Wel/geen koningin??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
Wel/geen koningin??

Bericht door DE BIEZEN » zo 23 apr 2006, 17:36

Gisteren in een kast gekeken en zag tot mijn schrik diverse gesloten doppen.

Volop bijen, dus niet gezwermd. Alle doppen verwijderd en een raampje met eitjes ingehangen. Vandaag weer gekeken. Op het raam met verse eitjes weer doppen aangezet. Weer alles nagekeken en geen koningin gevonden. Wel was in darcellen eitjes gelegd. Mooi opstaand en maar een eitje per cel. Is er dan toch een koningin aanwezig??

Graag uw reactie

Gerard

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wel/geen koningin??

Bericht door patrick » zo 23 apr 2006, 18:17

Hoi beste,
Misschien wel een stille moerwisseling aangezien de vele bijen nog op de kast en waarschijnlijk ook al rondvliegende darren. Het zou ook kunnen dat je bij je vorig nazicht de koningin hebt verongelukt met daarom redcellen, ik zou eens kijken of je al uitgelopen darren ziet.
Veel geluk Patrick

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wel/geen koningin??

Bericht door Hans van der Post. » zo 23 apr 2006, 19:06

Gerard ooit gehoord van stille moer wisseling?[:)] zou best kunnen dat dit in het bijnevolk bezig is
Jammer dat je de doppen hebt gebroken. Dan had je kunnen vaststellen hoe oud -hoelang - de doppen gesloten waren. Je kunt dit ook bepalen aan het broed in wel stadium het is eitjes en larven.
Bij een stille moer wisseling is de moer nog aanwezig en is er broed in alle stada in het volk te vinden.
Hans

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wel/geen koningin??

Bericht door Barry Sp » zo 23 apr 2006, 19:12

Ja dat heb ik ook al wel is gehad,ik kon de koningin toen ook niet vinden,het lijkt wel of de koningin weg is maar zij loopt nog wel rond bij mij ging ze vaak naar ondre en ze zat veel op de kant ramen waar je de koningin niet verwacht.

B.Speet

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Wel/geen koningin??

Bericht door DE BIEZEN » zo 23 apr 2006, 21:26

Stel het is een stille moerwisseling. Waarom dan toch weer doppen uitbouwen??
Wie belegt de darrencellen. Deze waren keurig belegd. In werkstercellen geen eitje te vinden.

Moet ik de nieuwe doppen weer breken??

Groeten

Gerard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wel/geen koningin??

Bericht door Hans van der Post. » zo 23 apr 2006, 21:41

Nee geen doppen breken!!!!!!! maar waarom er wel eitjes in het darren broed zijn te vinden? in de cel een eitje zou zo op het eerste gezicht duiden dat er toch een moer bezig is. Waarom "red"cellen op het ingehangen werksterbroed? het is te vaag om daar een goed antwoordt op te geven. Ik zou gewoon afwachten het is een mooi leer projekt!
Hans.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Wel/geen koningin??

Bericht door DE BIEZEN » ma 24 apr 2006, 17:06

Bedankt voor jullie meedenken. Toch nog een vraag. Als ik nu afwacht gaat dit volk toch zeker zwermen?

Groeten

Gerard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wel/geen koningin??

Bericht door Hans van der Post. » ma 24 apr 2006, 20:58

Als het een stille moer wisseling is wordt er in principe niet gezwermd. Je weet precies wanneer er weer doppen op het raam openbroed zijn aangezet. 13 Dagen later heb je een nieuwe moer! op de avond van de twaalfde dag hoor je niets - of je hoort een tuter - de jonge net uitgelopen moer.
Dan wil het bijenvolk zwermen! en dan breek je alle doppen en laat er nog - een - moer in het volk lopen.
Maak ook eens een zoekslag er is al veel over dit fenomeen - stille moer wisseling - geschreven.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten