Apifonda of fondant zelf maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 feb 2007, 23:54

Ooit schreef !Piet
Honingsuikerdeeg maken, Hugo!

5 a 7 delen poedersuiker en 1 deel eigen honing!
Kneden, kneden, kneden en nog eens kneden..!

!Piet
Ook ik wil Apifonda op zeer korte termijn toepassen, maar dat is spul is zo duur. Een klein zakje van 150 gram kostte meen ik al 1.95 bij Postma.
Poedersuiker uit de winkel is aanmerkelijk goedkoper. Je zult dan wel zelf aan de slag moeten maar dat is ok.

Voor bovenstaand recept heb ik nog wel oude heidehoning beschikbaar maar dat stinkt veel te erg. Wat kan ik nog anders hiervoor gebruiken dan honing?? Bovendien is mijn mengsel dan gelijk aan Apifonda??

jp

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Bart de Coo » wo 21 feb 2007, 11:18

Jelte,

Je hebt me zomaar een leuke ochtend bezorgd. Lees verder, dan zal ik het uitleggen.

Ik ben leraar en ik heb op dit moment vakantie. Er spelen op dit moment vier kinderen in mijn huiskamer, twee van mezelf en twee van de buren. Mijn vrouw is even de deur uit. Ondertussen verveel ik me een beetje en ik besluit het forum te gaan afschuimen. Ik lees jouw vraag en ik maak een aanzetje tot een antwoord.

In eerste instantie dacht ik: kun je in plaats van honing geen dikke suikerstroop koken en dat door de poedersuiker roeren? Dat kan, maar dan kun je net zo goed de poedersuiker vervangen door gewone kristalsuiker en een borstplaat maken. Doorzoek het forum op 'borstplaat' en je weet in een oogwenk alles wat je weten wilt.

Maar kun je niet gewoon een deeg kneden van poedersuiker en water? Het toeval wil dat ik maarliefst vier aangebroken bussen poedersuiker in mijn voorraadkast had staan. Vraag me niet waarom: dat is een lang verhaal. Ik pak een breekmes en snijd een centimeter van de bovenkant. Ik gooi de inhoud van de drie bussen in een beslagkom. Met veel culinair gevoel voor verhoudingen doe ik er een piepklein scheutje water bij en ik begin in de massa te roeren met een vork. Tot mijn plezier en verbazing, wordt het een prachtige, homogene deegbal, die bovendien heel mooi loslaat van de beslagkom. Ik pak een boterhamzakje en ik neem de deegbal uit de kom, zonder vieze handen te maken. Ik had natuurlijk net zo goed folie kunnen gebruiken, of wat dan ook. Omdat het deeg zo mooi loslaat van de kom, kun je er echt alles mee doen wat je wilt. Hoe je dit gaat voeren aan de bijen, laat ik aan jou over.

Wat mij verder opvalt, is dat je maar heel weinig hoeft te roeren met de vork: de poedersuiker is zó dun, dat het bijna uit zichzelf een homogene massa vormt. Ik had ongetwijfeld nog veel minder water kunnen gebruiken.

(Het zou overigens heel goed kunnen dat ik zojuist het wiel heb uitgevonden: de massa die op mijn keukenblad ligt, doet mij sterk denken aan glazuur! Iedere bakker had je vermoedelijk mijn 'ontdekking' zo kunnen vertellen.)

Rest er nog een vraag van mijn kant die ik graag doorspeel aan de volgende. Poedersuiker zoals je dat bij de supermarkt koopt, bevat naast suiker een anti-klontermiddel. Zou dat kwaad kunnen?

Nogmaals Jelte, dank voor de plezierige ochtend en veel succes ermee!


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Bart de Coo » wo 21 feb 2007, 12:32

Om gelijk maar even te reageren op mijn eigen bijdrage. We hebben het onderwerp in 2005 uitgebreid besproken:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5187

De een zegt dat je beter poedersuiker kunt gebruiken dat geen toevoegingen bevat, de ander zegt dat het niets uitmaakt (Piet Jager bijvoorbeeld). Verder vindt Preftce Hugo uit Vlaanderen dat je per se honing moet gebruiken: hij waarschuwt voor uitharden als je iets anders gebruikt dan honing, alhoewel hij er niet bij zegt waardoor je die honing eventueel zou kunnen vervangen.

Ik heb op het forum geen bijdragen kunnen vinden van mensen die suikerdeeg maken van poedersuiker en water. Wat zou het bezwaar tegen uitharden kunnen zijn? Als het al uithardt. Want waarom zou deeg met honing niet uitharden en met water wel? Er zijn genoeg imkers die bijvoeren - zelfs inwinteren! - met droge suiker. Dan zou dat uitharden niet zo'n probleem moeten zijn, redeneer ik dan.

Nee, ik hou nog even vol. Jelte, vervang de honing eens door water.

Nog een laatste kanttekening dan. Mijn ervaring is dat apifonda niet hard wordt. Hoe zou dat komen? Volgens mij zit er geen honing door!

Bart

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door LWPisa » wo 21 feb 2007, 13:00

Oplossingen met veel fructose worden niet hard...invertsuiker is glucose en fructose dat zit volgens mij in apifonda?

L.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 21 feb 2007, 13:45

Ja ook ik heb wel eens wat apifonda gemaakt met water....voor K kooitjes. Ik denk dat ook een belangrijk element is dat het luchtdicht wordt afgesloten. Als je het verpakt in folie of een platsik zakje (met gat) en op die manier boven de raten ligt zal het ook minder snel uitdrogen. Vertel ons nog even of daadwerkelijk oko keihard word.

jp

oase
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 feb 2007, 10:33
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door oase » wo 21 feb 2007, 13:55

Jelte en Bart.


om zelf suikerdeeg te maken heb je twee mogelijkheden poedersuiker met honing voor de wat kortere termijn voedering, voor de langere termijn als het deeg opslagen moet worden bestaat de kans dat de honing gaat kristaliseren en het geheel hard word en niet meer te snijden is.
Beter is om invertsuikersiroop toe te voegen, krijg je een prachtig produkt wat niet hard word, en in een goed luchtdicht afgesloten verpakking een paar jaar houdbaar.
Gebruik beslist geen water want het deeg zal zeker één harde klomp worden. Zelf gebruik ik voederdeeg van ambrosia,koop elk jaar in Duitsland ongeveer een pallet vol (750 kg),15 kg per doos en is goedkoper dan een emmer vol invertsuikersiroop van 14 kg daar koop je ongeveer 25/30% water de rest is suiker en voederdeeg bijna 15 kg suiker
Tevens gebruik ik dit voederdeeg als wintervoer, als ik de laatste honing geslingerd heb plaats ik een lege broedkamer op het bijenvolk daarin leg ik een volle doos voederdeeg van 15 kg, wel een opening in de doos maken anders kunnen de bijen niet bij het voederdeeg.
Je spiegeld de bijen een langdurige dracht voor en daar door nog een extra broed aanzet in het naseizoen, want het duurt ongeveer 3weken voor het pakket is opgesnoept. Mocht eind september begin oktober blijken dat er onvoldoende wintervoer aanwezig is word deze aangevuld met vloeibaar voedsel.

oase

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Bart de Coo » wo 21 feb 2007, 14:33

Poedersuiker en invertsuikerstroop dus. Van een elegante eenvoud en makkelijk te bereiden met een beslagkom en een vork. Ook in wat grotere hoeveelheden moet dat lukken. Verpak het luchtdicht en je hebt een perfect houdbaar product.

Maar nu de prijs nog, want daar was het Jelte mede om begonnen. En eerlijk gezegd interesseert het mij eigenlijk ook wel. Een bus poedersuiker kost ongeveer 70 cent. Er gaan vier bussen in een kilo, maakt 2,80, en er moet nog een scheut invertsuikerstroop bij. Lawezegge 3 euro voor een kilo, maar dan zit ik flink omhoog te rekenen. X 15 kilo, dat wordt dan 45 euro, maar het zal dus wel wat minder worden.

Oase schrijft dat een doos suikerdeeg van het merk Ambrosia goedkoper is dan een emmer invertsuikerstroop. Zo'n emmer kost ongeveer 14 euro, geloof ik. Dan heeft het dus weinig zin om zelf suikerdeeg te gaan zitten maken. Ook voor het inwinteren zeer interessant, want goedkoper dan invertsuikerstroop - dat bovendien meer water bevat.

Waar kun je dat Ambrosia krijgen, Oase?

Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 21 feb 2007, 15:09

Klinkt allemaal erg goed. Volgens mij nog nooit vertoont op het forum! Ik heb het dan om suikerdeeg als invoervoedsel te gebruiken.
Ik ben maar een heel klein beetje invoerdeeg nodig. Voor vier volkjes. Nu maak ik die kilo zelf wel even. Maar voor het inwinteren is voederdeeg wel het proberen waard. Geen geknoei met vloeibaar voedsel. Geen roverij.

jp

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Tieme » wo 21 feb 2007, 15:14

Hallo JP,

Met een koffie molen kun je in principe ook zelf suiker tot poedersuiker malen, dan zit er zeker geen antiklontermiddel in (maar wel sporen koffie misschien).

groet,

Tieme

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Bieboerke » wo 21 feb 2007, 15:46

Tieme schreef:
Hallo JP,

Met een koffie molen kun je in principe ook zelf suiker tot poedersuiker malen,
Tieme
In één twee drie gedaan ... koffiemolentje naar de vaantjes, motortje verbrand ![:I]
Marco

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten