Kristalsuiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kristalsuiker

Bericht door Willem de Jong » do 25 jan 2007, 19:46

Toen het vorige week slecht weer was heb ik weer eens een boek gepakt.Deze keer een beschrijving over de werkwijze van de FDA de Amerikaanse Federal Food and Drug Administration geschreven door Kevin Trudeau. Je zult vragen wat heeft dit met bijen te maken? Wel in het boek komt een lijstje voor over de samenstelling van kristal en rietsuiker.
Hier dat lijstje:

Kristalsuiker * * * * * Rietsuiker
Sucrose 99,6 * * * * * 88,91
Glucose 0 * * * * * 2-6
Fructose 0 * * * * * 3-6
Potassium 3-5 * * * * * 600-1000
Magnesium 0 * * * * * 40-100
Calsium 10-15 * * * * * 80-110
Phosphorus 0,3 * * * * * 50-100
Vitamine A 0 * * * * * 120-1200
Vitamine B1 0 * * * * * 0,23-0,1
Vitamine B2 0 * * * * * 0,06-0,15
Vitamine B6 0 * * * * * 0,02-0,015
Niacin 0 * * * * * 0,03-0,19
Pathothenic 0 * * * * * 0,34-1,18

Deze eenheden per 100 Gram. Variabele waarden afhankelijk van teeltverschillen en oogsten.
En wat mij opviel, dat er in kristalsuiker bijna geen voedingswaarde zit en ik mij afvraag

of het niet beter is een rietsuikeroplossing te voeren in het najaar als wintervoeding.
Misschien is er iemand in het forum die mij hier antwoord op kan geven.

Met groeten,
Willem de Jong

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door maartenkleijne » do 25 jan 2007, 20:07

Natuurlijk is rietsuiker veel beter voor de bijen, Willem, en ook voor mensen.

Kristalsuiker zou warenwettelijk nooit als voedingsmiddel worden toegelaten, maar het nu alsnog uitbannen nadat Napoleon het verplicht heeft gesteld gaat niet lukken.
Bovendien vinden imkers altijd de goedkoopste de beste, en op rietsuiker moet een forse importheffing worden betaald ook al is de productie veel goedkoper dan bietsuiker.

Waarom wordt bietsuiker zo 'gezuiverd'? Anders smaakt het te smerig.

jacob mus
Berichten: 59
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 13:57
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door jacob mus » do 25 jan 2007, 20:37

Waarom zou rietsuiker beter zijn dan bietsuiker? Dit is een volkomen ongefundeerde opmerking. Onderbouw dit nu eens met echte gegevens. Er is geen mens (en bij) die uitsluitend suiker als voeding gebruikt. Voeding moet je in zijn totaliteit zien en er 1 element er uithalen is onzinnig.
Wat betreft het al of niet smerig zijn: Ik heb 4 jaar in Kenia in de suikerindustrie gewerkt. Het is de meest onhygienische ervaring die ik mij kan heugen uit de voedingsindustrie. Ook op het gebied van arbeidsomstandigheden was het bepaald niet hygienisch voor de mensen die in de productie zaten. Minder dan een halve dollar per dag!!

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Dirk Blanken » do 25 jan 2007, 21:35

Misschien is er iemand die naast bietsuiker/rietsuiker ook de gemiddelde zomerhoning in het lijstje kan produceren.

Dirk

dertiende

ROEL
Berichten: 50
Lid geworden op: di 09 okt 2001, 09:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door ROEL » vr 26 jan 2007, 09:16

Jaren geleden kon ik voor de imkerij een grote partij rietsuiker kopen, uiteraard voordelig en dacht daar goed aan te doen.
Maar voordat ik tot daden overging vroeg ik aan Joop Beetsma onze toemalige redacteur van het maandblad, en verbonden aan afd. entomologie van de UV-Wageningen wat te doen.
Zijn advies was: ROEL BLIJF ER MAAR VAN AF WANT RIETSUIKER BEVAT VEEL TE VEEL ONVERTEERBARE DELEN.!!!!
U begrijpt dat de darmpjes van onze bijen in de winter eremee overbelast raken en er gemakkelijk roer kan ontstaan.
Ik wil dus waarschuwen voor gebruik van rietsuiker als wintervoer en dat de vergelijking tussen mens en bij wat consumptie betreft niet zomaar te trekken is.
[V]
Willem de Jong schreef:
Toen het vorige week slecht weer was heb ik weer eens een boek gepakt.Deze keer een beschrijving over de werkwijze van de FDA de Amerikaanse Federal Food and Drug Administration geschreven door Kevin Trudeau. Je zult vragen wat heeft dit met bijen te maken? Wel in het boek komt een lijstje voor over de samenstelling van kristal en rietsuiker.
Hier dat lijstje:
Kristalsuiker * * * * * Rietsuiker
Sucrose 99,6 * * * * * 88,91
Glucose 0 * * * * * 2-6
Fructose 0 * * * * * 3-6
Potassium 3-5 * * * * * 600-1000
Magnesium 0 * * * * * 40-100
Calsium 10-15 * * * * * 80-110
Phosphorus 0,3 * * * * * 50-100
Vitamine A 0 * * * * * 120-1200
Vitamine B1 0 * * * * * 0,23-0,1
Vitamine B2 0 * * * * * 0,06-0,15
Vitamine B6 0 * * * * * 0,02-0,015
Niacin 0 * * * * * 0,03-0,19
Pathothenic 0 * * * * * 0,34-1,18
Deze eenheden per 100 Gram.Variabele waarden afhankelijk van teeltverschillen en oogsten.
En wat mij opviel, dat er in kristalsuiker bijna geen voedingswaarde zit en ik mij afvraag of het niet beter is een rietsuikeroplossing te voeren in het najaar als wintervoeding.
Misschien is er iemand in het forum die mij hier antwoord op kan geven.
Met groeten,
Willem de Jong
[:(!]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Oude Essink » vr 26 jan 2007, 10:06

Een insect vergelijken met een mens wat voedingstoffen betreft is niet correct.
Als mens moet je je lichaam in stand houden en hebt tot je eind daartoe voedingstoffen nodig; het imago van een insect is voltooid; het groeit niet meer en heeft geen voedingstofen meer nodig; het uitwendig skelet is na de vervellingen als pop af en daar verandert niets meer aan; anders dan het inwendig skelet van zoogdieren. Voedingstoffen in rietsuiker -merkt Beetsma dan ook op- worden niet verteerd en belasten het darmstelsel.
Wat bijen uit suikers halen is energie en warmte, want zonder dat kunnen zij niet bewegen en zich niet als volk door de winter begeven. Christalsuiker, ontdaan van alle voedingstoffen, geeft ze precies wat ze nodig hebben.
hennie oes

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Hennie Peters » vr 26 jan 2007, 10:18

Vergelijken we hier geen appels met peren?
De rietsuiker die wij kennen is niet volledig geraffineerd en bevat dus nog andere bestanddelen, o.a. melasse. Je kunt dat ook aan de kleur zien, rietsuiker is niet wit.
Wanneer je witte rietsuiker gaat vergelijken met bietsuiker kan de uitkomst wel een heel anders zijn. Ik kan me herinneren dat jaren geleden een aantal imkers witte rietsuiker konden inkopen voor een extreem lage prijs. Ik zal eens in het archief zoeken.

groet,
Hennie

P.S.
Dit bedoelde ik:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2375

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door maartenkleijne » vr 26 jan 2007, 10:52

De discussie pro en contra kristalsuiker wordt al tientallen jaren gevoerd.
Voor ons honingproducenten is het wel gunstig dat er een paar honderd duizend ouders zijn die hun kinderen principieel geen kristalsuiker geven.
Rietsuiker en honingsnoepjes bestaan daar voor een groot deel van.

Mij lijkt het sterk dat de winterbijen een soort electromotors zijn, die alleen energie nodig hebben om te overleven, en sterk en gezond weer de winter uit te komen.
De genoemde extra ingredienten aan vitamines en mineralen in rietsuiker (geaffineerd en niet gere-affineerd) zijn bepaald niet onverteerbaar.
Rietsuiker wordt meestal niet gere-affineerd omdat na affineren de smaak reeds lekker genoeg is, en volledig denatureren is een kostbaar proces dat alleen voor bietsuiker nodig is voor de goede, zoete smaak.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Gerard van Gastel » vr 26 jan 2007, 11:19

Affineren, gere-affineerd??
word suiker niet geraffineerd?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Oude Essink » vr 26 jan 2007, 11:24

Hoi Maarten,
De genoemde extra ingredienten aan vitamines en mineralen in rietsuiker (geaffineerd en niet gere-affineerd) zijn bepaald niet onverteerbaar.
Dit moge gelden voor ons eigen stofwisselingssysteem; als je het ook voor dat van onze bijen wilt laten gelden, moet je het echt onderbouwen; je kunt dat niet afdoen met: "mij lijkt het sterk dat..." [;)]


[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen.jpg[/img]
Geef ze pollen





Hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten