bijvoederen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

bijvoederen

Bericht door noëlvis » za 12 aug 2006, 08:46

Iemand een idee hoelang ik mag bijvoederen (prikkelen?)

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door dickvanleeuwen » za 12 aug 2006, 19:45

Bijvoederen? Ik ben begonnen met het geven van wintervoer.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door Hans van der Post. » za 12 aug 2006, 21:17

Ja maar Dick België ligt een stuk zuidelijker het is daar nog zomer[;)]
Ik heb nu ook de eerste liters windervoedsel gevoerd...... 10 september ben ik klaar.

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door hbeugeling » zo 13 aug 2006, 08:03

Beste Hans,
In een eerdere discussie over inwinteren en de hoeveelheid suiker die gevoerd moet worden, gaf je een antwoord die mij liet nadenken.
Ik ging ook van het idee uit dat elk volk ca 14 liter gevoerd moest worden. Jij gaf aan dat dit sterk afhankelijk was van de hoeveelheid die ze reeds hadden.
Kan het zo zijn dat de bijen van zelf stoppen met innemen wanneer ze genoeg hebben, of gaan ze door, zodat een eventueel broednest in gevaar kan komen. Wellicht is dat dan ook mede een van de redenen dat imkers volken verloren hebben afgelopen winter: teveel voeren zodat het broednest in de knel komt, waardoor er uiteindelijk te weinig bijen overblijven. Het is maar een gedachte.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 aug 2006, 23:57

Henk bijen zijn verzamelaars! Ze blijven verzamelen. In mijn imkerloopbaan [:)]met enige regelmaat eenzelfde verhaal gehoord van verschillende imkers; "kon blijven voeren ze namen maar op, ik heb een zak suiker (25 Kg) gevoerd is dit genoeg.
Mijn broer houdt ook bijen - aangestoken - woont in Zoetermeer hoeft nooit in te winteren dat doe de bijen zelf. Tot eind september is daar zoveel te halen dat je daar zelfs in oktober nog kan slingeren. Dit kan dus niet want hoe moet je dan nog "inwinteren".
Twee jaar geleden eind september telefoon; broer met de vraag: "wat doe je als er geen ruimte meer is voor de winterzit. Zijn bijenvolken hadden alle ramen totaal vol honing gehaald en verzegeld. De enige oplossing zonder veel verstoring, een honingkamer als "zitruimte" eronder.
Bijen blijven halen en opslaan!
Hans

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door Frans Klein Breteler » wo 16 aug 2006, 15:20

Heb vorige week dinsdag 10 raams kast met zwerm van mei gecontroleerd. Broed in alle stadia, weinig honing. Heb direct suikerwater bijgevoerd, 1 op 1. Afgelopen zondag wederom gekeken. Zag dat wespen door deksel (Mommerskast??, deksel met ingebouwde voerbak) suikerwater opnamen. Heb deksel verschoven en ingang vliegspleet verkleind tot 10 cm, geen last meer van wespen. Maar.... de bijen nemen het suikerwater niet op terwijl het normale suiker is en er geen belammering is tussen kast en deksel. Wat kan hier aan de hand zijn?

GR. Frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten