Overwinteren op honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Overwinteren op honing

Bericht door LWPisa » do 14 sep 2006, 14:50

L.S.,

In samenhang met het onderwerp "nektardracht in het westen des lands"...

Mijn kasten lopen vol met de zware dracht van de laatste dagen, zo vol dat ik eigenlijk niet meer hoef te voeren.
Nu vraag ik me af of dit een ideale situatie is of niet, is "sneeuwbeshoning" goed wintervoer? Dit moet wel eens vaker zijn voorgekomen, dus zijn er onder U die zich zo'n situatie herinneren van vroeger jaren?

groeten,
L.

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Jan Kruit » vr 15 sep 2006, 21:17

Overwinteren op honing geeft meer darm problemen.
Zelf hebben we ook een dergelijke bijenstand met veel sneeuwbes.
Wij slingeren een gedeelte van de honing. Blijft lang vloeibaar en echt iets voor de liefhebber. (Heeft een beetje zure nasmaak.)
Daarna voeren we zo ongeveer een kilo of vijf suiker (vloeibaar).
Hier kunnen de bijen dan het eerst van snoepen tijdens de winter en hebben ze niet zo gauw darm problemen.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 sep 2006, 22:44

Jan die uitspraak begrijp ik niet bijen kunnen van nature toch op honing overwinteren? De volken bij mijn broer in Zoetermeer hebben nooit "darmproblemen". Bijna elk jaar is de septemberdracht zodanig dat hij geen suiker hoeft te voeren. Er staat daar heel veel rode sneeuwbes. Het is dat de benzine duur is anders zou ik voor inwintering mijn volken naar Zoetermeer brengen. [:)]
Hans

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door LWPisa » do 21 sep 2006, 11:22

Hans,

Hoeveel volken heeft je broer en hoe is de overwintering bij hem?

L.

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Jan Kruit » do 21 sep 2006, 14:50

Hallo Hans,
De ervaring van bijen overwinteren is in mijn omgeving zo.
Roer ontstaan, voor zover ik weet, door ophoping van afvalstoffen in de darm van de bij, die op een gegeven moment "geloost" moet worden.
Het "klimaat" in de regio is dus bepalend.
Over het algemeen is het in onze omgeving een 14 dagen later als b.v. in het Limburgse.
Dus je broer heeft misschien geen problemen, maar wij kennen ze wel vandaar mijn werkwijze van een paar ramen verwijderen en suiker voeren.
Zoals je weet gebruiken ze in de winter weinig voer en zodra het broednest zich weer ontwikkeld grotere hoeveelheden voer nodig is.
Dan gebruiken ze de honing maar is het ook vlieg weer en kunnen de dames hun darmen legen op het wasgoed van de buurvrouw.

P.S. sorry dat ik zo laat antwoorde, dit omdat ik jou bericht heb gemist. Zie alleen de nieuwe en heb deze gemist.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Hans van der Post. » do 21 sep 2006, 21:24

Zoetermeer ligt in Zuid-Holland 30 Km landinwaarts ten oosten van Den Haag.

Niet alleen bijen van mijn broer profiteren van het drachtgebied van Zoetermeer.Vijftien imkers wonen daar en hebben met elkaar zo'n 80 bijenvolken. De volken van deze imkers overwinteren in normale jaren op honing. Ik heb nog niet vernomen dat ze in het voorjaar problemen hadden -roer- met de uitwintering van hun volken.
In een slechte september maand wordt er wel suiker gevoerd.

En verder; het normaal is dat bijen op honing overwinteren. Als ze toch roer krijgen zou dit een andere oorzaak kunnen hebben. Dat wij imkers vinden dat suiker voor hun beter is is een menselijk trekje. [;)] Pas rond 1910 werd er door de toenmalige Regering suiker suiker beschikbaar gesteld vanwege de noodlijdende imkerij.

Jan je schrijft: maar wij kennen ze wel vandaar mijn werkwijze van een paar ramen verwijderen en suiker voeren.
Je haalt dus niet boven het broednest de honing weg maar kantramen met honing.
Is dit om te zorgen dat het volk in het vroege voorjaar niet te veel honing snoept?
Hans

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Jan Kruit » vr 22 sep 2006, 08:37

De ramen worden direct naast het broednest weggehaald.
In de ramen die er voor terugkomen wordt dan de suiker opgeslagen en het eerst gebruikt tijdens de winter.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Gerard Boswinkel » za 23 sep 2006, 10:58

Hoi Hans en Jan,

Een vriendin van mij heeft een aantal jaren geleden eens wat volken gekocht van een imker op een eilandje ergens in de Biesbosch. Die volken hadden zoveel honing dat zij besloot de volken niet meer verder in te winteren. In het voorjaar was het volk dat ze gekocht had wel dood. De honing (waarschijnlijk klaverhoning) was in de raat gekristalliseerd. Sindsdien denk ik niet meer zoals jij Hans. Naar mijn mening is suiker dus beter dan honing om op te overwinteren. Ook de heidjers winteren hun bijen niet alleen meer op heidehoning in. Ook zij weten dat, wanneer we een lange winter krijgen zoals afgelopen winter, dit aanleiding geeft tot roer.

Uit contacten weet ik dat de imkers in Zweden net zo imkeren als Jan. Zij geven hun volken nog ongeveer 10 kg suiker ondanks dat er toch voldoende honing in de kasten zit.

Groeten..............

Gerard Boswinkel

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door DaanL » zo 24 sep 2006, 10:16

Op zich gaat het prima maar suiker is wel veel zuiverder en dan heb je dus minder last van ziektes als roer e.d.

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door ivar » zo 24 sep 2006, 23:45

mag ik mij er even mee bemoeien.

het gaat hier over inwinteren ja of nee met eigen honing!!!
zo ver ik het gelezen heb kan je op blad en naaldhoning niet overwinteren ik heb ook eens gelezen dat heide het ook erg slecht doet.
pas heb ik ook gehoord dat raps ook schlecht gaat. maar ik heb vroeger in holland ook met eigen honing ingewinterd. dus het zal wel aan de dracht liggen

hans

a land flowing with milk and honey

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 158 gasten