Kristalsuiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Hennie Peters » vr 26 jan 2007, 11:24

Gerard,

Bietsuiker/kristalsuiker wordt geraffineerd. Rietsuiker wordt in eerste instantie door een soort centrifugeren van de ergste vervuiling ontdaan (mogelijk heet dat affineren, Maarten mag het zeggen). Ik weet niet of het resultaat al de gekleurde rietsuiker is die wij kunnen kopen als consumptiesuiker. Daarna kan het ook nog worden geraffineerd tot witte rietsuiker. Dat gebeurt alleen in westerse landen.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door maartenkleijne » vr 26 jan 2007, 11:26

geraffineerd=gere-affineerd

De bijen kunnen miljoenen biostoffen verteren, uit nectar en stuifmeel. Bovendien voegen ze zelf nog honderden stoffen toe aan de wintervoorraad. Alleen kan in de winter de endeldarm overvol raken met onverteerbare vezelstoffen, maar die zitten in geen enkele suikervorm, wel in sommige honingsoorten zoals heide.
De bewijslast is omgekeerd: waarom zou na miljoenen jaren gezonde evolutie opeens kristalsuiker beter voor de bijen zijn? Ik heb nog nooit iets gelezen waaruit dat zou kunnen blijken.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Oude Essink » vr 26 jan 2007, 12:15

Maarten,
De discussie gaat erover of rietsuiker beter is dan christalsuiker.
als jij het over miljoenen jaren hebt, zet je christalsuiker af tegen honing; daarover heb ik niets beweerd.
Over de slechte vertering door bijen van rietsuiker verwijs ik naar
onderzoek en litteratuur waaraan ook Beetsma zijn advies aan Roel ontleent om geen rietsuiker te nemen.
hennie oes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 jan 2007, 13:08

Maarten probeer eens opgeloste rietsuiker - 60% water - door een wit koffie filter te filteren. Wat er overblijft is onverteerbaar voor de bijen.
Regelmatig wordt er "goedkope" bietsuiker aangeboden het zogenaamde "veegsuiker". Deze suiker is verontreinigd met stof= vuil als je dit aan je bijenvolken als wintervoedsel voert vraag je om problemen.
Honing waar heel veel stuifmeel in zit is ook niet goed blijkt wel aan de moeizame overwintering van die volken.

Het zou interessant zijn om van een deskundige te lezen hoe het fabricageproces van biet tot suiker verloopt.
Hans
Gevonden!
http://www.suikerinfo.nl/nl/allesoversu ... .php?id=37


Rietsuiker, gewonnen uit suikerriet, verschilt in wezen niet van bietsuiker. Alleen de kleur is doorgaans donkerder. Bij de productie van rietsuiker laat men het centrifugeren achterwege waardoor de gele of lichtbruine kleur behouden blijft. Zou die stap in het productieproces wel worden toegepast, dan blijft er suiker over van exact dezelfde samenstelling als bietsuiker. Voor de gezondheid maakt het dus niet uit welke soort suiker wordt gebruikt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.suikerzak.nl/napoleon.html Napoleon en de suikerbiet
De vervaardiging van suiker uit bieten is in Nederland pas goed op gang gekomen na 1860. Toch werd deze 'surrogaat-industrie', zoals zij lange tijd genoemd werd, hier al een halve eeuw voordien opgezet. Dat gebeurde onder dwang van het Napoleontische bewind.
Napoleon had in 1806 het Continentaal Stelsel ingevoerd, waardoor het Europese vasteland werd afgesloten voor handel met Engeland.
De Britten op hun beurt blokkeerden de zeewegen voor de aanvoer van producten uit andere delen van de wereld naar Europa. De stroom van rietsuiker uit tropische landen -voor Nederland vooral de kolonieën- kwam hierdoor tot stilstand. Tussen 1806 en 1811 liep het aantal arbeiders in de Nederlandse rietsuikerraffinaderijen terug van 1408 naar 133. Deze laatsten hadden niets anders om handen dan bewakingsdiensten.

De Franse overheerser schreef ook in ons land verplicht de teelt van suikerbieten voor. Ook hieruit kon suiker worden gewonnen. Het procédé daarvoor was in 1747 ontdekt door de Berlijner apotheker Marggraf.

Er kwam in Nederland niet veel terecht van de plannen van Napoleon. In plaats van de 2300 voorgeschreven hectaren werden in 1811 maar 422 hectaren bouwland voor de teelt van suikerbieten gebruikt. Na de val van Napoleon nam de rietsuiker meteen weer zijn oude plaats in en was het gedaan met de suikerbietenbouw. Tot omstreeks 1860. Toen was men door veredeling van de beetwortel en verbetering van de techniek erin geslaagd de productie van bietensuiker lonend te maken. Toch bleef deze suiker nog lang het etiket van een surrogaat houden.

jacob mus
Berichten: 59
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 13:57
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door jacob mus » vr 26 jan 2007, 13:16

Maarten,
Jij schrift "natuurlijk is rietsuiker beter dan bietsuiker. Dat geldt voor mens en bij"
Dit onderbouw je vervolgens nergens. Komt met een onderzoek waarin op wetenschappelijke verantwoorde wijze dit onderbouwd wordt? Zeker op het gebied van de menselijke gezondheidszorg zul je het niet vinden. Mensen zullen voor mensen volwaardige voeding nodig hebben. Daar past zowel rietsuiker als bietsuiker als helemaal geen geraffineerde suiker in.
Rietsuiker superieur verklaren is politiek misschien correct maar heeft met feiten niet zo veel te maken.
Als bijen het op bietsuiker door de winter heen beter doen dan op rietsuiker geeft het geen pas te blijven claimen dat rietsuiker toch beter is. Overigens heb ik die onderzoeken niet dat dit zo is maar naar ik uit de berichten hier boven begrijp is dit wel uitgezocht.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 jan 2007, 14:25

Als ik mij goed herinner heb ik een aantal jaren geleden (ik had bijenvoeding nodig)eens een pak rietsuiker uit de keuken meegenomen om aan die behoefte te voorzien. Ik heb het op de normale manier opgelost en de bijen wilden het niet opnemen .
Dus voor dat je het koopt zou ik eerst eens met één kg proberen .zo ook met bruine basterd suiker.

Groetjes jaap van Popering

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door maartenkleijne » vr 26 jan 2007, 18:33

Als kind woonde ik tegenover een Wageningsche hoogleraar die groot geworden is in de veredeling van suikerriet, en ik moet toegeven dat hij mij behoorlijk heeft geindoctrineerd anti bietsuiker.

Op 'gezondheid'sites die niet door de (biet)suikerindustrie worden gesponsored vind je veel uitspraken over rietsuiker die verklaren waarom veel mensen zo mordicus tegen bietsuiker zijn:

"Kies ongeraffineerde suiker
Vervang geraffineerde suiker door ongeraffineerde suiker zoals rietsuiker.
Die bevat wel evenveel caloriën, maar is rijker aan voedingstoffen.
Wil je minder caloriën, kies dan voor een kustmatige zoetstof."


"Bij dit proces (zonder raffinage) blijven alle belangrijke voedingsstoffen behouden die nodig zijn voor de verwerking van de suiker in ons lichaam."

"Veel levensmiddelen bevatten suiker. Laat ze staan of vervang ze door producten gezoet met honing, rietsuiker of andere natuurlijke zoetmiddelen (rijststroop, dadelstroop etc.) Een eerste stap kan ook zijn niet langer je koffie of thee te zoeten met suiker, of als deze stap te groot is honing of rietsuiker te gebruiken."

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 26 jan 2007, 19:54

maartenkleijne schreef:
Als kind woonde ik tegenover een Wageningsche hoogleraar die groot geworden is in de veredeling van suikerriet, en ik moet toegeven dat hij mij behoorlijk heeft geindoctrineerd anti bietsuiker.

Op 'gezondheid'sites die niet door de (biet)suikerindustrie worden gesponsored vind je veel uitspraken over rietsuiker die verklaren waarom veel mensen zo mordicus tegen bietsuiker zijn:

"Kies ongeraffineerde suiker
Vervang geraffineerde suiker door ongeraffineerde suiker zoals rietsuiker.
Die bevat wel evenveel caloriën, maar is rijker aan voedingstoffen.
Wil je minder caloriën, kies dan voor een kustmatige zoetstof."


"Bij dit proces (zonder raffinage) blijven alle belangrijke voedingsstoffen behouden die nodig zijn voor de verwerking van de suiker in ons lichaam."

"Veel levensmiddelen bevatten suiker. Laat ze staan of vervang ze door producten gezoet met honing, rietsuiker of andere natuurlijke zoetmiddelen (rijststroop, dadelstroop etc.) Een eerste stap kan ook zijn niet langer je koffie of thee te zoeten met suiker, of als deze stap te groot is honing of rietsuiker te gebruiken."
Zoals met veel zal de waarheid wel in het midden liggen. Niet overal kan je gewone bietsuiker straffeloos vervangen door een andere suiker of een erzats. Veel gebak is (bijna) niet mogelijk met vervangingsmiddelen. Bijvoorbeeld Meringue zie ik niet maken met aspartaam, rietsuiker, honing, Maple siroop,... Suikerbrood? Nougat dure? Caramel? Nougat Montélimar, hoewel hier een vrij grote hoeveelheid honing in gaat? Biscuit Vanille? Palmiers? Pain à la Greque? 4/4? Onze culinaire traditie zal er niet goed bij varen.

Veel gezondheidsites promoten de kunstmatige zoetmakers. Al eens iemand een kunstmatige zoetmaker zoals Canderell in zijn mond gestoken? Naar wat smaakt dit? Als mijn info klopt, is aspartaam reeds meer dan 20 jaar verboden in Amerika door de FDA. Hier wordt het probleemloos toegestaan.

Onze bijen overleven op bietsuiker. Op rietsuiker zal het ook geen probleem zijn. Dat ze overleven op aspartaam en zijn collega's durf ik enorm te betwijfelen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door kreydt » za 27 jan 2007, 07:33

Dat ze overleven op aspartaam en zijn collega's durf ik enorm te betwijfelen.

Theo,

Je moet zelfs niet twijfelen want de kunstmatige zoetmiddelen zijn biologisch inactief ( dat heeft te maken met links- en rechtsdraaiende moleculen ) Vandaar dat ze steeds te vinden zijn in de producten voor de 'slanke' lijn.

kg

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door kreydt » za 27 jan 2007, 08:46

"Bij dit proces (zonder raffinage) blijven alle belangrijke voedingsstoffen behouden die nodig zijn voor de verwerking van de suiker in ons lichaam."

Hallo Maarten,

Als je mijn vorige bijdrage leest, weet je dat ik een voorstander ben om het milieu te verpesten met alle mogelijke chemische troep.
Maar dat neemt niet weg dat je bovenstaande tekst moet verruimen met;
" ...zonder raffinage blijven alle belangrijke voedingstoffen en pesticides behouden..." of je er last van hebt betwijfel ik maar er lopen (vooral in Franse labo's) onderzoeken naar de invloed van residuus op de bijen. (sterfte en desorientering)



kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steffen en 33 gasten