oude kasten - ontsmetten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
oude kasten - ontsmetten?

Bericht door labrador » ma 03 apr 2006, 22:36

Ik heb -als beginner- wat gebruikte spullen op de kop getikt. Mijn vraag is nu of-, en hoe ik het beste deze kan behandelen?
Hoe maakt ik het beste zo'n kast schoon en is het noodzakelijk?
Tevens heb ik een partij uitgebouwde raten gekregen. Moet ik deze ook preventief ergens voor behandelen?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: oude kasten - ontsmetten?

Bericht door Tieme » di 04 apr 2006, 09:03

Hallo Labrador,

De uitgebouwde raten kun je maar het beste weggooien. Je kunt immers niet weten wat voor ziekten er in zitten. (zie elders op dit forum).

Kasten moeten goed uitgekrabd worden, uitgebrand met de gasvlam en opnieuw in de verf gezet. Daarna kunnen ze gebruikt worden zonder problemen. Je kunt de kast ook met hete caustic soda ontsmetten, maar dat is nogal gevaarlijk spul voor gezicht en kleding.

Tieme

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: oude kasten - ontsmetten?

Bericht door Jan Kruit » di 04 apr 2006, 09:43

Het weggooien van de raten is zonde. Uitsmelten en de vrijgekomen was weer inleveren bij een handelaar. Dat is de eerste "winst".
De toestand van de kasten is bepalend voor de mate van reinigen. Misschien zijn er mensen in de vereniging van jouw omgeving die je daar in kunnen adviseren.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: oude kasten - ontsmetten?

Bericht door LWPisa » di 04 apr 2006, 10:05

Het is gangbare praktijk om was in te leveren voor hergebruik maar ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. De meest populaire/legale varroaciden fluvalinaat/coumaphos lossen goed op in was en degraderen vrij slecht. Om "vervuilde" was uit de roulatie te houden zou ik het persoonlijk gewoon verbranden of weggeven aan kaarsenliefhebbers.

L

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oude kasten - ontsmetten?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 04 apr 2006, 10:29

Tijdens de bijeenkomst van Bijengezondheidscoördinatoren verleden week werd verteld dat bij AVB-besmetting de kasten en kastmateriaal eerst heel goed afgekrabd moesten worden. En vervolgens met heet sodawater (60 gr/liter, dwz een half pak op 1 emmer heet water) met een harde boender goed schoongeboend worden (rubber handschoenen aan). Dan na droging met een gasbrander flamberen.

Aangezien je niet weet wat je aan bacterieën en ziektekiemen binnenhaalt als je oud materiaal van anderen overneemt, lijkt mij bovenstaande schoonmaakbeurt aan te raden.

Sluit mij geheel aan bij het advies van Lennard aangaande de bijenwas. Niet hergebruiken voor de bijen!

piet -t
Berichten:43
Lid geworden op:wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oude kasten - ontsmetten?

Bericht door piet -t » di 04 apr 2006, 11:20

Zou ik de leeg gesmolten raampje
uit mijn kasten die de winter niet overleeft hebben
ook op de zelfde manier behandelen ??

Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oude kasten - ontsmetten?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 04 apr 2006, 12:52

Het hoeft eigenlijk niet, maar het is een kleine moeite om je raampjes zo schoon te krijgen. Als je in de zomer je raampjes in een zonnewassmelter legt, schijnt de temperatuur daarin ook zo hoog op te lopen dat ze ook schoon zijn.
Zelf heb ik daar geen ervaring mee, bezit zo'n ding niet, maar doe het al 25 jaar op eerder genoemde wijze. 't is ook geen verzekering dat je volken niet op de raadselachtige manier verdwijnen, verleden jaar gebeurde dat met de helft van mijn volken. Dit jaar tot nog toe gelukkig slechts 1 volkje verloren. Maar dat was mijn eigen schuld, het was te klein en losgeraakt van het voer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 77 gasten