carnica/buckfast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

thorwald
Berichten:19
Lid geworden op:ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:
carnica/buckfast

Bericht door thorwald » ma 17 apr 2006, 13:14

hallo, tijdens deze winter overleefde één van mijn twee volkjes (carnica)niet, ik zou me nu een extra volk willen aanschaffen. Kan ik zonder problemen een buckfastvolk kopen en ze naast de carnica's zetten?Kan ik afleggers van de twee verenigen en ev een carnicakonigin op het buckfastvolk zetten? of hou ik de twee rassen beter gescheiden, ook wat standplaats betreft?

Jos Delen
Berichten:2
Lid geworden op:di 18 apr 2006, 17:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door Jos Delen » di 18 apr 2006, 17:51

Of je die naast elkaar mag zetten weet ik nu eigenlijk ook niet. Als je er in slaagt om een koningin in te voeren die door haar eigen volk is bevrucht dan zou je toch een ander ras moeten voortkweken. Weet nou ook niet of dat lukt hoor.

Iemand?

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door Barry Sp » di 18 apr 2006, 18:28

ik denk dat je het beter bij een soort kunt houden want een buckfaste koningin in voeren in een carnica volk dat lukt niet.



B.Speet

Jos Delen
Berichten:2
Lid geworden op:di 18 apr 2006, 17:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door Jos Delen » di 18 apr 2006, 19:24

En twee de twee volkeren naast elkaar zetten? lukt dat dan?

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door buckfast_beekeeper » di 18 apr 2006, 20:21

Jos Delen schreef:
En twee de twee volkeren naast elkaar zetten? lukt dat dan?
Ik denk wel dat je ze naast elkaar mag zetten.

@ thorwald Wat is het nut echter van 2 verschillende rassen op 1 (kleine)stand. Wil je uiteindelijk tussen de 2 rassen kiezen? Anders haal je een hoop onpraktische zaken aan huis. Zoals reeds gezegd geeft het invoeren van carnica in buckfast en vice versa dikwijls problemen. Het makkelijk uitwisselen van broed en dergelijke is dan uit den boze.

De beide rassen hebben een aantal verschilpunten waardoor het niet evident is ze zomaar onder elkaar te mixen. Er is het verschil in feromonen en er blijkt ook een (voor ons klein) verschil te zijn in de bijendans. De concurentie tussen de 2 rassen maakt dat meestal de koningin wordt afgestoken/ingebald. Voer je een F1 koningin in in een volk van een ander ras, gaat dit meestal vrij goed tot de eerste bijen van de nieuwe koningin uitlopen. Op dat ogenblik wordt zeer dikwijls de koningin afgestoken om dan een nieuwe "eigen" koningin te laten uitlopen. Ga je de 2 mengen door broed over te hangen is de kans vrij groot dat je net niet het resultaat behaald dat je beoogde. Wil je toch een volk van ras doen veranderen, doe dit dan vroeg op het jaar en laat ze zelf dopjes trekken en uitlopen. Hou wel een F1 achter de hand zodat je in september alsnog een F1 kunt invoeren mocht ze, wat naar grote waarschijnlijkheid zal gebeuren, toch worden afgestoken.

Het handigste is nog steeds voor elke imker: 1 kast maat en 1 ras.

mvg

Theo

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door Barry Sp » di 18 apr 2006, 21:18

Daar ben ik het helemaal mee eens Theo!

mvg

B.Speet

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door ivar » di 18 apr 2006, 23:10

laten we eerst even bepraten of we het met rassen te doen hebben.
carnica : ja
buckfast : ????

waarschijnlijk is in een buckfast zoveel carnica erin dat het mogelijk kan zijn om een moertje in te voeren, maar dat moet uit geprobeerd worden.

naast elkaar zetten van verschillende rassen, natuurlijk mogelijk, waarom niet.

a land flowing with milk and honey

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door de vos roger » wo 19 apr 2006, 08:16

Met Buca's is beiden mogelijk ......met een beetje geluk.[;)]

roger

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door elmook » wo 19 apr 2006, 19:44

Voor een 'rassenhaat', waarvan vaak sprake is, heb ik nooit een bevestiging kunnen vinden.

Broeder Adam, Vortrag Kassel
En als er iemand is die dat zou moeten weten...

Zou het dan misschien toch een fabeltje zijn? Zouden alle gevallen waarin koninginnen van een ander ras afgewezen worden dan gewoon op andere problemen of fouten van de imker terug te voeren zijn...?

Verder: De vraag of buckfast een ras is kan misschien tot ruzieïge discussies leiden, maar is hier misschien toch wel interessant. Is er iets bekend over de manier van dansen van buckfastbijen? Als ik er niet naast zit is er over de cubitaalindex niet zo veel te zeggen: kan van alles wezen... Als dat voor de dans ook geldt is het toch de vraag in hoeverre het een echte eenheid, een duidelijk 'ras' is. Of niet?

Elmar

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door Piet Jager » wo 19 apr 2006, 20:42

Elmar en anderen,

Misschien een beetje achtergrond informatie om het vanuit een juiste context te belichten.

Zie: http://members.chello.nl/~a.jager1/bijen/

Vervolgens naar Selectie: Carnica versus Buckfast

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten