spannen van broedramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

H.A. Bons
Berichten:5
Lid geworden op:za 12 aug 2006, 20:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
spannen van broedramen

Bericht door H.A. Bons » za 12 aug 2006, 21:54

Hallo dit is mijn eerste vraag op het forum.

bij het in elkaar zetten van broedramen vroeg ik mij af wat de beste verdeling is, is 4 draden bij vertikaal spannen genoeg en hoever begin je van de kant, of maakt dat allemaal niet zoveel uit.
Alvast bedankt

Huugh

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: spannen van broedramen

Bericht door Barry Sp » za 12 aug 2006, 22:17

Hoi Bons,

Ik span al mijn draden horizontaal en in een broed kamerraam span ik drie draden in en in een honingkamer raam span ik 2 draden in.Er zijn ook imkers die ze vertikaal het draad er in span.Wat jij het beste vind.

B.Speet

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: spannen van broedramen

Bericht door buckfast_beekeeper » za 12 aug 2006, 22:23

H.A. Bons schreef:
Hallo dit is mijn eerste vraag op het forum.

bij het in elkaar zetten van broedramen vroeg ik mij af wat de beste verdeling is, is 4 draden bij vertikaal spannen genoeg en hoever begin je van de kant, of maakt dat allemaal niet zoveel uit.
Alvast bedankt

Huugh
Halo Huugh,

Welkom op het forum.

Je schrijft er spijtig genoeg niet bij welke ramen je gebruikt. In de meeste gevallen is 5 draden wel een minimum. Ik opteer de laatste tijd voor 6 draden in simplex formaat. De eerste draden een 5-tal cm van de zijlat vandaan. De rest ongeveer verdelen. In alle geval de uiterste draden niet te ver naar het midden. Zo is de waswafel het beste gesteund.

Ga je daarna de was insmelten? Er vooral op letten dat je de waswafel onderaan laat aansluiten. Een veel voorkomende fout bij beginners wordt zo voorkomen.

mvg

Theo

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: spannen van broedramen

Bericht door de vos roger » za 12 aug 2006, 22:30

Hallo Huugh, welkom op het Forum .
Het aantal draden hangt ook af van je raamtype.
Bij al mijn simplexramen zitten 5 draden vertikaal gespannen .
de buitenste beginnen op 2cm van de zijkant ,de rest is in gelijke delen verdeeld.
groetjes
Oei net iets te laat zie ik.[;)]

roger

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: spannen van broedramen

Bericht door Wim Joosten » zo 13 aug 2006, 09:32

Hallo Huugh,
bij ramen met zaagsnede is bij BK drie en HK 2 voldoende.
Bij ramen zonder zaagsnede zou je meer moeten gebruiken.
Ik ben pas overgestapt op ramen zonder zaagsnede. Dit bevalt mij beter; je hebt dan geen spleetopener meer nodig. Het scheelt dus weer een handeling. Alhoewel, je moet wel een extra draadje spannen.
Ik heb overigens mijn laatste ramen (BK zz) met vier draden verticaal ingespannen en dit bleek bij het slingeren voldoende te zijn.
De afstand tot de latten is bij mij voldoende om er nog met een draadspanner tussendoor te kunnen.
Bij verticaal spannen gaan de boven- en onderlat enigszins krom staan door de spanning van de draden. Leg dan het raam op het vel kunstraat en snij de onderrand van het vel kunstraat in de vorm van de onderkant van het raam. Zo past de onderkant van de kunstraat sluitend tegen de onderlat.
Bij verticaal spannen er voor oppassen dat de latten niet te krom gaan staan. De bijenruimte klopt dan niet meer en dan gaan de bijen deze ruimte volbouwen en dan krijg jij je ramen er moeilijk uit.


Met vriendelijke groet,
Wim

H.A. Bons
Berichten:5
Lid geworden op:za 12 aug 2006, 20:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: spannen van broedramen

Bericht door H.A. Bons » zo 13 aug 2006, 12:55

Bedankt allemaal ik kan weer verder.

Huugh

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: spannen van broedramen

Bericht door Leo van der Heijden » ma 14 aug 2006, 00:55

Over raampjes bedraden wordt heel verschillend gedacht. Dat valt wel te lezen in de bovenstaande reacties. Ik vind echter dat de huidige raampjes voor spaar- en simplex kasten zo geconstrueerd zijn dat deze om een horizontale bedraden vragen. De onderlat zit namelijk tussen de twee verticale laten in geklemd. Drie tot vier draden zijn voldoende. Bij horizontale bespanning voorkom je het krom trekken van de boven en onderlat wat extra aanzet tot braamraat voorkomt. Eventuele braamraat is gemakkelijk te verwijderen zonder dat de bedrading beschadigd wordt. Bij het insmelten van het vel kunstraat houd ik rondom een paar millimeter vrij. Als de bijen was gaan zweten wordt de temperatuur van de kunstraat verhoogd tot ongeveer 35 graden. Door de enkele millimeters ruimte kan het kunstraat uitzetten zonder te gaan bobbelen of kromtrekken. Als de bijen echt willen uitbouwen dan bouwen ze deze millimeters ook naar de onderlat goed dicht.
Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten