Wintervoer!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door LWPisa » di 08 aug 2006, 10:01

Ik denk dat bijen genoeg hebben aan pure suikers en dat toevoegingen aan voederoplossingen niet nodig zijn. Desalnietemin doe ik nog wel eens een scheut roosvicee (B-vitamines en fruitzuren) door de suikeroplossing maar dat is meer voor mijn eigen idee omdat het dan iets meer op nektar lijkt.

L.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Tieme » di 08 aug 2006, 10:28

Hoe zit dat dan met "zilte" honingen zoals zeeaster?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Hans van der Post. » di 08 aug 2006, 11:22

Op deze vraag moet Erik Speksnijder en/of Harmen van de Ende kunnen antwoorden zij hebben als late dracht de Zeeaster.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Els Kleijnendorst » di 08 aug 2006, 12:34

JP schreef: het lijkt me niet dat een raam 2.7 kg weegt. wat dat betreft zal de 3 kg niet kloppen of de 1.3 natuurlijk niet.

JP, die 3 kg komt uit het bericht van Hans. Over die ca 1,3 kg in een raam van de Spaarkast ben ik vrij zeker. Tijdens het honingafnemen noteer ik al jaren per volk en uit wat voor ramen (HK- of/en BK-ramen) hoeveel dat volk ongeveer aan kilogrammen zal leveren. Na het slingeren wordt alle honing gewogen en kijk ik of mijn schatting per volk juist was en wordt de geschatte hoeveelheid per volk bijgesteld naar de werkelijke oogst. De eerste jaren zat ik er behoorlijk naast, maar na een aantal slingerrondes worden de verschillen kleiner, de laatste 10 jaar of zo is het op de 100 kg niet groter dan 2 of 3 kg totaal.

Daardoor weet ik dat bebroede broedkamer ramen altijd veel minder opleveren dan je zou verwachten. In het bijenseizoen haal je de 1,3 kg niet eens, dan is het vaak slechts 0,7 of 0,8 kg, veroorzaakt door het stuifmeel dat in de cellen onder de verzegelde honing verstopt zat. Alleen bij volledig nieuwe en nog nooit bebroede raat (BK-formaat) ligt het gewicht verzegelde honing natuurlijk hoger.

Els

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Hugo » di 08 aug 2006, 13:57

Els Kleijnendorst schreef: ... Alleen bij volledig nieuwe en nog nooit bebroede raat (BK-formaat) ligt het gewicht verzegelde honing natuurlijk hoger.
Vorige week onbebroede volle simplexramen gewogen (simplex binnenmaat 20x34 cm): tussen 2,5 en 2,75 kg.
1 dm² honingraat bevat dus ca. 0,37 kg honing).

mvg,

Hugo (1/2 bij die alleen maar honing slingert uit onbebroede ramen)

ps. allez, toch zo goed als, want ...... zie hieronder


Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door dickvanleeuwen » zo 13 aug 2006, 13:08

Het onderwerp voeren, vooral de vraag over de hoeveelheid haal ik langs deze weg weer ff uit de kast. Ik slinger alleen de HK's. In alle BK's bevinden zich dan zeker nog 3 tot 4 volle ramen verzegeld voer. Ik voer ieder jaar alle volken standaard 12,5 kg suiker.

Mijn manier: in een grote ton 8 liter warm water en 12 kg suiker goed roeren en een halve dag laten rusten. Daarna het suikerwater met trechter in 1,5 liter flessen overgieten. Op deze manier vul ik om de dag, 10 keer, de voerbakken met ongeveer 1,25 kg opgeloste suiker.

Nu heb ieder voorjaar de kasten echt bom vol met voer. Ieder voorjasr stel ik me dan toch weer de vraag of ik niet te veel voer!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 aug 2006, 20:45

Ik weet nooit hoeveel ik per volk voer! Ik kijk halverwege het voeren hoeveel er in zit. Er moeten in de hoofdvolken, bij mij - staan deze op duhok=dubbele honing kamer- dit zijn ramen 28 cm hoog en de breedte van een simplex.Die ramen dus daarvan moeten er totaal drie zijn verzegeld in het volk aanwezige zijn en boven het broednest 8 cm verzegeld voer.
Deze regel hanteer ik overigens ook bij een standaard raam behalve dan de kantramen daar moeten er minstens twee ramen aan weerzijde van het broednest zijn verzegeld. Je kunt het natuurlijk niet met een schaartje knippen. Voer altijd een paar liter meer dan strikt nodig. Waar nodig haal ik een kantraam weg zodat het volk "krap" zit.

Bedenk dat hoe meer je voert hoe groter de "koude klont" voedsel is en slurpt in de winter warmte op. Een bijenvolk gebruikt in de winter 200 tot 400 gram voedsel per maand. Bij de aanvang van het nieuwe broedseizoen 1½ tot 2 kg (februari)
Je kunt dit lezen in de oude jaargangen - er is tuusen 1910 en 1930 jaar onderzoek gedaan met bijenvolken op een bascule.
Hans

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door marc » zo 13 aug 2006, 21:04

De honingmassa ('koude klont')is geen nadeel voor de bijen, het houdt de warmte vast en helpt hiermee bv. de plotselinge temp. daling van een koude nacht beter op te vangen. In onze kasten is het alleen de honing die voor inertie zorgt, hout, isolatie of was bezitten deze eigenschap niet.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 aug 2006, 22:09

Beste Marc heb jij al eens gemeten hoe in de winter de koude/warmte ontwikkeling in een bijenvolk in de raten is? Je zou verbaast zijn! Tot op zekere hoogte heb je gelijk als je stelt dat het een warmte buffer is. Maar dit gaat op totdat een bijenvolk weer gaat broeden dan wordt het een probleem. Als je dan flink hebt gevoerd is het werkelijk een koude klont die veel warmte opslurpt en naar boven afgeeft. Dit is aardig te zien als het in jan. of febr. heeft gesneeuwd. Je kunt heel goedkoop elektronische thermometers kopen waar van het voelertje gemakkelijk tussen de raten past. Laat je verbazen.
Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door marc » wo 16 aug 2006, 16:40

Hans, buiten het feit dat de bijen natuurlijk voeding moeten hebben, heb ik toch liever die honingklomp in de kast.

Wat we in gebouwen zien gebeurt hier ook.
In een kamer waarvan alle wanden van hout zijn is het enkel de lucht die wordt verwarmd (hout neemt nagenoeg geen warmte op = heeft geen grote inertie). Lucht warmt snel op en koelt snel af hierdoor zou de thermostaat de radiator om de haverklap doen aanslaan om de kamertemp. te behouden. In de bijenkast betekent dit dat de bijen bijna constant warmte moeten produceren.
Heeft die kamer echter stenen wanden en vloeren (materiaal met grote inertie dat warmte opslaat), dan zal ze, eens opgewarmd, veel langzamer afkoelen, de radiator zal maar met grote tussenpauzen aanslaan. In de bijenkast vormt de honingvoorraad het inert materiaal en de bijen kunnen het hier langzamer aan doen.

Bij gebouwen betekent dit een minder hoge energierekening, voor onze bijen betekent het minder arbeiden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten