Half EWK (Eenraamskastje) tekening

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:
Half EWK (Eenraamskastje) tekening

Bericht door weertman » vr 06 okt 2006, 15:04

Nu de winter weer voor de deur staat heb ik het plan,om in deze winter half EWK (eenraamskastjes) te maken.

Wie heeft er voor mij een werktekening?
Of misschien heeft er iemand in de buurt van Zwolle een voorbeeld die ik mag lenen om hem na te maken.
Wie heeft deze dingen meer gemaakt en kan mij aanvullende informatie geven?

Manni Weertman

weertmanapestaartjeplanet.nl

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Half EWK (Eenraamskastje) tekening

Bericht door Piet Jager » vr 06 okt 2006, 15:45

Dag Manni,

Zie onderstaande info
Email-adres van Corneel vind je in de ikoontjes bij zijn reactie onderaan de info

!Piet

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=ewk''s

Geef me je E-mail adres en ik stuur je een gedetailleerde tekening van het ERK kastje dat op KREVERHILLE wordt gebruikt.

Groetjes

Corneel Dewindt

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Half EWK (Eenraamskastje) tekening

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 09 okt 2006, 09:40

Dag Manni,

Met half EWK kastjes heb ik geen ervaring maar ik heb vorig jaar wel een 20-tal EWK zelf in elkaar geprutst (naar grote tevredenheid)

Ik heb eerst een prototype gemaakt.
De kastjes zijn origeneel gemaakt van 9mm hout met vele randjes die zijn uitgezaagd/gefreest. Daar ik al dat gezaag niet zo zag zitten heb ik besloten om met 6mm en 3mm multiplex te gaan werken en die op elkaar plakken. Dat scheelt een boel gezaag. Je moet alleen wat meer plakken.

Toen het prototype klaar was heb ik er nog een paar nachtjes overgeslapen en uiteindelijk bepaald wat en hoe er nog iets verbeterd kon worden.
Daarna een stuklijst gemaakt met alle verschillende maten en dezen genummerd en naar de doehet(niet)zelf zaak gegaan.
Ik kreeg keurige pakketjes per nummer terug en kon daarna aan het plakken.
Voor het plakken heb ik wel steeds een malletje gemaakt zodat ieder deeltje hetzelfde werd.

Tipje. Maak niet kastje voor kastje maar deel voor deel. 10 keer de zelfde handeling gaat veel sneller en nauwkeuriger.

Na een aantal avondjes plakken kon ik uiteindelijk alle delen in elkaar zetten en had ik 20 EWK's voor een schappelijke prijs (ongeveer €9,- per kastje waarvan het grootste deel nog het glas is)

Mocht je belanstelling hebben in mijn prototype dan denk ik dat ik die nog wel ergens heb liggen (Als ik mijn schuur opruim kom ik hem ongetwijfeld tegen)

Succes
Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 24 gasten