aalster methode

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
aalster methode

Bericht door DE BIEZEN » za 20 mei 2006, 10:06

Hoi allemaal. Ik werk altijd met de aalstermethode. Veger maken en 13 dagen later doppen breken. Ik las gisteren op internet van een Belgische imker dat het gevolg hiervan is dat de sterkste en dus de agressiefste koningin overleeft en we dus agressievere bijen kweken.Ik kan me hierbij iets voorstellen. Zijn voorstel was om alles op een dop te zetten. Het voordeel hiervan vind ik zelf is dat dit al enkele dagen eerder, bij goed weeer, kan gebeuren.
Wie heeft ervaring met het op een dop zetten??

Groeten Gerard

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: aalster methode

Bericht door dickvanleeuwen » za 20 mei 2006, 10:27

Belgen?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: aalster methode

Bericht door dickvanleeuwen » za 20 mei 2006, 23:55

Hoi Gerard,
Mijn reactie is erg kort omdat ik niet zoveel met jouw vraag kan. Gezien de reacties geldt dat waarschijnlijke voor meerdere lezers, maar misschien kun je de internetlink geven naar dat stukje van die Belgische imker?

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: aalster methode

Bericht door DE BIEZEN » zo 21 mei 2006, 09:19

50 jaar zermverhinderen d.m.v. de Aalster-Methode nader bekeken.
Rondzwervend in de bijenwereld en babbelend met oudere, ervaren bijenhouders, hoor je deze oude rotten opvallend vaak opmerken dat de (inlandse) bijen van vóór de oorlog minder stekerig waren dan nu. Je vraagt je af: heeft dit nou te maken met het bekende idee van "vroeger was alles beter" zo vaak gekoesterd door nostalgische veteranen of had men toentertijd in imkerskringen een minder tere huid.

Feit is dat je op vooroorlogse foto's van de Veenendaalse bijenmarkt kunt zien dat maar een enkeling een kap draagt. Ook zie je imkers zonder kap in hun korfvolken ziet kijken. Dat is vandaag de dag wel heel anders. De conclusie is dat in een relatief korte tijd (zo'n 50 à 60 jaar) de inlandse bij een stuk agressiever is geworden. Evolutionair gezien kan dit niet veroorzaakt zijn door de natuur alleen.

Het moet dus aan iets anders gelegen hebben. Met Von Frisch in de rugzak wees en wijst menigeen met een beschuldigende vinger in de richting van degenen die uitheemse bijenrassen importeerden. De bijen zouden ten gevolge daarvan elkaar niet meer verstaan (Von Frisch) en dát had dan de verhoogde mate van agressiviteit tot gevolg. Het klinkt logisch maar is m.i. te kort door de bocht.

Bijen uit een kruising hebben min of meer dezelfde ouders: in het beste geval zijn ze zusjes; in het slechtste geval halfzusjes. Onverstaanbaarheid lijkt me dan ook te veel van het kwade. Daar komt bij dat de praktijk laat zien dat een kruising van b.v. de zachtaardige Buckfastbij met de inlandse bij altijd tot een redelijke mate van zachtaardigheid leidt, althans tot minder agressief gedrag.

Waar komt dán die verhoogde stekerigheid van onze landsbij vandaan? Om kort te gaan: van het verkeerd of onvolledig toepassen van de zgn. Afleggermethode die in alle delen van Europa op verschillende manieren wordt toegepast en in Nederland sinds de jaren vijftig de Aalster Methode genaamd. Dat vraagt om een toelichting.

Alle doppen. Als de aflegger is gemaakt, gaat het hoofdvolk doppen trekken. Als die gesloten zijn worden alle doppen op één na gebroken: het zgn. op één dop zetten. Ook kan men wachten op het tuten en kwaken. In dat geval worden alle doppen (inclusief de kwakers) gebroken want er loopt immers al een jonge moer in het volk.

De angel zit hem in het woordje alle. Aan het voorschrift ook metterdaad alle doppen te breken werd niet altijd voldaan (zie voetnoot ). Men liet bij het breken van de doppen na 4 uur 's middags een aantal jonge moeren in het volk los met het gevolg dat die in een soort van koninginnenarena voor hun leven moesten vechten. Niets om je ongerust over te maken, want de sterkste en de beste zou tenslotte overwinnen.

Maar is die sterkste ook de beste? De beste moer is niet zelden groot, rustig en wellicht daardoor zachtaardiger. De sterkste is klein, snel en wendbaar en wellicht daardoor agressiever. Het is helemaal niet onvoorstelbaar dat juist deze laatste overleeft. In dat geval zullen haar nakomelingen navenant zijn. Als de darren nu ook nog uit dezelfde omgeving komen dan wordt de agressie in de nakomelingen nog versterkt.

Maar er is meer: in de jaren dat ir. J. Mommers zijn Afleggermethode beschreef (1947) en rondreizende bijenteeltleraren die methode in de vijftiger jaren over Nederland verspreidden, werden met het oog op de bestuiving en de voorjaarsdracht de (6-raams) afleggers pas in het voorjaar verenigd met de hoofdvolken. Mischien had dit ook wel te maken met het feit dat men toen over goedkope (blauwe) suiker kon beschikken. Men hoefde bij het inwinteren van hoofdvolken en afleggers niet op een kilo of meer te kijken.

Hoe dan ook, in het voorjaar (tot aan het einde van de kersenbloei) werden de volken zonder meer bij elkaar gedaan. De moeren vochten het onder elkaar wel uit. Het resultaat is bekend: niet de beste maar de agressiefste won het slachtpartij.

Door op deze wijze te selecteren

is er ruim vijftig jaar min of meer onbewust geselecteerd op kleine, snelle, agressieve door de kast rennende moeren.

De oude rotten hebben dus wel degelijk recht van spreken. Ze hebben ook de tijd van vóór de Aalster Methode meegemaakt, waarin er van koninginnenarena's geen sprake was.

Als er in de zwermtijd meerdere koninginnen uitliepen, werd er niet gemoord maar gezwermd en nagezwermd. En als dat bij slecht weer niet mogelijk was, liepen er soms wel 10 jonge moeren in de kast. Die zaten ver uit elkaar te wachten op beter weer. soms zie zwermen hangen waarbij je aan de vorm kunt herkennen dat er meer moeren in aanwezig moeten zijn. Schep je die bij elkaar in een korf dan moet er weer gevochten worden. De koninginnenarena is een uitvinding van de imker.

De Afleggermethode is een uitstekende zwermverhinderings- en vermeerderings methode, mits die nauwkeurig wordt uitgevoerd, zodat arena gedrag achterwege blijft.

Met de komst van het Doppenprojekt kan de Afleggermethode een prima bijdrage leveren aan het op peil houden en bevorderen van de kwaliteit van de bijenpopulaties. Zie daarvoor ook BIJEN 7/8 p. 214.

Voetnoot: In "Het grote bijenboek"; (1961) schrijft R.P. Groenveld op pag 117: alle koninginnencellen verwijderen en op pag. 119: Alle redcellen moeten worden gebroken en ik druk u nogmaals op het hart dat u er niet één moogt overslaan.

`Twintig jaar later lees je in "Werkboek bijenhouden" van J.J. Speelziek op p. 57:Na tuten en kwaken alle doppen breken. Het is een goede gewoonte om één of meer jonge rijpe koninginnen in te laten lopen. Eén of meer is uitgegroeid tot alle moeren in laten lopen.

Een pikant detail is dat juist op de cursus van het Bijenhuis geleerd werd om de jonge moeren bij elkaar op de arm te laten lopen waarna ze allemaal in de kast werden geveegd. Een treurige zaak.

Op een lezing in IJsselstein waren de imkers niet echt onder de indruk van videobeelden over de zachtaardigheid van de Buckfast bij. Hun bijen waren niet zo agressief. Laat me raden zij ik, u zet de volken op één dop. Dat was inderdaad zo.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: aalster methode

Bericht door hans hoogendoorn » zo 21 mei 2006, 10:03

Ik ben mijn loopbaan in 1992 begonnen met de aalster methode onder de welwillende begeleiding van een oude rot. Op 1 BK en 1 HK met de zwarte bij, verschrikkelijk vals.

De methode stond me meteen niet aan. Om 'er' in 1 keer voor dat jaar van af te zijn, werd half mei van alle volken op dezelfde dag een (te kleine) kunstzwerm met de oude moer afgenomen. De nachten nog behoorlijk koud voor dat kleine volkje.
Vervolgens op de 13e dag bij alle hoofdvolken weer open en doppen breken. Weer of (meestal) geen weer. En met teruglopende dracht.
Vervolgens afwachten of het goed komt met die produktievolken. Ik had eens 1 moertje van de 6, die aan de leg kwam. Daarna nooit meer ge-aalsterd.

Het daarbij ook nog op 1 dop zetten lijkt me een noodmaatregel van de eerste orde. Moet wel na de 9e dag. Hoe wil je daar op selecteren ? Een dop, waar de bijen het meest interesse voor hebben - een dop midden op de raat op een warme plek. In ieder geval een dop die heel heel kwetsbaar is.
Sommige oude rotten deden ook nog wel 2 doppen laten staan voor de zekerheid. brr .....

Dan is de selectie na het aalster-doppen breken en enkele jonge moeren in het volk laten lopen toch weer iets natuurlijker. Dat de agressiefst overleeft lijkt me logisch. Na het tumult van het doppenbreken kunnen de bijen met hun voorkeur ook niet meer manupuleren, want dat doen ze normaal gesproken wel.

Nee, mijn voorkeur gaat echt uit naar de afleggers en een jonge moer er in of een dop. En wat extra afleggers om later goed te kunnen selecteren. Ze kunnen rustig op eigen tempo op ontwikkelen en hun aard laten zien. Met BF en Carnica gaat dat prima. Over de zwarte bij kan ik niet(meer) oordelen.

In een aflegger kun je trouwens wel 2 doppen hangen. Mits niet te veel vliegbijen.
Ik heb het eens in een observatiekastje aanschouwd. Heel interessant om te zien hoe de bijen hun voorkeur voor tuter of kwaker kenbaar maken. En dat spel is niet na 1 nacht klaar !

Verder kan ik me goed vinden in je uitleg hierboven
50 jaar zwermverhinderen dmv de Aalster methode.
Ik begrijp, dat je zelf ook al je twijfels hebt.



Met vr.gr. Hans

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: aalster methode

Bericht door hans hoogendoorn » zo 28 mei 2006, 09:24

Jammer, dat het nu stil blijft.
Het kan toch niet zijn, dat Aalsteren alleen maar 'out of data' is.
Er zullen toch ook goede ervaringen zijn ?

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aalster methode

Bericht door jack » zo 28 mei 2006, 10:02

Hoi Hans,
Antwoord op je vraag: Zie je eigen antwoord hierboven. Dat zegt genoeg.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: aalster methode

Bericht door hans hoogendoorn » zo 28 mei 2006, 10:08

[quote="jack"]
Hoi Hans,
Antwoord op je vraag: Zie je eigen antwoord hierboven. Dat zegt genoeg. [/quote]Dat ben ik dus niet met je eens. Goed dat je het opmerkt.
Ik werd een beetje bang, dat het aalster-imkers afgeschrokken heeft.
en dat was niet mijn bedoeling.

Op 1 dop zetten is de vraag. Als je dat niet doet,
blijft de vraag : wat dan wel met de (titel er boven) aalster methode.


groeten Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: aalster methode

Bericht door Hans van der Post. » zo 28 mei 2006, 10:19

Als het de komende week een dag nat is krijg je antwoord;
-. over de aalster,
-. zwarte bij,
-. verschrikkelijk vals,
-. op 1 dop zetten, agressiefst overleeft lijkt me logisch,
-. Na het tumult van het doppenbreken kunnen de bijen met hun voorkeur ook niet meer manupuleren, want dat doen ze normaal gesproken wel.

-. Maar is die sterkste ook de beste? De beste moer is niet zelden groot, rustig en wellicht daardoor zachtaardiger. De sterkste is klein, snel en wendbaar en wellicht daardoor agressiever.

-. Door op deze wijze te selecteren is er ruim vijftig jaar min of meer onbewust geselecteerd op kleine, snelle, agressieve door de kast rennende moeren.

-. Laat me raden zij ik, u zet de volken op één dop. Dat was inderdaad zo.

[:)][:)][:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 135 gasten