Dadantkasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

mdele
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie: Belgium
Contacteer:

Dadantkasten

Bericht door mdele » zo 04 jun 2006, 18:07

Kan iemand me zeggen hoe je aan zwermbeheersing doet bij dadantkasten want dat is voor mij een probleem. Wat ik al gedaan heb is het volgende: enkele ramen broed met de doppen en bijen uitnemen en 3 ramer maken en waswafels in de plaats hangen, maar dat is niet altijd mogelijk

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door heynske » zo 04 jun 2006, 18:42

Wat ik heb gdaan is een zuigeling maken.als je dat kent anders vraag je maar wat ik daar mee bedoel(stond in het boekje van de koninklijke bijenhouders of zo stond in 1 van de boekjes van dit jaar.
vriendelijke groeten
Kevin

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 04 jun 2006, 22:38

Kevin,
voor je noordelijke buren: wat is een bijen-zuigeling? (alvast gefeliciteerd met de menselijke vorm [;)])

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door de vos roger » zo 04 jun 2006, 22:56

Hallo Kevin, ik als vlaming ben ook zéér benieuwd wat een bijenzuigeling is.
Komaan vertel op ,laat ons niet langer in spanning leven ![;)]

roger

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door heynske » ma 05 jun 2006, 10:45

Hey als je een tienramer dadant hebt is er geen enkel probleem gewoon eht volgende volgen:
Jen neemt een lege broedbak van een tienramer dadant-blatt en je zet er als volgt in:
-1Voederraam(verticaal vet lijntje links op de foto)
-1stuifmeelraam(verticaal lijnjte rechts
-2waswafels(puntlijntjes)
-2opgewerkte ramen(2dubbele lijntjes
en centraal laten we ruimte voor 4 broedramen.

Afbeelding

Stap1:
Je neemt uit je volk 4broedramen(vooral eitjes en larfjes)
je klopt daarvan alle bijen zodat we de moer niet mee hebben en plaatsen die in de zuigeling waarven er centraal nog 4ramen in kunnen.als je dit hebt gedaan dan zet je een moerrooster tussen je broedbak en honingzolder en bovenop de honingzolder plaats je de zuigeling.

Stap2:
Na 5 tot 8 uur zit de zuigeling vol met jonge bijen en we nemend e zuigeling van de honingzolder en plaatsen ze op een bodem en sluiten ze op,we plaatsen de zuigeling op een andere stand buiten een kring van 5km van het moedervolk of we sluiten de zuigeling 3dagen op.

Stap3
Na 9 dagen heb je drie mogelijkheden:
-Niets doen:gewoon de koninginnen laten vechten en de sterkste overwint(er is namelijk een heel kleine kans dat dit volkje nog gaat zwermen.

-Doppen breken:Alle doppen breken en een edelcel of een onbevruchte of bevruchte moer inbrengen

-Zuigeling splitsen:alle doppen breken en je zuigeling splitsen in 2,3 of 4 volkjes en daar dan een edelcel of onbevruchte of bevruchte moer inbrengen.


p.s:staat in het boekje:Maandblad van de Vlaamse Imkerbond van de maand Mei dit jaar

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 05 jun 2006, 21:54

Kevin, bedankt voor de uitleg.
Zelf doe ik dit wel eens met ouder open en gesloten broed. Ook daar trekken veel jonge bijen voor de broedverzorging dan naar toe. Na afname van deze bak krijgt het nieuwe volkje dan direct een jonge onbevruchte moer. Ik hou niet zo van doppen op meerdere ramen.

(Mijn abonnement op het blad van de Vlaamse imkersbond heb ik een paar jaar geleden opgezegd, wat mij betreft had het zich uit de markt geprijsd.)

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door gerard.b.w.vos » di 06 jun 2006, 13:13

Het is een mooie taal (bijenzuigeling).
Hier in het noorden noemen wij het een afzuiger.
Klinkt minder poetisch maar komt op het zelfde neer.
Gebruik makend van ca 3 tot 4 ramen (afhankelijk van de grootte van het volk) met uitsluitend uitlopend broed bovenop geplaatst.
Na ca 24 uur zijn hier dan hoofdzakelijk jonge bijen aanwezig, en dan weg halen.
Een nieuwe moer of een uitkomende dop wordt dan geplaatst.
Het volk krijgt dus dan nieuwe kunstraat terug en kan weer lekker gaan bouwen.
Dit jaar ook voor het eerst toegepast op advies van een kenner.

gerard.b.w.vos

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door heynske » di 06 jun 2006, 16:02

Hey ik het ook toegepast en ga morgen de kast controleren op een moer,maar ben zelf neit zeker of het gelukt is want ze vlogen niet heel hard met dit weer[:(].Maar ik laat morgen iets weten.
vriendelijke groeten
Kevin

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door heynske » wo 07 jun 2006, 20:13

voila gecontroleerd en ja hoor 2 gesloten moerdoppen en er was nog een hele hoop gesloten broed hopelijk overleefd ie het.
Vriendelijke groeten
Kevin
p.s.:ze hadden 3doppen aangezet maar ze hebben maar aan 2 verder gedaan

apicor
Berichten: 16
Lid geworden op: za 29 okt 2005, 12:02
Contacteer:

Re: Dadantkasten

Bericht door apicor » wo 07 jun 2006, 21:18

Beste imkervrienden,

Als de zuigeling of afzuiger (het eerste woord is toch veel charmanter?!) alleen jonge bijen bevat, die na het afslaan naar boven zijn gekomen om het broed te verzorgen, waarom dan toch de kast (5 km) verplaatsen? Deze bijen zijn immers nog niet ingevlogen, dus zullen ook niet afvliegen naar de oude kast? Of reageren ze op de (dan nog ??) waarneembare geur van de moer uit hun volg, elders op de stand??

Ik bedenk maar wat!

Groeten,

Cor

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten