hele bodem vol lag met dode bijen.
Heb toen nog wel contact gehad met de AID maar was eigenlijk te laat.
Het schijnt dat het middel op zich niet schadelijk is maar dat de bijen door hun vreemde geur door de huisbijen worden afgestoken.

Je volken krijgen dan een flinke klap omdat de haalbijen juist het slachtoffer zijn.

Indien het middel laat in de middag na 16.00 uur wordt gebruikt schijnt de geur de volgende dag weg te zijn en hebben de bijen er geen last meer van.
Boeren spuiten omdat de wortelrozet van de paardebloem het gras verdringt!

Roel

R.Spies
Berichten:25
Lid geworden op:za 09 jul 2005, 19:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bestrijding paardebloem schadelijk?

Bericht door R.Spies » di 14 mar 2006, 20:07

De stof waar her hier om gaat is groeistof of te wel MCPP,MCPA,2/4 D enz. Deze middelen mogen niet gespoten in een open bloem.Doet dit men wel en er kom schade van krijg je een proces verbaal van aid.
De bijen spuit je niet dood maar krijgen de geur van de groeistof. Met als gevolg dat ze niet meer toegelaten worden in de kast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten