keuze honingkamer - broedkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:
keuze honingkamer - broedkamer

Bericht door Ivo » za 20 mei 2006, 19:53

Morgen wil ik mijn geschepte scherm aan een inspectie onderwerpen. Hij is nu 14 dagen op de stand. Over 8 dagen ga ik 10 dagen op vakantie. Ik denk een volle kast aan te treffen. Adviseren jullie mij om een honing- of een broedkamer te plaatsen (al dan niet met sluitblokken)?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: keuze honingkamer - broedkamer

Bericht door Bart de Coo » za 20 mei 2006, 20:18

Nee, dat adviseer ik je niet. Ik denk dat het daarvoor echt te vroeg is. Zelfs inspecteren zou ik pas doen als je terugkomt van vakantie. Totdat je op vakantie gaat kun je de zwerm misschien drijfvoeren met ongeveer een pond suikerwater per twee/drie dagen. Als je na je vakantie gaat inspecteren, kijk dan of alle ramen goed bezet en in gebruik zijn. Als je bijen tegen die tijd begonnen zijn om de raten vast te bouwen aan het plafond, dan wordt het misschien tijd voor een honingkamer, op voorwaarde dat je in juli beschikt over een mooie dracht: klaver bijvoorbeeld. Daarna reizen naar de heide. O ja, let bij je inspecties héél goed op doppen. Een voorzwerm kan binnen zes weken weer aan de zwerm gaan! Misschien is dat eenvoudig te verhelpen door op tijd de honingkamer te plaatsen, maar nu al is echt te vroeg, volgens mij.

(Opeens herinner ik mij een verhaal van iemand die in mei een zwerm schepte en een paar weken later een bak vol lindehoning had. Maar dat moet een ander je maar vertellen!)

Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten