propolis

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gosse
Berichten: 69
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 13:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

propolis

Bericht door Gosse » wo 26 apr 2006, 14:38

Ik ben benieuw of er ook manieren zijn om meer propolis door de bijen te laten maken.
In mijn kasten maken de bijen haast geen propolis
moet ik de boel misschien iets laten kieren?:D

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Hugo » wo 26 apr 2006, 21:50

Gosse schreef:Ik ben benieuw of er ook manieren zijn om meer propolis door de bijen te laten maken.
Ærjen,

Er bestaan plastieken propolisroosters in de handel. Je legt ze boven op de kast i.p.v. de afdekking, en wanneer de spleten in het rooster toe gesmeerd zijn met propolis gaat het rooster de diepvries in. De propolis kan dan gemakkellijk geoogst worden door het rooster voorzichtig te plooien.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc

Apiario-Florin-Brasil
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 09:00
Locatie: Brazil
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » vr 28 apr 2006, 21:36

Beste Gosse,
Inderdaad die rooster werken ook, maar zijn nogal prijzig. Tip: experimenteer eerst maar eens met een drie-stevige spijkers tussen kast en dekplank, het idee van een grote kier. Twee aan de ene kant, een aan de andere zijde. Extra bijkomstigheid van dit drie-spijker-idee is dat het deksel wat 'wiebelt', daar houden bijen niet van. Na enkele weken kitten ze de boel dicht. Hier in Brasil werkt het, wellicht in Holland ook.

Toch gesteld moet worden: er zijn volken die geen drup propolis produceren, andere wel. Dat is genetisch bepaald. Zo zijn er ook honing-en stuifmeelkoninginnen. Kwestie van selectie dus. Ander aspect is wellicht de lokatie, is er veel wind dan kitten ze de boel eerder dicht, aldus enkele hollandse imkers.

Arno

Arno

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door J.R. » vr 28 apr 2006, 21:44

Hoi Arno ,alvast een prettige vakantie gewenst.
Zou het door de opening tussen kast en dekplaat niet te koud worden in de kast, de temperatuur is nu nog laag .
Dit kun je beter later (eind mei) proberen.
Anders koelt het broednest te veel af
Groet
Jan R

Apiario-Florin-Brasil
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 09:00
Locatie: Brazil
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » vr 28 apr 2006, 21:56

Ja inderdaad daar zit wat in, ben ik met je eens. Gebruik een kleiner maatje spijker. Weet ook niet welke periode in holland de beste tijd is om propolis te oogtsen. Eind mei lijkt me niet verkeerd.

Ander punt: mijn pa komt hier met twee kilo propolis van vorig seisoen op de proppen. Propolis oxideert in open lucht/licht naar verloop van tijd en verliest daardoor zijn werkende kracht. Ook de kleur en geur loopt daardoor terug. Jammer pa!

Tip: bewaar propolis in een plastic zak in de vreezer, miniaal 48 uur voor het doden van bacterieen etc, daarna kan je extract maken (300 gr propolis per liter ethileen(?)-alcool). Zes weken laten staan op een donkere plek, dagelijks wat schudden en daarna aftappen in flesjes en je hebt een prima hoestdrank cq natuurlijk antibioticum voor desifecteren van allerlei kwalen als wondjes etc.

Abraco, Arno

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Willem de Jong » wo 24 mei 2006, 12:27

Als je propolis wil oplossen in alcohol, dan moet je 70%tige medicinale alcohol gebruiken. Als je 100% neemt dan los je ook de was op en dat is niet de bedoeling. 70% maak je door gedistileerd water toe te voegen.
Willem de Jong

Kris
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 08:13
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Kris » wo 24 mei 2006, 13:32

Leuke én goedkope tip voor het oogsten van propolis :
Leg in plaats van de dekplank een stuk vliegengaas. Als het wil meezitten zullen de bijen dit tochtgat dichtwerken met propolis. Voor het oogsten: de vliegengaas oprollen en in een plastic zak invriezen. Na enkele uurtjes duw je links en rechts op de zak, en de propolis valt zo van de vliegengaas, netjes in het zakje!
Zoals eerder aangehaald wel opletten met het weer!

Groeten,

Kris

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Peter Bal » do 25 mei 2006, 12:43

Willem de Jong schreef:Als je propolis wil oplossen in alcohol, dan moet je 70%tige medicinale alcohol gebruiken. Als je 100% neemt dan los je ook de was op en dat is niet de bedoeling. 70% maak je door gedistileerd water toe te voegen.
Willem de Jong

Eenvoudger en een stuk goedkoper is een halve liter Stroh Rum. Die heeft 70 % (drinkbare) alcohol.
Over de smaak kan je twisten, ik gebruik propolis tinctuur zowiezo niet vanwege zijn lekkere smaak....


Peter

Curacao
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie: Netherlands Antilles
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Curacao » za 27 mei 2006, 03:48

Hoe is de markt voor propolis ?
Waar zou men het kunnen verkopen/exporteren ?

Groeten,

David.

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: propolis

Bericht door Jaap van Vliet » do 22 jun 2006, 10:02

Wie heeft er verse propolis voor mij? Graag reageren naar mijn e-mail adres rjvvliet(APENSTAART)xs4all.nl
Bij voorbaat mijn dank.
Jaap van Vliet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten