Bijenbrood

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

imkerij1
Berichten:3
Lid geworden op:za 04 mar 2006, 23:17
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijenbrood

Bericht door imkerij1 » zo 15 okt 2006, 23:14

Hallo imkers
Mijn vraag is of er onder u iemand is die weet hoe je stuifmeel uit de raaten kan halen,met welk instrument,ik heb altijd nogal wat ramen over,de meeste geef ik wel terug aan jonge volken,maar er moeten er ook om gesmolten worden omdat ze te donker zijn geworden.

Groet Johan

imkerij1
Berichten:3
Lid geworden op:za 04 mar 2006, 23:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenbrood

Bericht door imkerij1 » ma 16 okt 2006, 23:20

Het schijnt erg moeilijk te zijn om bijen brood te oogsten geloof ik,wat doet men met ramen die vol met stuifmeel zitten en oud zijn,gewoon omsmelten.

Groet Johan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenbrood

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 okt 2006, 23:58

Johan, ik heb even je vraag niet snel genoeg opgemerkt. Wat de korfimker deed met stuifmeel was het volgende; hij brak de stukken raat met stuifmeel af en "prakte" deze en dit werd in een vat gedaan en goot er honing overheen, om te conserveren.
Je kunt nu de stukken - raat - invriezen (conserveren) om deze in het voorjaar aan te bieden. - eerst ontdooien en op temperatuur brengen -
Hans

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenbrood

Bericht door Bart de Coo » do 19 okt 2006, 20:56

Zover ik weet, kun je in het voorjaar het stuifmeel uit de cellen kloppen. Ik heb dat nooit bewust met die bedoeling gedaan - dus om schone raten voor de wassmelter te krijgen - maar ik kan het wel uit eigen ervaring bevestigen. Als de ramen mooi schoongelikt zijn en ze hebben een wintertje in de buitenlucht gehangen of in een bijendichte kast met ijsazijn gezeten, dan is het stuifmeel in april kurkdroog. Krantje op een harde ondergrond, ramen erboven uitkloppen en bijna alle stuifmeel valt eruit. Weer een paar maandjes later ramen omsmelten in de zonnewassmelter. Moet lukken.

Coo

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenbrood

Bericht door Dirk Blanken » vr 20 okt 2006, 19:55

Bart de Coo schreef:
Zover ik weet, kun je in het voorjaar het stuifmeel uit de cellen kloppen. Ik heb dat nooit bewust met die bedoeling gedaan - dus om schone raten voor de wassmelter te krijgen - maar ik kan het wel uit eigen ervaring bevestigen. Als de ramen mooi schoongelikt zijn en ze hebben een wintertje in de buitenlucht gehangen of in een bijendichte kast met ijsazijn gezeten, dan is het stuifmeel in april kurkdroog. Krantje op een harde ondergrond, ramen erboven uitkloppen en bijna alle stuifmeel valt eruit. Weer een paar maandjes later ramen omsmelten in de zonnewassmelter. Moet lukken.

Coo
Bart als je twee volkjes hebt dan is jouw methode misschien haalbaar maar als je er meer hebt zeg 20 dan is het zeker niet haalbaar.
Stuifmeel moet zo veel mogelijk in de volken gezet worden, zet ze ev. in een extra bk onder het volk, want overwinteren kan alleen in de diepvries of je kan proberen om er een poeder suikerlaagje over aan t6e brengen maar meestal gaat het mis.
Ik heb een zelfgemaakte stoomwassmelter en ik kijk niet naar stuifmeel al is het natuurlijk zonde maar buiten diepvriezen is het niet goed houdbaar maar ik smelt het gewoon uit en heb meer resten.
Dat is compost.
Deze toekomstige kompost direct onderwerken, dus eerst een gat graven en de aarde eroverheen.
Ik probeer zo weinig raten met voer en stuifmeel te overwinteren want vaak mislukt het toch omdat het het vocht aantrekt.
Wat ik overwinter zijn raten die volledig onbeschadigd zijn wat betreft voer en stuifmeelraten die bijna volledig stuifmeel bevatten en dan gaan ze de diepvries in, dan hoef ik er verder niet op te letten en kan ik in het voorjaar er nog iets mee.
Meestal is dat niet nodig, dan gebruik ik ze later bij de koninginnenteelt voor volkjes die zeer goed lijken en uitgebreid moeten worden, meestal als het weer tegen zit.
Je moet dan de uit de diepvries gekomen raten tenminste 2 dagen ontdooien en dan ligt er nog een waterlaagje op.
Dus niet twijfelen gewoon alle dubieuze raten uitsmelten dan kan met je belangrijkere dingen bezig.
Iedereen kan zelf heel eenvoudig een eige stoomwassmelter maken met de stoomafwekers die voor behang gebruikt worden.
Ik heb een vrij grote bak en gebruik daarbij 2 van die behangstomers.
maar 3 zou misschien beter zijn al ben ik er zo tevreden over.
Wel warm ik het spul eerst zonder was op want er onstaat eerst veel water/condens voordat de was begint te lopen.
Dirk.



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten