'redcellen' (?) zonder larf

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

'redcellen' (?) zonder larf

Bericht door elmook »

Beste mensen,

de moertjes in mijn afleggertjes zijn nu 2 weken oud en vandaag is al het broed, tot op het laatste darrecelletje uitgelopen. Dus ik erheen om de mijten op een zure douche te trakteren[:p].

Bij een volkje viel iets heel raars op.
Alles leek geruststellend. De bijen waren rustig, er was ruimschoots propolis gebruikt en ik heb zelfs het moertje in alle rust door haar hofstaat zien scharrelen. Alleen op één raam zag ik drie doppen zitten. ze zaten midden op de raat, waren ietsje krom van de raat af gebouwd en duidelijk veel te groot en te ver doorgebouwd voor een speeldopje. Bovendien lag er geen larf in. Ik heb verder ook geen broed of eitjes gezien. Ik heb ze maar weggebroken.

Wat heeft dit te betekenen?

In het andere volkje overigens niets van dat alles. De andere twee volkjes staan in Drenthe, die krijg ik morgen te zien....

Groet, Elmar
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 'redcellen' (?) zonder larf

Bericht door Hans van der Post. »

Elmar schrijft: Bij een volkje viel iets heel raars op.
Alles leek geruststellend. De bijen waren rustig, er was ruimschoots propolis gebruikt en ik heb zelfs het moertje in alle rust door haar hofstaat zien scharrelen. Alleen op één raam zag ik drie doppen zitten. ze zaten midden op de raat, waren ietsje krom van de raat af gebouwd en duidelijk veel te groot en te ver doorgebouwd voor een speeldopje. Bovendien lag er geen larf in. Ik heb verder ook geen broed of eitjes gezien. Ik heb ze maar weggebroken. Wat heeft dit te betekenen?


Deze moer zal geen lang leven hebben. Als ik dit in een apidea kastjes zie verwijder ik de moer. Maar doe de proef op de som; laat dit kastje met moer staan en kijk wat er gebeurd!! daar leer je meer van dan alle goede raadgevingen.
Hans, die bijenboeken leest met een vraagteken[:)]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 143 gasten