Aantal imkers in nederland

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Piet Jager » do 29 jun 2006, 12:42

Zie voor het aantal georganiseerde bijenhouders op 5 dec. 1998:
http://web.inter.nl.net/hcc/beenet/nladres.htm

1998 =10.380 (VBBN = 6800 / NCB = 1650 / LLTB = 780 / ABTB = 450 / ANI = 700)
2006 =7.450 (Nederlandse Bijenhoudersvereniging + ABTB = 7000 / ANI = 450}

In 7 jaar een achteruitgang van totaal 28%
Een achteruitgang van gemiddeld 4% per jaar

!Piet

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Romée van der Zee » do 29 jun 2006, 13:20

Piet Jager schreef:
Zie voor het aantal georganiseerde bijenhouders op 5 dec. 1998:
http://web.inter.nl.net/hcc/beenet/nladres.htm

1998 = 10.380 VBBN = 6800 / NCB = 1650 / LLTB = 780 / ABTB = 450 / ANI = 700
T

!Piet
Bedankt Piet,
Deze cijfers van Hugo uit 1998 kende ik niet. Ik neem aan dat ze een goed beeld geven. Ze passen in het afnamepatroon dat ik heb opgesteld op basis van de ledentallen van VBBN, ZLTO, ABTB, ANI en LLTB van 2003, 2006 in combinatie met de meerjarentrend van de gemiddelde leeftijd waarop imkers beginnen met bijenhouden, en de gemiddelde leeftijd van imkers (monitors van 2003 en 2004).
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Piet Jager » do 29 jun 2006, 15:16

Verspreid over het gehele land heeft de VBBN zo'n 5.000 leden, die samen zo'n 70.000 bijenvolken beheren. In het vliegseizoen zijn die goed voor circa 4 miljard rondzoemende honingbijen. Naast het Bijenhuis '“Grintweg 273 in Wageningen- bevindt zich een bijentuin met inheemse drachtplanten en een bijenstal met kasten en korven.

Imkersverenigingen in Nederland met ca. 7 - 8000 imkers zijn georganiseerd in 8 bonden:

'” VBBN met ca 5.000 leden in 140 plaatselijke/regionale afdelingen

'” Bond van Bijenhouders van de NCB ZLTO met ca. 1.100 leden

'” lmkersbond van de LLTB met c.a 500 leden

'” lmkersbond van de ABTB met ca. 300 leden

'” Imkersvereniging Bijenbond "Mergelland"

'” en nog twee bijenverenigingen in Limburg

'” Algemene Nederlandse Imkersvereniging met ca. 500 leden

'” Landelijke BD-Imkergroep

Medio 2006 zal een fusie plaatsvinden van enkele imkers/bijenverenigingen met een nieuwe naam NBV (Nederlandse BijenhoudersVereniging)

Bron: VBBN Wageningen en aanpassingen januari 2006.
Zie: http://www.bitsandbees.nl/bijen.htm

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 29 jun 2006, 22:18

Piet ik dacht dat we nog uit waren gegaan van 5 bijevolken per imker gemiddeld. Dat zou dus komen o peen 25000 bijenvolken. In de zomer zal dat wat hoger liggen. Hoe kom je dan bij 70.000.

jp

Voortwis
Berichten:31
Lid geworden op:ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Voortwis » vr 30 jun 2006, 00:55

Dit blijft natuurlijk giswerk. Om tot een juiste telling te komen moet er een registratie komen. Met de invoering van de nieuwe Europese hygiëneregels hebben we ons wat dit betreft een kans voorbij laten gaan. Op de site van de VWA kom ik middels de beslisboom ( http://wisdom.vwa.nl/hygiene/Start.do )tot de conclusie dat wij niet geregistreerd hoeven te worden (in de meeste gevallen). Dit in tegenstelling tot de Belgische praktijk. Daar is de interpretatie zo dat elke bijenhouder zich moet registreren en dat elk jaar weer. Tot en met 24 uitgewinterde volken is men hobby-imker, met meer is men ondernemer en dat heeft weer als minpuntje dat men dan een behoorlijke heffing moet betalen. Onze Belgische collega's kunnen hier misschien iets meer over vertellen.
Concluderend: wanneer we verplichte registratie zouden willen moet de Nederlandse interpratie van de Europese regelgeving gewijzigd worden.

Dick te Voortwis

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door ROEL » vr 30 jun 2006, 09:15

Het klopt dat ik aan Romee 6005 leden heb opgegeven, daar komen nog bij onze Belgische en andere buitenlandse leden (want die zijn er ook) Aan de telefoon werd mij gevraagd naar het totaal aantal imkers in Nederland. Dus met de Ani en de Abtb komen wij ongeveer op 7000 imkers in Nederland.(ongeorganiseerden niet meegeteld, want daar hebben wij geen exact cijfer van).
Romée van der Zee schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Welke 7000 leden van Roel?
De VBBN, LLTB, ZLTO hebben op dit moment samen ongeveer 6000 leden.
Mijn vraag ligt nu bij het secretariaat van de VBBN. Ondanks dat daar ziekte heerst hoop ik toch nog snel een antwoord te krijgen. Roel ten Klei (hij is in feite de enige die over recente gegevens kan beschikken)zei dat de nieuwe ver. over 7000 leden beschikt. Geen 6000 dus.

jp
Nou, dat is vreemd. Roel deelde mij op 27 juni mee dat VBBN, LLTB, ZLTO samen 6005 leden hadden.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Piet Jager » vr 30 jun 2006, 09:53

Citaat Jelte Pieter: Piet ik dacht dat we nog uit waren gegaan van 5 bijevolken per imker gemiddeld. Dat zou dus komen op een 25000 bijenvolken. In de zomer zal dat wat hoger liggen. Hoe kom je dan bij 70.000.
Jelte, dat is niet mijn berekening of conclusie, maar informatie uit de vermelde bron: http://www.bitsandbees.nl/bijen.htm

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 30 jun 2006, 10:34

Beste iedereen,

fijn dat Roel zich ook mengt in de discussie. Maar even wel zijn: die 70.000 bijenvolken zijn natuurlijk nooit haalbaar. Bij sommige imkers vind er in de zomer een verdubbeling plaats van het aantal bijenvolken (zoals bij mij zelf). Maar er zijn ook genoeg imkers die hun aantal volken constant houden. Bij een verdubbeling zou het aantal volken op een 50.000 komen maximaal.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 30 jun 2006, 10:38

Even iets anders. Wie weet om aan te gegevens te komen van Engeland??

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 30 jun 2006, 11:47

Ook ik kom met de laatste gegevens op een afname van 4.3 % jaarlijks. Dus veel hoger dan de 1-2% die ons steeds werd voogehouden. Dat betekent dus dat met twaalf/dertien jaar er een halvering van het aantal imkers optreed. Een ontwikkeling die ik wel zie zitten als ik kijk naar de leeftijd van de imkers. Veel imkers zijn nu rondom de 65. Imkeren is een zware hobby. Het is aanmelijk dat deze mensen binnen tien jaar gaan stoppen. Ook als je naar de maximale leeftijd van imkers (ooit eens een opnerzoekje gedaan via overlijdensberichten in Bijen) blijkt dat die maximale leeftijd niet hoger is. Ik meende naar ik herrinnerde zelfs iets onder het landelijk gemiddelde. Kortom de bijenhouderij moet zich nog verder richten op een grote achteruitgang van haar invloed en haar macht. Een fusie is een goed een begin, maar niet voldoende.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten