Kristalsuiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Kristalsuiker

Bericht door Willem de Jong » za 27 jan 2007, 13:29

Vele reactie's op mijn vraag over biet/rietsuiker. Ik zat het boek van kevin Trudeau "Natural Cures "They" Don't Want You To Know About" ISBN 0-9755995-0-X te lezen en daar kwam ik het volgende tegen over Bietsuiker: Pagina 179. How to read the labels. I quote:"product name: White sugar - Ingredients:Sugar (Even though the ingredient list from the supermarket simply says "Sugar,"this is a lie. The food industry has lobbied congress to allow them to use the word "Sugar," when in fact they should say: "Sugar that has been grown chemically, highly processed, using dangerous chemicals, stripped of all of its nutritional value, bleached with highly poisonous chemicals to make it look beautifully white crystal powder, which should be classified as a dangerous addictive drug."
Dit lezende dacht ik, dat voer je toch niet aan je bijen? Laat staan dat je het zelf tot je neemt. Het altenatief was rietsuiker. Maar ik begrijp dat de reststoffen voor de bijen ook niet zo gezond zijn. Dus blijf ik bij maar bij biet (kristal) suiker.
Groeten,

Willem de Jong

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door maartenkleijne » za 27 jan 2007, 16:34

Volgens mij heb je gelijk Willem.
Ik heb eens de door Hans vermelde veegsuiker geprobeerd: wat een troep was dat.
Er komt een dag dat suikerbieten niet meer economisch te telen zijn (als de subsidies en importheffingen staken), en dan gaan we met z'n allen over op rietsuiker.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Gerard van Gastel » za 27 jan 2007, 17:39

"Dit lezende dacht ik, dat voer je toch niet aan je bijen? Laat staan dat je het zelf tot je neemt."

Niet te veel lezen Willem, want dan blijft nauwlijks iets eetbaars over....

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door de vos roger » za 27 jan 2007, 17:43

maartenkleijne schreef:

Er komt een dag dat suikerbieten niet meer economisch te telen zijn (als de subsidies en importheffingen staken), en dan gaan we met z'n allen over op rietsuiker.
Ik denk dat die subsidies al ernstig aan het slinken zijn.
Is hier in België al goed te merken,de laatste twee jaar zijn hier de suikerbietvelden al bijna tot de helft gereduseerd.
En hopelijk komt er koolzaad in de plaats.[;)]

roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door marc » za 27 jan 2007, 18:47

Het is te hopen Roger, maar in het Haspengouwse, toch jarenlang dé bietenplek in België, zie je die bietenvelden allemaal veranderen in aardappelvelden. Brengt veel meer op dan koolzaad, zeker als je zoals die grote aardappelbedrijven nu doen, zelf afgewerkte producten ervan maakt en verkoopt (diepvriesfrietjes, diepvrieskroketjes, chips...).
Als dat de toekomst wordt van de bietenvelden, zijn we met onze bijen weer een stap achteruit, want er wordt nogal wat afgespoten op die aardappelvelden.
Sorry voor de afwijking op het onderwerp [:)]

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Lammert van Beek » za 27 jan 2007, 21:38

maartenkleijne schreef:
Mij lijkt het sterk dat de winterbijen een soort electromotors zijn, die alleen energie nodig hebben om te overleven, en sterk en gezond weer de winter uit te komen.
De genoemde extra ingredienten aan vitamines en mineralen in rietsuiker (geaffineerd en niet gere-affineerd) zijn bepaald niet onverteerbaar.
Hallo Maarten en de andere deelnemers aan deze discussie,
Volwassen uitgegroeide bijen hebben in de winter meer nodig dan alleen meer energie die ze uit al dan niet volledig geraffineerde suiker kunnen halen. Je kunt ook niet op voorhand stellen dat de mineralen en vitaminen in onzuivere riet- of bietsuiker meer of minder goed benutbaar zijn voor de bij. Je kunt wel stellen dat honing en stuifmeel voldoende energie, eiwit, vet, mineralen en vitaminen bevatten voor volwassen uitgegroeide (winter) bijen. Daarom is het dus ook goed om voldoende honing en stuifmeel als wintervoorraad in de kasten te laten.
Lammert

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kristalsuiker

Bericht door Lammert van Beek » zo 28 jan 2007, 11:08

buckfast_beekeeper schreef:
Veel gezondheidsites promoten de kunstmatige zoetmakers. Al eens iemand een kunstmatige zoetmaker zoals Canderell in zijn mond gestoken? Naar wat smaakt dit? Als mijn info klopt, is aspartaam reeds meer dan 20 jaar verboden in Amerika door de FDA. Hier wordt het probleemloos toegestaan.
Onze bijen overleven op bietsuiker. Op rietsuiker zal het ook geen probleem zijn. Dat ze overleven op aspartaam en zijn collega's durf ik enorm te betwijfelen.
mvg Theo
Hallo Theo,
Hoewel er af en toe verhalen opduiken over de (vermeende?) schadelijkheid van aspartaam, is deze zoetstof niet verboden, ook niet in de VS.
Aspartaam wordt in de handel gebracht onder verschillende namen, waaronder Canderel®.
Aspartaam is geen suiker, heeft in feite ook geen energiewaarde en het heeft dus geen zin om het aan bijen te voeren. Dat geldt trouwens voor de meeste kunstmatige zoetstoffen.
Lammert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten