Suiker van Lidl en dode bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door buckfast_beekeeper » di 17 okt 2006, 20:40

de vos roger schreef: fijn koperen gaas is ingewerkt.

roger

Hallo Roger,

Geen last van het giftige kopergroen?


mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door de vos roger » di 17 okt 2006, 21:32

Nee Theo tot nu toe nog niet ,alé ik dacht dat het koper is omdat het geelkleurig is,maar zal waarschijnlijk een ander metaal zijn dan omdat het niet oxideert .

roger

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door Æbe » wo 18 okt 2006, 12:50

Door 1 liter water op 2 kg suiker te gebruiken krijgt men een verzadigde oplossing, oftewel in 1liter oplossing zit 910 gram suiker.
In heet water lost suiker beter op 1 1/2 kilo suiker lost op in 1 liter heet water. De bijen hoeven zo minder water weg te werken.
vooral laat in het jaar lijkt me dat belangrijk, of zijn daar de meningen ook over verdeeld??

Æ.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 18 okt 2006, 18:49

Æbe schreef:
Door 1 liter water op 2 kg suiker te gebruiken krijgt men een verzadigde oplossing, oftewel in 1liter oplossing zit 910 gram suiker.
In heet water lost suiker beter op 1 1/2 kilo suiker lost op in 1 liter heet water. De bijen hoeven zo minder water weg te werken.
vooral laat in het jaar lijkt me dat belangrijk, of zijn daar de meningen ook over verdeeld??

Æ.
Hallo Æbe,

Ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat suiker in koud water oplost tot een verzadigde oplossing van 63%. Doe je het zonder de oplossing in beweging te zetten (pompen, roeren...) zal het natuurlijk langer duren voor de hele oplossing verzadigt is. Wil je hoger moet je verwarmen. Je krijgt dan wel terug een snellere kristalisatie.

Tot 66% wordt makkelijk opgenomen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

mdele
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door mdele » wo 18 okt 2006, 21:07

de vos roger schreef:
Ik gebruik ook alleen koud water,ik kocht me enkele jaren terug op een bijenmarkt een tweedehandse suikersmelter waar ik 25kg tegelijk kan in smelten ,heb er al veel gemak aan gehad. Daarvoor was het soms 200kg suiker smelten op moeders elektrische kookplaat wat veel gemor en onvrede teweeg bracht !
Ik neem er morgen even een foto van.
gr.

roger



Voor het smelten van suiker gebruik ik een vat van 100 liter waarop ik onderaan een kraan gemonteerd heb. Ik giet eerst warm water in het vat en leg er dan een dompelpomp in. De suiket giet ik er langzaam bij. Binnen de 15 min is de ganse hoeveelheid perfect gesmolten. Enkele uren later laat ik de pomp nog wat draaien. Je mag de oplossing dagen laten staan en er zullen geen suikerkristallen op de bodem te vinden zijn. Het gaat snel en gemakkelijk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten