Kantramen en inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:
Kantramen en inwinteren

Bericht door graskees » wo 30 aug 2006, 14:13

Er wordt altijd gezegd dat je de kantramen moet verwijderen voor de ventilatie.Mijn probleem is,wanneer en hoe kun je dat het beste doen?
Ik ben nu aan het voeren en de kantramen lopen vol. Je zou eerst de kantramen kunnen verwijderen en dan invoeren. Wat ik wel doe is eerst invoeren en later de ramen verwijderen.Dan zit je met de suiker.Die laat ik wel uitlikken op de stand zodat de suiker alsnog in de raten komt. Dit is natuurlijk niet zo slim want het is dubbel werk. Hoe doen jullie dat? Je zou ook de ramen kunnen bewaren,maar dat is vervelend en kan gaan gisten etc. Ik hou toch al vaak suiker over na de winter. Zeker dit voorjaar doordat er enkele volken waren doodgegaan.Ik ben benieuwd naar de reakties.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Kantramen en inwinteren

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 30 aug 2006, 15:11

Ik maak van mijn oude gammele raampjes altijd blokramen
Gewoon twee stukjes hardboord aan beide kanten timmeren en je bent klaar. (Laat gewoon een hele plaat opzagen bij de doe-het-(niet[^])zelf zaak op de goede maat en je hebt jaren genoeg. Een plaat hardboord kost niet veel)
Dezen hang ik voor het invoeren aan de kanten, zodat ik eigenlijk inwintert op 2x 8 = 16 ramen.
Deze blokramen verwijder ik normaal gesproken niet na het inwinteren omdat je dan de heleboel weer moet verstoren.
In het voorjaar verwijder ik ze weer en hang er kunstraat in.

In sommige gevallen (bij een nog ongemerkte koningin b.v.) laat ik één blokraam per bak erin zitten. Bij het inspecteren van de kast haal je eerst het blokraam er uit en je kunt alle ramen doorschuiven. Aan het einde doe je het blokraam er weerin. Zo hoef je niet alle ramen weer terug te schuiven.
Nadeel zou kunnen zijn dat de ramen één plaats verschoven zijn t.o.v. de onder bak, maar ik heb daar nooit nadelige gevolgen van ondervonden.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kantramen en inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 aug 2006, 19:34

Leuk item Jaap je schrijft: Bij het inspecteren van de kast haal je eerst het blokraam er uit en je kunt alle ramen doorschuiven. Aan het einde doe je het blokraam er weer in. Zo hoef je niet alle ramen weer terug te schuiven.
Je gebruikt nog afstandrepen?
Als je er ja op antwoord maak ik een nieuwe topic; Afstandrepen of kantelen? zie topic:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6597
Hans

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Kantramen en inwinteren

Bericht door hans hoogendoorn » wo 30 aug 2006, 22:42

Hoi Gras,

Als het haalseizoen naar mijn inschatting voorbij is neem ik de honingkamers af en zet ik meteen de volken klaar voor het inwinteren.
Ik zet ze smaller net als Jaap met aan weerszijden vulblokken.

Provo's gaan op 2 BK's. Oude raat kan vaak alvast naar beneden om in het voorjaar op te ruimen.
Daarna gaan de voerbakken er op en wil ik liever niet meer rommelen in de volken.
(Provos= Productievolken)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 132 gasten