Cremehoning of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Cremehoning of niet?

Bericht door Hennie Peters » za 29 jul 2006, 15:36

Ik heb mijn bijen in een boomgaard in het Rijnstrangengebied staan. Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat de voorjaarshoning daar vandaan gaat kristalliseren als het ca. een week in de pot zit en dat de zomerhoning vrij lang vloeibaar blijft. In de winter ontwikkelen zich in de zomerhoning grote kristallen en gaat het gisten.
Dit voorjaar was mijn honing extreem viscoos. Ik dacht eerst dat de oorzaak lag in de lang voortdurende winter. Nu ben ik erachter dat er kort achter de dijk en dus voor mij uit het zicht een koolzaadveld heeft gelegen. De bijen hadden dit veldje wel ontdekt en nu zit ik nog met een viertal potten honing waarin hoogstwaarschijnlijk honing van wilg,pruim,appel,paardebloem en ook koolzaad zit. Deze honing is zo sterk gekristalliseerd dat de honing los komt van het glas.

Nu mijn vraag. Zou het mogelijk zijn om deze gekristalliseerde honing te gebruiken voor het maken van cremehoning? Kan ik mijn zomerhoning vermengen met deze vier potten?
Of verwachten jullie dat ook dat gaat gisten?

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door Oude Essink » za 29 jul 2006, 16:04

Hallo Hennie,
Even twee zaken uit elkaar houden: gisten is het gevolg van teveel vocht in de honing; grote kristallen en hardheid is het gevolg van honing met veel glucose ( koolzaad bij voorbeeld).
honing, die van zichzelf te hard wordt en die je toch crêmig wilt houden kun je tijdens het kristalisatieproces enten met een pot gekristaliseerde klaver. Deze heeft fijne kristallen en is daarom smeuig; als je die fijne kristallen door de kristaliserende honing met grove kristallen roert, zullen ook die laatste de fijnere structuur van de klaverhoning krijgen en je honing zal goed smeerbaar blijven; roeren met boormachine en roerstaaf; de grvere kristallen moeten stuk geslagen worden.
Gisten voorkom je door het vochtgehalte naar de daarvoor vastgestelde norm te verlagen.
met groet,
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door Gerard van Gastel » za 29 jul 2006, 16:06

Hennie,
In verband met het gisten: Heb je het vochtgehalte gemeten van je zomerhoning?

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door Hennie Peters » za 29 jul 2006, 16:24

Nee ik heb geen vochtgehalte gemeten. In de voorgaande jaren slingerde ik de honing als het driekwart verzegeld was. Het begon ook pas te gisten als er heel veel grote kristallen in de pot zaten.
Ik moet maar eens een refractometer kopen. Ik kan niet goed inschatten wanneer ik moet slingeren. Dit voorjaar was deze beslissing wel heel duidelijk, alles was verzegeld.
Vanmorgen heb ik een honingkamer van een volk gehaald die maar voor de helft verzegeld is. Wanneer ik heel hard op een raam sla dan spat er niet een druppel uit. Door de vreemde weersomstandigheden is alles blijkbaar anders dan de voorgaande jaren.

Ik heb steeds gedacht dat koolzaad geschikt was voor het maken van cremehoning. Waar ik dat dan weer heb opgevangen weet ik niet meer. Omdat het mij aan klaverhoning ontbreekt moet ik het maken van cremehoning nog maar even uitstellen tot een volgend jaar.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door Jan Kruit » za 29 jul 2006, 16:40

Crême honing maken van koolzaad honing wil uitstekend.
Koolzaadhoning heeft de eigenschap lange kristallen te vormen.
Lange kristallen veroorzaken "harde" honing. Je mes breek er bijna op af. Om dit te voorkomen moet je bij het begin van het kristallisatie proces,- er komt een waas in de honing-, beginnen met roeren. Twee per dag een paar minuten. Na enige dagen heb je dan een als boter smeerbare honing. Enten met een fijn kristalliserende honing kan maar is dan niet eens noodzakelijk.



Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door buckfast_beekeeper » za 29 jul 2006, 16:49

Omdat hier in de omgeving amper klaverhoning te versieren valt, wordt hier in de omgeving meestal geënt met fijn gekristallisserde koolzaad of fruithoning. In de regel zal voorjaarshoning makkelijker en fijner kristalliseren dan zomer honing.

@ Hennie Peters: Uw honing gaat pas gisten nadat de kristallen zich aan het vormen zijn. Dit kan er op wijzen dat de glucose en de fructose in de honing zich aan het scheiden zijn (laagvorming) fructose is iets meer hygroscopisch dan glucose. Hierdoor zal het vochtgehalte van de bovenste laag hoger zijn dan van de onderste (gemiddelde kan zelfs binnen de wettelijke norm vallen) met de gisting als resultaat. Tijdens een les over honing de proef eens gedaan en de onderste honing zat op 15% vocht en de bovenste op 24%.

Enten en roeren zal je ten deel vallen wil je dit vermijden.

mvg

Theo

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 29 jul 2006, 16:50

Hennie, je kan de grote kristallen nu nog fijnwrijven, bijv. met een vijzel. Je gaat uit van een halve of een hele pot van jouw gekristalliseerde pot honing. Eerst deze hoeveelheid (bijv. een ½ pot) net zo lang wrijven tot ze heel smeuïg is en er geen grote kristallen meer in zitten. Dan neem je een zelfde hoeveelheid vloeibare honing (½ pot) en roert de twee dooreen. De volgende dag hebben de fijne kristallen zich over de gehele hoeveelheid vermenigvuldigd. Je hebt nu de hoeveelheid van 1 pot vol fijne kristallen. Dan weer eenzelfde hoeveelheid erbij (1 pot vloeibaar). Enz.
't lijkt veel mengwerk, maar met een aantal dagen roeren is je gehele voorraad vloeibare honing in een prachtige crème honing veranderd.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door Hennie Peters » za 29 jul 2006, 17:05

Dag Els,

Die methode met een vijzel lijkt me wel wat. Voornamelijk omdat de honing zo vast in de pot zit dat het niet best zal mengen. Zoiets als een baksteen door een emmer honing roeren :-)
Ik zal alleen een vijzel speciaal voor dit doeleinde moeten aanschaffen. Ik neem aan dat m'n honing onverkoopbaar wordt als er sporen knoflook, peper, kerrie, tijm ... en andere spulletjes uit de keuken inzitten.
Waar zou ik heb best zo'n nieuw ding kunnen kopen, Xenos?

groet,
Hennie

noëlvis
Berichten:59
Lid geworden op:ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door noëlvis » za 29 jul 2006, 20:06

Ik gebruik soms een grofkorrelige honing en zet daarin de mixer. De bekomen (gemixte) honing bevat fijne kristallen die geschikt zijn om te enten.

De gemixte honing is lichter van kleur.

dit gaat veel vlotter dan met een vijzel!

groeten

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Cremehoning of niet?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 29 jul 2006, 23:15

Hennie, met de bolle kant van een lepel en een diep bord of schaaltje gaat het ook. De vijzel van je vrouw even schoonmaken kan natuurlijk ook. [;)]
Zou er geen aparte vijzel voor kopen, het is immers een eenmalige actie? Je weet nu dat je voorjaarshoning snel gaat kristalliseren en dan blijft direct roeren zodra de kristallisatie begint het beste. (zoals Jan Kruit ook al meldde.)

Noëlvis: sla je niet erg veel lucht in de honing met een mixer?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten