Contact imkers / land- en tuinbouwers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Contact imkers / land- en tuinbouwers

Bericht door heidecap » di 14 mar 2006, 21:40

bij mij in de buurt staan veel kassen, waarvan veel voor de tomatenteelt. (domme vraag tussendoor : zijn er hier wel bijen nodig voor de bevruchting ?)
Ik vraag me af of al die tuinders hun adresjes van imkers hebben voor de bestuiving van hun oogst of zijn er nog veel tuinders zoekende naar bijenvolken ?
M.a.w. is er een georganiseerde weg voor contact tussen imkers en tuinders ?


Thanx, Thomas

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Contact imkers / land- en tuinbouwers

Bericht door Piet Jager » di 14 mar 2006, 21:51

Thomas,

Dat kanaliseert zich veelal via een zelfregulerend marktmechanisme van de zogenaamde 'bijenmakelaars c.q. -commissionairs' en de vrije handelscontacten op basis van vraag en aanbod.

!Piet

muppet
Berichten: 15
Lid geworden op: za 02 okt 2004, 20:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Contact imkers / land- en tuinbouwers

Bericht door muppet » di 14 mar 2006, 22:22

thomas,

in de kassen is zeker bestuiving nodig, dit gebeurt veel met hommels maar zeker ook met bijen, ik dacht dat tomaten veel met hommels worden bestoven maar uit eigen ervaring weet ik dat bijenbestuiving op auberbines courgettes en paprika zeer goede resultaten geeft.
de meeste tuinders zullen hun bestuiving (indien gewenst) goed geregeld hebben, daar in de kassen het effect van windbestuiving en de aanwezigheid van andere bestuivende insecten vele malen minder is dan buiten.
Vaak wordt de bestuiving verzorgt door de grotere imkers,het kan een ware slijtageslag zijn voor de volken (vervliegen,doodvliegen,warm lopen)
een aantal reservevolken om te wisselen is zeker geen overbodige luxe.
groeten,

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Contact imkers / land- en tuinbouwers

Bericht door NicoVredegoor » wo 15 mar 2006, 14:41

Tomaten worden veel al door hommels bestoven omdat deze hier beter geschikt voor zijn. Een hommel schint namelijk meer te trillen dan een bij waardoor er meer stuifmeel vrij komt. Ook hebben hommels de voordeel dat ze zich in de tomaten bloemen vast bijten en hierdoor gaatjes in de bloem maken waardoor een teler kan zien hoe de bestuiving verloopt. Maar voor parika's, komkommers, kasaardbeien enz. worden voornamelijk bijen gebruikt.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Contact imkers / land- en tuinbouwers

Bericht door Bart de Coo » wo 15 mar 2006, 20:21

Ook bij mijn weten worden tomaten overwegend door hommels bestoven. Er zijn in de Lage Landen twee bedrijven die hommels kweken voor de verkoop en dat zijn Biobest uit Westerlo (B) en Koppert uit Berkel en Rodenrijs (NL). Die bedrijven hebben dan weer een fijn vertakt distributienetwerk. Het bedrijf Van Vorselen in Huissen bijvoorbeeld (Tussen Arnhem en Nijmegen in Nederland) verkoopt hommelkasten voor ongeveer 40 euro per stuk. De uitvinder van de hommelteelt is naar eigen zeggen het Belgische Biobest. Ga eens kijken op de prachtige site van dit inmiddels zeer omvangrijke bedrijf en ga voor de grap vooral eens kijken naar de beestjes die ze nog meer verkopen voor de bestrijding van van alles en nog wat: http://www.biobest.be Je gelooft je ogen niet.

Groet, Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten