koningin in aflegger invoeren na 4 dgn

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:
koningin in aflegger invoeren na 4 dgn

Bericht door tory » do 25 mei 2006, 14:15

Maandag j.l. heb ik een aflegger gemaakt en dinsdag is m'n nieuwe
koningin op de post gegaan. Ik had haar woensdag verwacht maar door storingen bij de post in combinatie met hemelvaartsdag zl die pas
vrijdag aan komen.
2 dagen moerloos lijkt me oke, maar kan 4 dgn. ook nog? Moet ik
maatregelen nemen ? Overleeft ze het trouwens bij de post ?
Groet, Bert.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: koningin in aflegger invoeren na 4 dgn

Bericht door Hans van der Post. » do 25 mei 2006, 19:48

Bert als je een aflegger maakt om een nieuwe moer in te voeren doe je dit pas als je de deze hebt ontvangen. Mijn ervaring is als de bijen zes uur moerloos zijn, zijn ze het beste in de "stemming" om de nieuwe te ontvangen.
Klem het huisje tussen de raten en de volgende dag een prop suikerdeeg.
Zo'n ontvangende afleggen bestaat uit een raam voer twee ramen gesloten broed -uitlopend - van boven een rooster zodat je zeker weet dat er geen eitje of larven in ramen zitten.
Verder drie uitgebouwde ramen waar best wat stuifmeel in mag zitten.
En bijen van boven een rooster zodat je zeker weet dat er geen moer in rondloopt.
Overigens moet je bijen uit een moergoed volk nemen als je tenminste een bevruchte moer wilt invoeren. Het is tegenovergesteld bij een moer die nog op bruidsvlucht moet.

Als de reizende moer niet te koud heeft gelegen zal ze het best overleven. Er zitten verzorgsters en voer bij.
Neem aan dat je begrijpt dat de gemaakte aflegger niet is te gebruiken. Ik zou dit niet meer doen en een nieuwe maken.
Hans

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: koningin in aflegger invoeren na 4 dgn

Bericht door hbeugeling » do 25 mei 2006, 21:11

Beste Hans
Raampjes zonder eitjes en larven krijg je volgens mij wanneer je werkt met een rooster. Maar in het geval dat de koninginnen per post komen, kan het dan kwaad wanneer er ook in de raampjes larven en eitjes zitten? Wanneer de koningin ingevoerd is en er intussen toch doppen zijn aangezet, kunnen die toch gebroken worden, of is het zo dat de nieuwe koningin en het volkje in zwermstemming kan komen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: koningin in aflegger invoeren na 4 dgn

Bericht door Hans van der Post. » do 25 mei 2006, 22:57

Nu Henk als je een "vreemde" moer in wil voeren in een samengesteld volkje moet er beslist geen open broed inzitten. De bijen herkennen de moer niet zo en zullen omdat er afwijkende feromonen door de nieuwe moer wordt afgegeven gaan de bijen zich een "beetje" moerloos gedragen. Dit zie je dan aan het aanzetten van doppen. Het heeft niets met zwermdrift te maken.
Ik voer "vreemde" moeren op een nog extremere manier in; Maak een schudzwerm. Zet deze op ramen waar maar voor een derde kunstraat in zit. Geef het "volkje" lucht -gaasbodem - en 250 gr suikerdeeg, natte spons en laat dit geheel in de schaduw 5 uur staan. Dan leg ik tegen de schemer in het voerbakje het moerhuisje met de moer. - prop suikerdeeg -
De volgende ochtend kijk ik in het deel van het voerbakje waar de bijen kunnen komen; als het daar rustig is, is de zaak geregeld en ga ik in de ochtend en de avond hele kleine beetjes voeren. Dit een week lang.
Dit bevalt mij het beste.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Ria van den Berg en 164 gasten