Apifonda of fondant zelf maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Oude Essink » wo 21 feb 2007, 17:09

poedersuiker
Let erop, dat onder "poedersuiker" verstaan moet worden "fijn gemalen suiker" ( sucre en poudre in het frans.
onze nederlandse poedersuiker is doorgaans "poffertjessuiker" en dat wordt, indien vermengd met vloeistof, of het nu honing is of water, een keiharde massa.
hennie oes

Afbeelding

oase
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 feb 2007, 10:33
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door oase » wo 21 feb 2007, 19:18

Bart,
ik koop mijn spullen bij de firma Eichel daar betaalde ik vorig jaar €13,20 voor een doos van 15 kg maar dan wel een hele pallet, dit jaar zal het waarschijnlijk iets duurder zijn omdat de btw in duitsland verhoogd is van 16 naar 19% btw.

oase

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 21 feb 2007, 19:38

Hallo Bart,

Inderdaad elke bakker had je dit recept kunnen vertellen. Met een ietsje meer water en op lichaamstemperatuur wordt het trouwens gebruikt om gebak van glazuur te voorzien.

De S0 die wij hier in België in de winkel kunnen kopen bevat maïszetmeel als anti klonter middel. De vraag is of dit op termijn niet gaat verzuren/gisten. In alle geval als je deze poedersuiker gebruikt om marsepein te verwerken, gaat deze gisten. De "zuivere" is hier echter alleen te verkrijgen in zakken van 50kg. Kölner Sucker levert in zakken van 10kg. Misschien voor zij die in de buurt van Duitsland wonen.
Bijna zeker gaat alles keihard worden. De gekende pepermuntjes, zijn bloemsuiker met gelatine en water. Ook gekend als pastiage. Trimoline is volgens mij een alternatief voor honing. Trimoline is een min of meer vloeibare suiker die zeer slecht uitkristalliseert in België geleverd door de firma Lebbe. In Nederland ook gekend als koekzoet. Onder andere geleverd door de firma Dethmers voor Nederland.

Suiker koken is geen goed idee. Bij uitkristallisering heb je alleen een keiharde blok. Fondant is een mengsel van suiker, water en glucose. Dit wordt gekookt tot een temperatuur tussen 115°C en 120°C naargelang de hardheid die gewenst is. Hoe hoger de kookgraad, hoe harder. Na het koken wordt de massa ofwel machinaal verwerkt of op een licht geoliede marmer gestort. Constant bewerken tot een witte massa overblijft. Ik zou er thuis niet aan beginnen.

Ambrosius deeg is... gewoon witte fondant die verkocht wordt voor gebruik bij bijen.


mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 21 feb 2007, 19:49

oase schreef:
Bart,
ik koop mijn spullen bij de firma Eichel daar betaalde ik vorig jaar €13,20 voor een doos van 15 kg maar dan wel een hele pallet, dit jaar zal het waarschijnlijk iets duurder zijn omdat de btw in duitsland verhoogd is van 16 naar 19% btw.

oase
Waarom niet aankopen met de vereniging? Wij doen dit jaarlijks met suiker (2 paletten), vloeibare suiker (2 paletten) en fondant (1 palet).
De prijs was vorig jaar
Fondant 15kg 14€60/karton
kristalsuiker 25kg 20€50/zak
suikersiroop 66%(confiserie kwaliteit)25kg 22€60/bus
Alles met btw 21%

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Apifonda of fondant zelf maken

Bericht door Tieme » do 22 feb 2007, 09:09

Hallo allemaal,

Om terug te komen op de basis van het probleem.

Jelte Pieter, apifonda kost 20 euro voor 15 kilo bij het bijenhuis. De prijs die je in het begin aangeeft is niet correct. Misschien is het toch makkelijker om Apifonda te gebruiken, dat wordt niet echt hard.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten