Zegelkleur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bdekrieger
Berichten: 15
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 13:22
Contacteer:

Zegelkleur

Bericht door bdekrieger » wo 26 jul 2006, 14:23

Even een vraagje over de kleur van verzegelde honingraat.
In het voorjaar had ik mooi wit verzegelde honing, en als ik nu een honingraam bekijk zie ik dat de zegeltjes veel geler zijn,en het ziet eruit of het zegel doordrenkt is met honing.Bijna hetzelfde dus als verzegeld suikerwater.
Hebben de dames nu ergens suiker gebietst of kan dit toch?
Wie het weet mag het zeggen

Bart.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door Oude Essink » wo 26 jul 2006, 15:19

De was voor de verzegeling van de honingcel of voor de afsluiting van een cel na de verpopping, halen de bijen van de verdikte rand van de betreffende cel; heeft hierin al eerder broed gezeten, zal die was vervuild zijn en een "kleur" krijgen. Is de betreffende cel nog volledig maagdelijk, vooral als de was hiervoor door de bijen zelf werd uitgezweet en niet afkomstig van ( misschien vervuilde of verkleurde) kunstraat, zal de afdekking die prachtig witte kleur hebben.
hennie oes

Afbeelding

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door Bart Maes » wo 26 jul 2006, 17:37

of het zegel doordrenkt is met honing
Als de bijen hun cellen verzegelen zit er tussen het mooie dekseltje en de honing een klein laagje lucht. Doordat de bijen over hun raten lopen wordt dit dekseltje ook wel wat ingeduwd zodat het in contact komt met de honing. 'Doordrenkt' is misschien het juiste woord niet, maar ook dat zal wat kleurverandering teweeg brengen.
In ieder geval heeft het zien van een mooi wit verzegeld raam altijd iets: het vooruitzicht op honing in de potjes!!:D:D

mvg. Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door Oude Essink » wo 26 jul 2006, 18:01

of het zegel doordrenkt is met honing (2)
Een enkele keer maakte ik zulks mee bij phacelia honing: een groot deel van de cellen zag er glazig uit; wat Bart zegt: er was geen luchtbelletje meer tussen honing en celdekseltjes; eenmaal uitgeslingerd en in potten gedaan ging deze honing gisten. [V]
hennie oes

garrit
Berichten: 71
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door garrit » wo 26 jul 2006, 18:51

Hallo,

Gisteren had een raam in mijn handen met rode celdeksels!

Groeten Garrit.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door de vos roger » wo 26 jul 2006, 20:13

garrit schreef:
Hallo,

Gisteren had een raam in mijn handen met rode celdeksels!

Groeten Garrit.
ongelofelijk , nog nooit meegemaakt op mijn 25jarige imkersloopbaan[;)]
welke dracht had jij daar in je buurt Garrit ?

roger

garrit
Berichten: 71
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door garrit » do 27 jul 2006, 20:02

Hallo,

Jammergenoeg geen foto gemaakt.
En van welke dracht het zou moeten komen weet ik ook niet.
Het raampje is al in de slinger geweest.Het was de eerste en laatste keer dat ik slinger dit jaar.De celdeksels waren lippenstiftrood .
Echte dracht heb je hier in Kinderdijk niet, het is hier arme troef en de bijen scharrellen maar wat bijelkaar.
Ik imker hier in Kinderdijk sinds 7 jaar(daarvoor in de Achterhoek).
I zelf had ook nog nooit die kleur gezien,maar ik dacht dat het vaker voorkwam in deze buurt.
De enige plant die ik in de achterhoek niet in de buurt van de bijen stond en hier wel is het wilgeroosje.

Goeten Garrit.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door Bart de Coo » do 27 jul 2006, 23:05

Lippenstiftrode zegeldekseltjes... (Wat klinkt dat mooi. Dat was iets geweest voor een gedicht van Lucebert) Ik heb in het tijdschrift Bijen wel eens een verhaal gelezen over zuurstokroze honing. De oorzaak werd gezocht (en gevonden) in een suikerwerkfabriek die zich in de buurt van de bijenstal bevond. Toen daar een flinke berg roze suikergoed lag en er een lauw zomers buitje overheen viel, hadden de bijen hun weg naar de roze honing gauw gevonden. Als jij lippenstiftrode zegeldekseltjes hebt, dan ben ik geneigd om de oorzaak in zo'n soort richting te zoeken. Want zeg nu zelf, dat is toch niet normaal?

Groet, Bart (Overigens net terug van vakantie)

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door Els Kleijnendorst » do 27 jul 2006, 23:11

Garrit, lippenstiften kunnen vele kleuren rood bevatten. [;)]
Zo maar een idee: is men soms op een scheepswerf bij jou in de buurt bezig geweest met roest afkrabben en hebben de bijen daar 'stuifmeel' verzameld? Dan kunnen de bijen met hun pootjes deze kleur aan de wasdekseltjes hebben doorgegeven.
Heb ook wel eens gehoord (of gelezen) dat bijen in Afrika rode was produceren, maar kan mij niet meer herinneren op welke plant ze daar vlogen om die rode kleur te krijgen.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zegelkleur

Bericht door Gerard van Gastel » vr 28 jul 2006, 08:48

Ook overrijpe aardbeien (en mogelijk ook andere vruchten) worden door de bijen goed bezocht. Ze moeten dan wel eerst beschadigd zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten