Schoolbezoek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:
Schoolbezoek

Bericht door bjbx » wo 31 mei 2006, 20:51

Hallo,
Mijn buurmeisje (9 jaar) heeft me gevraagd om in haar klas eens te komen praten over bijen....
Zijn er personen onder jullie die ervaring hebben met dit soort van schoolbezoek?
Zelf heb ik totaal geen ervaring, heb dit nooit gedaan....
Wat zijn de algemene richtlijnen om zoiets uit te leggen aan kinderen?
Bestaan er soms geen geschreven notities daarvan?
Graag uw reacties, met dank aanvaard
Jo

henkv
Berichten:105
Lid geworden op:vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds:1986
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica KI, f1
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door henkv » do 01 jun 2006, 00:32

Beste Jo.

Dat is toch niet zo moeilijk voor een klas van kinderen rond de 10 jaar.
neem een bijenkap, een beroker, een korf of kastje wat ramen en een vel kunstraat ( waswafel ) mee naar die schoolklas.
Vertel eenvoudig over het leven van de bijen.
Vertel hoe men vroeger imkerde ( boomstammen en korven ).
Neem een raam honing mee en laat de kindertjes proeven, 100% succes.
Bij gebrek aan een raat honing kun je ook een potjehoning meenemen.
De reacties zullen mooi zijn, van bhaaa tot " meneer mag ik nog een beetje proeven "
Voor je het weet heb je een uur volgepraat en kunt misschien niet meer stoppen met je verhaal, maar verplaats je vooral in de leeftijd van de kinderen. Een heel belangrijk punt.
BETREK DE KINDEREN BIJ JE VERHAAL. Bijvoorbeeld.
Niet vertellen "ER ZIT EEN KONINGIN IN EEN BIJENCOLONIE. maar: Wie weet er hoeveel koninginnen er in een bijencolonie zitten??? ( op zijn BELS gesproken )
Dus laat de kinderen het gesprek opbouwen. Dan blijven ze zeer geintereseerd en voelen ze zich erbij betrokken.

Jo kortom: hou het simpel, betrek de kinderen bij je verhaal en laat je verlegenheid vooral thuis, ( kinderen letten daar niet op ).
Ik ben er 100% zeker van dat het zal lukken.
En waarschijnlijk ga je het zelf ook heel erg PLEZANT vinden om als imker voor de klas te staan.

Succes en ik hoop dat je ons laat weten over je ervaringen met "LES GEVEN ".

Gaat gewoon slagen.
En als lid van een Nederlandse en Belgische imkervereniging vind ik dat deze schoolbezoeken zeer belangrijk zijn voor de toekomstige bijenhouderij.

Immers een uitstervend ras die imkers.

Jo SUCCES en vooral doen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door apiario » do 01 jun 2006, 07:44

Halo Jo,

Ik heb het ook al eens gedaan
Wees goed voorbereid , Ik viel van mijn stoel, van wat voor goede vragen er werden gesteld. Het is prachtig werk.

Bertus

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door Jan de Graaf » do 01 jun 2006, 11:25

Beste Jo,

Er staat een leuke uitdaging op je te wachten!
Mijn vader heeft ook al twee keer "voor de klas gestaan". Hij is geen spreker, maar had zeeën van tijd te kort.
Kinderen zijn inderdaad leergierig, en zoals gezegd is, weten ze verbazingwekkende vragen te stellen!!
Ik weet niet hoeveel tijd je tot je beschikking hebt, maar het beste is om toch een plan te trekken wat je graag wil vertellen.
Heb je foto's bij de hand? Op foto's kun je duidelijk verschillen laten zien tussen de moederbij, werkster en dar. De opbouw van een kast, het beleggen van honingraat kan goed gedemonstreerd worden middels foto's, of nog beter, een kast meenemen de klas in.(Je kan meteen het verschil laten zien tussen een honingkamer en een broedkamer) Honing proeven doet het ook altijd goed.
Er zijn ook leuke diagrammen te maken met de verschillende taken die een bij in haar leven dient uit te voeren. In Frankrijk hebben wij eens een voorstelling gezien waarbij de "docent" de kinderen als bij liet verkleden! Zeer leerzaam! Een koningin (bijvoorbeeld je buurmeisje met een mooi kroontje op haar hoofd), cellen poetsters (poetsdoeken) voeren van larven (babyflesjes), raatbouwers (emmer met metselgereedschap) Poortwachters... Deze voorlichting is zeer leerzaam maar vergt veel voorbereiding om de verschillende kleren en attributen bij elkaar te krijgen.

Wanneer er een bijenhouder in z'n imkerspak voor de klas staat, een kast of korf laat zien en een paar mooie foto's kan tonen, dan kan voor de kinderen de dag al niet meer stuk. En de verhalen doen het altijd goed! (Net zoals de pijp:D, ik weet niet of de juf/meester het kan waarderen[;)]
Ik wens je veel succes en heel veel plezier!
Vriendelijke groet,
Jan de Graaf

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door de vos roger » do 01 jun 2006, 13:56

Afbeelding

Afbeelding
Regelmatig krijg ik schoolbezoek thuis ,waar ik de kinderen laat meegenieten van het imkergebeuren .
Een kijkkastje met bijen waar ze de koningin kunnen zien is altijd een belevenis die ze gans hun leven meedragen.
Zo'n schoolbezoek is ook een voor de imker steeds een aangenaam moment waar hij zijn kennis kan overbrengen aan de jeugd,waar misschien nieuwe imkers uit voortgroeien. [;)]
groetjes uit het regenachtige vlaanderen.

roger

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door Jan de Graaf » do 01 jun 2006, 17:49

Wat een leuk idee om een raam met de koningin te laten zien.
Ik zie dat de mensen het kastje in de hand houden. De bijen kunnen er dus niet uit.
Wanneer doe het het raam met koningin in het kastje en hoe lang laat je de beestjes erin zitten?
Groeten Jan

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door de vos roger » do 01 jun 2006, 19:23

halla Jan, deze foto's zijn van vorige dinsdag genomen.(koud en regenachtig weer )
De leerlingen (22 + 4 ouders +leerkracht) waren hier rond 9uur s'morgens ik heb diezelfde morgen rond 8u30 de bijen uit een 4ramer gehaald die ik voor zulke activiteiten gebruik.(geen storing in een groot produktievolk).Rond 11u30 zijn ze terug vertrokken en heb ik de bijen terug op de kast gedaan.Voor zo'n korte periode neem ik mijn kijkkastje voor een raam waar de koningin op zit met open-en gesloten broed en enkele darren .Als het voor een of twee dagen is neem ik mijn tweeraams kijkkastje,met een voedselraam en een broedraam.
groetjes

roger

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door Jan de Graaf » do 01 jun 2006, 19:51

Hallo Roger,
bedankt voor de uitleg. Zeker één klus heb ik nu al voor de winterperiode.
Twee keer per jaar hebben wij een opendag op het park. Het is erg leuk om zo'n raam te hebben. Ik hoop wel dat ik met de bijen beter de winter uit kom... dan kunnen we volgend jaar jouw voorbeeld volgen!
Groeten Jan

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door heynske » do 01 jun 2006, 19:51

lijkt me wel tof[:)]spijtig heb ik dat nooit gedaan[:(!]maar ja nu kan ik dat zelf allemaal doen:D
heel interresant
vriendelijke groeten
Kevin

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Schoolbezoek

Bericht door piml » do 01 jun 2006, 20:31

Kinderen willen proeven, doen en voelen. Zorg dus dat je honing meeneemt, kaarsen om eventueel te rollen en een aantal pakken en handschoenen zodat de kids zich kunnen verkleden.

Voor dat ik een lezing/voordracht geef, zorg ik dat de groep een aantal weken een leskist (wij hebben er vijf in de regio Haarlem) over bijen in hun bezit heeft gehad. Daar zitten o.a.lesbrieven bij voor hun leerkracht zodat ze op een speelse wijze al iets over bijen leren!

Daarna ga ik naar de school toe, soms om een hele dag honing te slingeren, of om 'gewoon' over de bijen te vertellen.
Vaak komt de school naar het bijenhuis in Heemstede, alwaar men d.m.v. negenkantige kast (van Dick Vunderink) de bijen van wel heel dichtbij kan aanschouwen. Buiten staan nog een viertal kasten, waar ik de juf of meester (in pak welteverstaan!!) meestal een raampje met bijen laat uithalen. Vinden de kinderen geweldig om te zien.

In Haarlem brengt de school een bezoek aan de Stadskweektuin, waar de Imkervereniging Haarlem ook een bijenstal tot hun beschikking heeft. Jaarlijks geven we ongeveer een 30 lezingen aan kinderen over de bijen. Een aantal dat alleen nog maar verder oploopt!

Succes!!

Pim Lemmers

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten