Suiker van Lidl en dode bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door Piet Jager » ma 16 okt 2006, 12:24

Vanmorgen een telefoontje van een 86 jarige imker, die al vanaf zijn 12e jaar bijen heeft. Vlak voor de heide had hij de bijen wat suiker gevoerd van de Lidl en de dag daarop lagen er allemaal dode bijen voor de kast. Voor de inwintering weer suiker gehaald bij de Lidl en de volgende dag weer allemaal dode bijen voor de kast. Restant suikerwater weggegooid en nieuwe suiker gehaald bij de Aldi. Vervolgens geen problemen meer gehad! Hij maakt de suiker aan met lauw water en laat het goed oplossen. Koken deed hij niet, want dan ontstaat er teveel HMF en dat is weer giftig voor de bijen. Ook gaat ze dan snel kristalliseren.

Zelf voer ik ook suiker van de Lidl, maar doe altijd eerst even de kook er over. Nooit geen dode bijen! Mijn eerste reactie was dan ook: "DAT KAN NIET!" en "TOCH IS HET ZO", zei deze oude imker.

In de 'Ede Stad / Nieuws" stond op 11 oktober ook een artikel over veel dode bijen bij 2 imkers. De AID kon er ook geen verklaring voor vinden. Deze imker heb ik vanmorgen opgebeld en hij had wel aan aantal kilo's suiker van de Lidl gevoerd, maar voor het meerdendeel betrok hij goedkope suiker van iemand anders en had dat opgevoerd. Hij had 10 volken en 2 volken waren dood. Waarom die andere 8 volken dan niet? Nee, dat er een relatie met die suiker zou bestaaan, geloofde hij niet.

Wie heeft deze ervaring ook of kent iemand waarbij dit ook heeft plaatsgevonden?

!Piet

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door labrador » ma 16 okt 2006, 14:08

Piet,

Ook ik heb 5 volken gevoert met Lidl suiker. Althans, voor een groot gedeelte. Maar nog geen dode bijen gezien

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door kreydt » ma 16 okt 2006, 14:58

Ook geen dode bijen met de suiker van Lidl.

kg

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door Ivo » ma 16 okt 2006, 16:47

Geen dode bijen gevonden... (wel rovende maar ik denk niet dat dat door de suiker van de lidl komt, tenzij die extra lekker ruikt...:D).

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door Æbe » ma 16 okt 2006, 17:05

Hij maakt de suiker aan met lauw water en laat het goed oplossen. Koken deed hij niet, want dan ontstaat er teveel HMF en dat is weer giftig voor de bijen. Ook gaat ze dan snel kristalliseren.
wat is dat,HMF?

Æ.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door Piet Jager » ma 16 okt 2006, 17:32

HMF = hydroxymethylfurfural
Deze stof ontstaat bij verhitting van honing uit de suiker fructose. De wettelijke grens ligt bij 40 mg/kg. Is het HMF-gehalte hoger dan is het bakkers- of industriehoning.

!Piet

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door Æbe » ma 16 okt 2006, 18:26

Deze stof ontstaat bij verhitting van honing
dus als je suiker water aan de kook laat komen ontstaat het niet?

Æ.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door Piet Jager » ma 16 okt 2006, 18:54

Dat weet ik ook niet precies!
Ik doe het al meer dan 30 jaar en nooit geen problemen gehad.
Suiker (biet- en rietsuiker) is saccharose.
Deze is chemisch gezien, opgebouwd uit glucose en fructose en daarom een disaccharide (dubbele suiker) Deze moet door de bijen geinverteerd worden = met behulp van enzymen deze dubbele suiker splitsen in de enkele suikers fructose en glucose.

!Piet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 okt 2006, 19:11

Ook opgeloste suiker gevoerd van de Lidl. Ik kook nooit suiker breng het ook niet aan de kook. Lost suiker op met kokend water wat uit de pan schenk die op fornuis staat. Oplossing 3 suiker op 2 liter water. Verder op tien liter suikerwater twee tabletje superol - een ontsmettings middel wat de voerbakjes goed rein houd. Geen last van gistings cellen.
Hans

monique
Berichten: 56
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Suiker van Lidl en dode bijen.

Bericht door monique » ma 16 okt 2006, 19:51

Ook ik voer mijn bijen suiker van de Lidl, al een paar jaar. (tot nu toe) geen bijensterfte gehad.
Ik giet ook 2 liter kokend heet water bij 3 kg suiker, in jerry-can. flink schudden,en voeren maar als het afgekoeld is!
Wat ik wel af en toe heb, als ik te weinig geschud heb, is dat de suiker onvoldoende opgelost is.
Verder geen problemen.
Monique

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten