Bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
H.A. Bons
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 20:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijvoeren

Bericht door H.A. Bons » zo 13 aug 2006, 23:01

Hallo,

Gisteren heb ik een vraag gesteld zonder iets over mijn bijen en kast te zeggen, toch prima antwoord gekregen, bedankt hiervoor.
Ik heb een spaarkast met één broedkamer en daarin een Buckfastvolk, om ze goed de winter in te laten gaan heb ik een jerrycan Trim-O-Bee bijenvoer gekocht en gisteren één liter in een voerbak in de kast gezet, die liter was vandaag op dus heb ik er nog een liter in gedaan.
Toen ik de discussie las over bijvoeren met daarbij de opmerking "je geeft ze toch niet die hele 14 liter" dacht ik wat voor hongerlappen van bijen heb ik.
Mijn volgende vraag is dus: hoeveel mag je per dag aan één volk bijvoeren?

Hartelijke groeten
Huugh[:I]

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 14 aug 2006, 09:21

Hallo Huugh,

Ook hier weer evenveel meningen als bij het bedraden vrees ik. Zie http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6529

Sommigen geven 2 of 3 maal 5 liter. Wel met een week tussen natuurlijk. Dit zijn meestal imkers waarvan de volken op meerdere plaatsen staan of niet direct bij huis. Het is dan dikwijls niet mogelijk om dagelijks te vullen.

Sommigen verkiezen om een vrij korte periode 1 of 2 liter per dag te geven. Hier bestaat de mogelijkheid dat de koningin geblokkeerd raakt door de grote aanvoer van voedsel.

Weer anderen (waaronder ik) geef 1/2 liter per dag gedurende een langere periode.

Je kan als regel stellen dat je rond half september het voeren moet kunnen stoppen. Anders kan het te laat worden.

Wat is nu het beste??????? Ze hebben allen voor en nadelen en voor en tegenstanders. Het zal je dus niet wijzer maken vrees ik.

Wat wel door bijna iedereen wordt toegepast is voederen bij valavond. Op die manier wordt roverij voor een groot deel voorkomen.

mvg

Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten